2024 március 28

Brüsszel az oroszokkal balhézik

Brüsszel szerint a díj diszkriminatív, nem sújt ugyanis egyformán minden beszállított járművet, az Oroszországban összeszerelt vagy az Oroszországgal vámuniót alkotó Kazahsztánból és Fehéroroszországból érkező járművekre nem terjed ki.

A bizottság júliusban hivatalos egyeztetést is tartott az orosz féllel az ügyben, de az nem hozott eredményt, a diszkrimináció Brüsszel szerint továbbra is fennáll. Az illeték minden az EU-ból Oroszországba exportált járművet érint, és a bizottság szerint súlyos hatással van az évi 10 milliárd eurós, Oroszországba irányuló európai autókivitelre, ezen keresztül pedig az európai autógyártásra is.

„Minden utat bejártunk, hogy kölcsönösen elfogadható megállapodásra jussunk Oroszországgal, de mivel a díj továbbra is súlyosan akadályozza egy olyan szektor exportját, amely kulcsfontosságú az európai gazdaság számára, nem marad más választásunk, mint hogy a WTO döntését kérjük annak érdekében, hogy Oroszország biztosan eleget tegyen nemzetközi kötelezettségeinek” – idézi a bizottság közleménye Karel De Gucht belga biztost, aki a kereskedelmi ügyeket viszi Brüsszelben.

Egyetlen ország sem élhet diszkriminációval

Brüsszel szerint az illeték – amelyet Moszkva pár nappal az orosz WTO-csatlakozás után vetett ki az importjárművekre – a WTO legalapvetőbb értékét, elvét sérti, amely szerint egyetlen ország sem élhet diszkriminációval az importőrökkel szemben, illetve a különféle országokból származó importtermékek között sem tehet különbséget.

Az új személyautók esetében az illeték 420-tól 2700 euróig, átszámítva 120 ezertől, 800 ezer forintig terjedhet. Három évesnél idősebb járműveknél 2600 és 17 200 euró, azaz 760 ezer és 5 millió forint közötti összeget, egyes speciális járművek esetében pedig akár 147 700 eurónak, vagyis mintegy 43 millió forintnak megfelelő rubelt kell befizetni az orosz államkasszába. Oroszországnak saját becslése szerint mintegy 1,3 milliárd euró bevétele származik évente ebből az újrahasznosítási illetékből – ismerteti a bizottság. A bizottság számításai szerint az illeték bevezetése kioltja annak a vámcsökkentésnek a hatását, amelyet Moszkva a WTO-csatlakozás miatt vállalt, sőt egyes esetekben nagyobb teherrel sújtja a gépjárművek importját, mint csatlakozása előtt.

A bizottság azt is ismerteti, hogy a WTO Vitarendezési Testülete október 22-én tárgyalhat először a dönteni hivatott bizottság felállításáról, de ez ellen Oroszország még panaszt emelhet és azt megakadályozhatja. Másodjára viszont, novemberben Moszkva már nem vétózhatja meg a testület felállítását.