2024 március 28

Fogyasztóvédelem és zéró tolerancia – szigorít az EP

Az uniós parlament sajtószolgálatának tájékoztatása szerint a fogyasztók erősebb védelmét és a csalások hatékonyabb kivizsgálását biztosító jogszabályt 591 szavazattal 80 ellenében 15 tartózkodás mellett fogadták el.

Vége a joghézagoknak

Az új szabályok azokat a joghézagokat szüntetik meg, amelyek részben az országonként különböző jogalkalmazásból adódnak. Az elfogadott és aktualizált Fogyasztóvédelmi együttműködés keretében a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok szorosabb együttműködésben és több eszközzel vehetik fel a harcot a szabályok gyakran határokon átnyúló internetes megszegése ellen.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”117″]

A csalásokat feltáró nyomozás során a hatóságok ezentúl információt kérhetnek a webdoldalakat regisztráló cégtől, titkos tesztvásárlást végezhetnek, és büntetést róhatnak ki. Rendelkezhetnek arról, hogy kétes működésű oldalakra a fogyasztókat értesítő automatikus figyelmeztetés kerüljön ki, valamint el is távolíttathatnak bizonyos törvénysértő tartalmakat.

A kereskedőket kártérítésre kötelezhetik, a fogyasztóknak pedig kártérítési felvilágosítást adhatnak. Amennyiben a jogsértő magatartás a tagállamok és az Európai Unió lakosságának legalább kétharmadát érinti, a válaszlépéseket a tagállami hatóságok helyett az Európai Bizottság irányítja. A jogszabálynak köszönhetően a fogyasztóvédelmi civil szervezetek nagyobb szerepet kapnak a jogsértések jelzésében és orvoslásában.

Vezetéstámogató rendszerek

Kötelezővé tenné az Európai Parlament (EP) a vezetéstámogató rendszereket az új gépjárművekben, a testület strasbourgi plenáris ülésén kedden elfogadott jelentés értelmében például minden új autót olyan automatikus fékkel kellene felszerelni, amely észleli a gyalogosokat és a kerékpárosokat.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

A vezetéstámogató rendszerek közé tartoznak a már említett automatikus fék mellett például a kamionok kanyarodását segítő szerkezetek, a holttér-figyelő kamerák, és a sávtartást biztosító berendezések.

Mint írták, miközben sokáig csak a csúcsmodellekhez járt ez a felszereltség, ma már egyre több autóban megtalálhatóak az ilyen automatikus rendszerek, gyártásuk pluszköltségei azonban az árakban is megjelennek, így az emberek többsége számára még mindig elérhetetlenek ezek a technológiák.

Életmentés, megfizethető áron

Állásfoglalásában az EP éppen ezért csak azoknak az automatikus rendszereknek a beépítését tenné kötelezővé, amelyek már megfizethető áron elérhetőek a piacon a gyártók számára, és garantáltan életeket mentenek.

Dieter-Lebrecht Koch néppárti jelentéstevő kiemelte: „a volán mögött, gyalog vagy kerékpáron, de mindannyian követünk el hibákat, ilyen esetekben az automatikus segítőrendszerek csendes másodpilótaként segítenek elkerülni a baleseteket”.

„Mindenki számára elérhetővé kell tennünk az ilyen autókat. Éppen a széles körű alkalmazásuk biztosíthatja, hogy ezeknek a modelleknek az ára ne szökjön egekbe, csak egy kicsivel legyenek drágábbak” – tette hozzá a német képviselő.

Zéró tolerancia

Az 593 szavazattal, 39 ellenében elfogadott jelentésben az EP-képviselők emellett arra kérték az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja meg, miként lehetne Európa-szerte bevezetni a zéró toleranciát a közúti közlekedésben, hogy egyetlen csepp alkoholt se lehessen fogyasztani vezetés előtt.

Az EP sajtószolgálatának tájékoztatása szerint évente mintegy 25 ezren veszítik életüket és több százezren sérülnek meg közúti balesetben az Európai Unióban, és ezek 90 százalékát emberi hiba okozza.