2024 április 23

Luxusmárkák árnyékában

Persze nem csak az autókra kell gondolni, hiszen a Ferrarinak temérdek pénze származik a Forma-1-ben értékesített motorokból, a Ferrari-logós termékekből, ahol egy-egy póló, vagy sapka tízezreket emészt fel, az 50,000 forintos dzsekikről nem is beszélve – írja blogbejegyzésében Debreczeni Csaba. Továbbá van kalandparkja Abu Dhabiban, és ha egy autó prémium termék a vállalatnál, akkor nyilván egy hullámvasút ára sem a normál jegykategóriába sorolandó. Az árak 25 ezer és 35 ezer között szóródnak ebben az esetben.

A Fiat döntése talán érthető, hiszen nyilván szükségük van pénzre, és elmondásuk szerint a luxus és prémium gyártó vállalatok részvényei mindig magasabb árazással forognak a tőzsdén, mint az amúgy „hagyományos” cégek papírjai. Már csak az a kérdés, a magasabb árazás milyen trenddel együtt valósul meg?

Ha megnézzük a globális prémium márkákat tartalmazó részvényindexet, akkor kiderülhet, hogy 80 darab részvényt tartalmaz. Ezek ipari megoszlása a következő:

A hotel és éttermek valamint a ruházat viszi a prímet, de jelentős szeletet képviselnek a speciális kiskereskedők (ide tartoznak például az ékszerészek, órások) valamint az autóipar is.

Az autóipar tekintetében a Daimler, a BMW, a Porsche, a Tesla, és a Harley Davidson található meg az indexben. Ezekből talán a Teslát inkább növekedési sztorinak tekinthetnénk, hiszen az elektromos autók elterjedése lehet, hogy most még luxus, de egy idő után könnyen ebből válhat új „népautó”, valamint a részvényesek is inkább az évről évre magasabb bevételt és befektetést árazzák ebben a vállalatban.

Az első három autógyártó tényleg a luxus kategóriát képviseli, de rájuk most rájár a rúd a Volkswagen hathatós közreműködésével. Jelenleg azonban nem látjuk azt, hogy ezek a gyártók hasonló „tévútra” tévednének, így ezekkel majd érdemes összevetni az új Ferrari-részvények árfolyam-alakulását. Bár igaz, hogy a Porsche a Volkswagen család tagja, de nem gondoljuk, hogy egy Porsche-tulajdonos, vagy leendő tulajdonos foglalkozna azzal, hogy egy Volkswagen Passatnak milyen a kibocsátása az USA-ban.

A fent említett autóipari részvények alakulása 1998-tól, illetve a Tesla 2010-től:

A Daimler nem sok eredményt tudott felmutatni 1998 óta, igaz talán ő a legkonzervatívabb, és ellenséges felvásárlásokban sem volt része, nem úgy, mint a Porschénak, ami fel is szökött az 1998-as ár 10-szeresére, miután összeszűrte a levet a Volkswagennel. Igaz, utána ő is értékének 6-szorosára emelkedett.

A Harley Davidson az utóbbi időkben az erős dollár nyomása miatt teljesít alul, és lehetséges, hogy vele kapcsolatban is el kell gondolkozni néhány termelési folyamat kiszervezésén, amennyiben továbbra is a kamatemelés és az erős deviza határozza meg a gazdaságot.

A Tesla, mint ahogyan említettük, egy egészen más kategória, amely még a növekedés fázisában van.

Az S&P 500 index és az S&P Luxus index alakulása:

Az S&P 500 és a Luxus indexből is látható, hogy a Fiat állítása igaz, a prémium kategóriás termékek tényleg magasabb árazáson forognak, de azt is meg kell említenünk, hogy ez magasabb volatilitással is jár. Nem lehet egyszerűen csak hátradőlni, és élvezni a nyereséget, hanem szigorú kockázatkezelés is szükséges ahhoz, hogy tényleg jó eredmény süljön ki az ilyen részvények tartásából.