2024 április 19

Kutakodtak a VW háza táján

Mindenben együttműködnek

A braunschweigi ügyészség és az alsó-szászországi tartományi bűnügyi hivatal (LKA) munkatársai olyan dokumentumokat és adathordozókat kerestek, amelyek segítségével pontosan feltárható, hogy a VW miként csalt a károsanyag-kibocsátási értékekkel a botrányban érintett dízelmotoros járművek környezetvédelmi tesztjein.

A társaság központi telephelyén több épületet átkutattak, és több VW-alkalmazott lakásában is házkutatást tartottak. A VW közölte, hogy átadták az ügy átfogó dokumentációját, és továbbra is mindenben együttműködnek a hatóságokkal.

Amerikában robbant a botrány
Az ügyészség szeptember végén indított eljárást a társaság ellen csalás gyanúja miatt. A VW az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) által szeptember 18-án elindított ügyben elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket. Nagyjából 8 millió ilyen autót az Európai Unióban adtak el.

A Süddeutsche Zeitung című német lap csütörtökön arról írt, hogy a csaláshoz használt szoftver nemcsak az amerikai tesztek, hanem az EU-ban rendszeresített, úgynevezett európai menetciklus (NEDC) szerinti vizsgálat megtévesztésére is alkalmas. A VW egy szóvivője a beszámolóra reagálva közölte: továbbra is vizsgálják, hogy a program használata mennyiben tekinthető szabálytalanságnak, és hogy sérti-e az európai uniós normákat.

Januárban kezdődhet a visszahívást

A VW szerdán küldte meg a német kormánynak javaslatait azokra a javítási, átalakítási munkálatokra, amelyek segítségével dízelmotorjai az eredményeket meghamisító szoftver nélkül is képesek lesznek megfelelni a károsanyag-kibocsátási szabványoknak. A javaslatokat a szövetségi közúti közlekedési hatóság (KBA) értékeli, és néhány napon belül utasítást ad a társaságnak az elvégzendő feladatokról.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Matthias Müller, a VW vezérigazgatója egy szerdai lapinterjúban azt mondta: ha a KBA elfogadja a javaslataikat, az érintett autók visszahívása januárban kezdődhet és 2016 végére javíthatják meg valamennyi motort. A legtöbb esetben elég egy szoftverfrissítés, de lesznek autók, amelyekben az üzemanyag-befecskendező berendezést vagy a katalizátort kell cserélni. Az is előfordulhat, hogy a kocsi cseréje lesz a legegyszerűbb megoldás.

Bírósághoz kell fordulnia

A tárcavezető elmondta, hogy a 30 millió euró becslésen alapul, amit a gyártótól származó hivatalos információk hiányában egyelőre úgy számoltak ki, hogy feltételezték, az Euro-5-ös dízelmotorral felszerelt járművek, valójában Euro-4-esek. Ez utóbbi motorral felszerelt járművek után ugyanis magasabb környezetszennyezési adót kellene fizetni. A román minisztérium az ebből származó különbözetet összesítve becsülte fel a kárt.

Amennyiben a gyártó adataiból kiderül, hogy Euro-3-as motorral felszerelt járművek is kerültek Romániába, akkor a kár nagyobb lesz – magyarázta a miniszter, akit a Mediafax román hírügynökség idézett. A miniszter szerint Románia csak úgy hajthatja be ezt az összeget, ha bírósághoz fordul, és bepereli a német gyártót.

A tárcavezető ismét leszögezte, a 105 ezer gépkocsi tulajdonosának nem kell tartania attól, hogy velük fizettetik meg a különbözetet, mert ők jóhiszemű vásárlók voltak, és nem hibásak.

Romániában október elején felfüggesztették a VW-csoport Euro-5-ös 1,2, 1,6, és 2 literes hengerűrtartalmú dízelmotorral felszerelt járműveinek törzskönyvezését, miután 105 ezer olyan, a VW-csoport által gyártott dízelmotoros járművet adtak el, amelyekbe a gyártó beszerelte a károsanyag-kibocsátási teszteket megtévesztő szoftvert.