2024 április 16

Coca-Cola, Airbus, GSK – ki mire volt képes?

Bejött az olcsó font

A GlaxoSmithKline értékesítésének több mint 95 százaléka Nagy-Britannián kívül történik, míg költségeinek egy jelentős része fontban jelentkezik, így a cég az egyik nagy nyertese a font gyengülésének.

A gyógyszeripari cég negyedéves forgalma 7,54 milliárd font volt, 23 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit. A negyedéves részvényarányos eredmény 39 százalékkal 32 pennyre ugrott. Az elemzők kisebb, 7,28 milliárd font forgalomra és szerényebb, 29,6 penny részvényarányos profitra számítottak.

Csalódás az Airbusnál

A toulouse-i székhelyű, repülőgépgyártással foglalkozó Airbus-csoport minden fő pénzügyi mutatószáma romlott a január-szeptemberi időszakban az előző évihez képest, az új típusok akadozó gyártása miatt.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”99″]

A gyártó szerdai közleménye szerint a cégcsoport árbevétele 1 százalékkal 42,7 milliárd euróra csökkent, üzemi eredménye 20 százalékkal 2,3 milliárd euróra esett az egy évvel korábbival összevetve, adózott eredménye pedig 5 százalékkal alacsonyabb, 1,8 milliárd euró lett. Csökkent a csoport rendelésállománya is: tavaly december 31-én még ezer milliárd euró volt a listaáron számolt állomány értéke, szeptember 30-ával 986 milliárd eurót tett ki a megrendelt áru értéke.

Divíziókra osztva a fő tevékenységi kör, a kereskedelmi gépek gyártása bár 1 százalékkal nagyobb árbevételt hozott, mint egy éve, de az üzemi eredmény 59 százalékkal 775 millió euróra csökkent, és a helikopter üzletág is 17 százalékkal alacsonyabb eredményt produkált az év eddigi részében.

Mi a hiba az náluk?

A Flightglobal légiközlekedési szaklap szerint Harald Wilhelm, a cég pénzügyi vezetője a Párizsban tartott sajtótájékoztatón bejelentette: a korábban vártnál kevesebb A320neo típust tudnak csak átadni, mert a Pratt & Whitney amerikai cég kevesebb hajtóművet tud gyártani. Jelenleg mintegy húsz gép vár az összeszerelő üzemekben hajtóműre.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

A rosszabb pénzügyi eredményeket elsősorban a keskenytörzsű A320neo és a szélestörzsű A350XWB típus lassabb gyártása okozza. Míg az A320neónál a hajtóművek beszállítója okozza a késedelmet, addig az A350-esnél a kabinberendezéseket gyártó Zodiac Aerospace nem tud elég mellékhelyiséget szállítani, így nem tudják befejezni a gépek fedélzetének kialakítását.

Nem megy a Coca-Colának sem

Visszaesett a harmadik negyedévben a Coca-Cola Co. árbevétele és nyeresége.  Az amerikai központú multinacionális vállalat szerdán közölte, hogy működésből származó bevétele 10,63 milliárd dollárra csökkent az egy évvel korábbi 11,43 milliárdról. A konszern nettó nyeresége 1,05 milliárd dollár volt a múlt év harmadik negyedében elkönyvelt 1,45 milliárd dollárral szemben. Az egy részvényre jutó eredmény 33 centről 24 centre csökkent.

A vállalat egyes latin-amerikai országok magas inflációs rátájával és néhány palackozó üzem eladásával magyarázza a bevétel visszaesését.