2024 április 25

Flottában még mindig veri a német autó az ázsiait

Az ázsiai márkák térnyerése

Az Arval ügyfelei körében a Ford Focus dízelmotorral szerelt kombi változata lett 2016 legnépszerűbb flottaautója. Második helyen a Suzuki SX4 végzett 1.6-os benzinessel, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokán a Skoda Octavia dízelmotorral szerelt változatai állnak.

Érezhető azonban az ázsiai márkák térnyerése, így jelentős volt az érdeklődés a KIA és a Nissan modellek iránt is, de TOP 10-ben van a Toyota, illetve annak prémium márkája, a Lexus. A vezetői szegmens kedvence a 3-as BMW lett, de a 2015. évhez képest többen rendeltek C-osztályos Mercedest is.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”103″]

Nincs újdonság a színpalettán

A hazai vállalatok a színválasztás tekintetében azonban még mindig konzervatívak: a fehér, a fekete
és a szürke hegemóniája jellemezte a flottapiacot.

„Bár sokan az egységesség mellett teszik le a voksukat, célszerű választás egy több színt felvonultató flotta. Egyrészt ezáltal a dolgozók számára több választási lehetőség nyílna, akik sok esetben juttatásként használják a céges gépjárművet, másrészt a színek könnyebbé tehetik a későbbi értékesítést. A több tucat vagy akár százas nagyságrendben visszaérkező, egyszínű modellek ugyanis csak nyomott áron értékesíthetők” – mondta Hegedűs Péter, az Arval regionális operációs vezetője.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Gyakori az elöregedett járműpark

Az Arval tapasztalatai szerint az újonnan üzembe helyezett és a tartós bérletbe adott gépjárművek száma folyamatosan nő, 2016-ra pedig a hazai flottakezelt gépjárművek száma meghaladta az 50 ezer darabot. A vállalat szakértői szerint a magyar piac stabilizálódása jótékonyan hatott a flottaautók iránti érdeklődésre, de a növekedésben szerepet játszhatott az is, hogy a tartós bérlet egyre népszerűbb a magyarországi vállalatok körében, amely globális szinten a jelenlegi legkedvezőbb finanszírozási forma.

Ennek ellenére a hazai flották esetében nagyon eltérő, ki és mikor cseréli le az autókat. Összességében elmondható, hogy itthon elsősorban a vállalat anyagi lehetőségeihez igazítják a modernebb járműparkra való váltást, de különösen a kisvállalati szegmensben, gyakori jelenség az elöregedett járműpark.

Több autóra tartanak igényt a kkv-k

A piac motorjai elsősorban az FMCG és az IT szektor megrendelései voltak, de iparágtól függetlenül jelentősen nőtt a flották iránti igény a kkv-k körében. Áruszállítás kapcsán a hazai vállalatok többsége európai márkákat választott 2016-ban: az Arvalnál a teherszállító autók között is a Ford lett az első a Transittal, második helyen az Opel Combo végzett, míg harmadik helyen a Fiat Ducato szerepel.

Hegedűs Péter hozzátette, „még mindig jellemző az egymárkás, néhány típusra leszűkített flotta, de ezzel hosszú távon nem feltétlenül spórolnak a cégek. Kétségtelen, hogy egy kevés típusból építkező flotta egyszerűbbé teheti a beszerzési folyamatot, esetleg kedvezőbb beszerzési árat eredményez. A tulajdonlás teljes költségében, illetve a gépjárműhöz kapcsolódó összes költségben – mint például az üzemanyag, a karbantartás, a biztosítás – viszont nem képez érdemi megtakarítást. A dolgozók elégedettsége szempontjából egy vegyes flotta jobb megoldás lehet.”

Hegedűs Péter szerint több piacon és az Arval gyakorlatában is az a jellemző, hogy az autót a dolgozói havi keretösszeg és a környezetvédelmi szempontok (például széndioxid kibocsátás) figyelembe vételével választják ki előre meghatározott márkák és típusok közül.

A tanácsadók szerepe

Az Arval szerint a döntéshozók egyre nagyobb figyelmet fordítanak a választott finanszírozási konstrukcióhoz kapcsolódó szolgáltatási csomagra. Az online felületek, és ezeken belül az autók helyzetét folyamatosan követő telemetriai eszközök – amelyek a futásteljesítménytől a sofőr vezetéstechnikáján át számos hasznos információval szolgálnak – egyre inkább mindennapi elvárásokká válnak. Emellett az Arval úgy véli, felgyorsult az a tendencia, hogy cégek a teljes flottamenedzsmentet kiszervezik.

Hegedűs Péter úgy véli, mindezek frissítően hatnak a piacra, de a képzett tanácsadók szerepe még fontosabbá válik: a digitális platformok elterjedésének és a kiszervezésnek köszönhetően nagyobb hangsúlyt kapnak a vállalat flottával kapcsolatos döntési folyamataiban, hiszen sok esetben már csak a tanácsadók tartják a kapcsolatot a sofőrökkel.