2024 április 25

EuroVelo 6 Budapest-Szentendre – ez már valami!

A csütörtöki szentendrei alapkőletételen Révész Máriusz kormánybiztos arra hívta fel a figyelmet, hogy 2020 a magyar kerékpározás fontos éve lesz, mert Magyarországról rajtol el a világ egyik legnagyobb kerékpáros versenye, a Giro d’Italia, egyben látványos előrelépések lesznek a kerékpárutak építésében. Felidézte: az egyeztetések miatt jelentősen elhúzódtak a különböző kerékpárutak előkészítő munkálatai, jelenleg azonban már sok közbeszerzés és munkálat van folyamatban. Megemlítette, hogy néhány héten belül átadják a Pomáz és Szentendre közötti kerékpárutat, illetve két kerékpáros híd épül a Szentendrei-szigetre, Szentendrénél és Kisoroszinál. Hadházy Sándor, a térség fideszes országgyűlési képviselője arra emlékeztetett, hogy a térség kerékpárútépítési próbálkozásai korábban nem jártak szerencsével, mert a kiírt pályázati lehetőségekkel nem egyformán éltek a települések. 2010 után változott a kormányzati hozzáállás, számos helyen indult átgondolt, koncepciózus kerékpárút-fejlesztési program – tette hozzá.

A képviselő sikerként értékelte, hogy a Szentendrei-szigetet is sikerül bekapcsolni az EuroVelo 6. útvonalba, ugyanakkor hangsúlyozta: fontosak a helyi kerékpárutak is, mint például a Pilisben lévők vagy a Szentendre-Pomáz közti 2,8 kilométeres szakasz. Verseghi-Nagy Miklós, Szentendre polgármestere felidézte, hogy mintegy négy évvel ezelőtt a térség polgármesterei közösen írtak alá nyilatkozatot, melyben az EuroVelo 6 kerékpárút fejlesztését szorgalmazták. Kiemelte: az EuroVelo 6 Budapest-Szentendre szakaszának megépítése fontos mérföldkő, de a kormány döntése értelmében a beruházás folytatódik az északi szakasz és a két dunai híd megépítésével. Juhász Zoltán , a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. igazgató-helyettese elmondta: az út kivitelezője a HE-DO Kft., a munkálatok várható befejezése jövő év augusztusa. A Budapest és Szentendre közötti 5,6 kilométeres kerékpárút Szentendrén a Bükkös-pataktól a Dera-patakig meglévő hálózathoz csatlakozik. A nyomvonal a Dera-patak fölött egy új – 36 méter hosszú – híd megépítésével indul, majd halad Budakalász irányába, részben új nyomvonalon, részben meglévő mezőgazdasági utak kerékpárosbaráttá történő átépítésével, részben budakalászi kerékpárutak felújításával. Az EuroVelo 6 kerékpárút kapcsolatát az M0 gyorsforgalmi úttal – Megyeri-híd – a Gát utcai megközelítés biztosítja. A kerékpáros útvonal a Barát-patak fölött meglévő hídhoz csatlakozik, így éri el Budapest közigazgatási határát, amivel létrejön a folytonos összeköttetés a fővárosi kerékpározható útvonalakkal. A fejlesztés során kiépül a vízelvezető rendszer a kerékpárút mellett, és a szükséges beavatkozásokat is elvégzik a közvilágítási hálózaton, emellett 66 KRESZ-táblát helyeznek el. A beruházás részben uniós, részben hazai forrásból valósul meg. A fejlesztés végén a kerékpárosok egy 3 méter széles burkolt kerékpárutat vehetnek majd birtokba.