2024 március 28

Interactive Brokers: nem megfelelő ügyfél-átvilágítás és panaszkezelés

Az MNB vizsgálata nyomán összesen 19 millió forint bírságot rótt ki az Interactive Brokers Central Europe Zrt.-re, egyebek közt az ügyfél-átvilágítás, panaszkezelés, informatika, pénzmosás-megelőzés, kiszervezés, illetve a társaság számlái feletti rendelkezési jog terén feltárt hiányosságok miatt. Az intézkedések nem befolyásolják a befektetési szolgáltató megbízható működését.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – többszöri helyszíni ellenőrzést is magába foglaló – korlátozott terjedelmű és mélységű átfogó vizsgálatot folytatott le az Interactive Brokers Central Europe Zrt.-nél, a 2020. december 12-től az ellenőrzés lezárásáig terjedő időszakot áttekintve.

A vizsgálat során az MNB megállapította, hogy panaszkezelési gyakorlata során a társaság az ügyfelek írábeli panaszaira adott indokolással ellátott válaszát számos esetben a jogszabályi határidőn túl küldte meg azok részére. A társaság továbbá nem felügyelt hatékonyan több, általa kiszervezett funkciót.

Nem minden munkakör esetében határozták meg a betöltésükhöz szükséges informatikai ismereteket. Az MNB hiányosságokat állapított meg a társaság IT-szabályzatai, az azok felülvizsgálatára irányuló szabályzati előírások betartása kapcsán is.

A pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzése (AML) kapcsán a társaság nem minden esetben alkalmazta megfelelően az egyszerűsített ügyfél-átvilágítási szabályokat. A Interactive Brokers Central Europe Zrt. emellett nem rendelkezett a más szolgáltató által elvégzett ügyfél-átvilágítási intézkedések eredményeinek elfogadására vonatkozó belső eljárásrenddel sem.

A feltárt hiányosságok miatt az MNB 60-180 napos határidővel kötelezte a társaságot a vonatkozó jogszabályi előírások betartására és az egyes jogsértések kijavítására, továbbá 11,3 millió forint felügyeleti, illetve 7,7 millió forint pénzmosási felügyeleti bírságot szabott ki arra. A bírság kapcsán súlyosító körülménynek minősült a társaság jelentős piaci súlya, egyes hiányosságok rendszerszintű volta, jelentős kockázati besorolása, illetve a panaszkezelés sorozatos, többszöri problémái. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor a Interactive Brokers Central Europe Zrt. vizsgálat során tanúsított együttműködő magatartása, illetve, hogy az már az eljárás alatt számos problémát érdemben orvosolt.

Magyar Nemzeti Bank