2024 március 29

Ökológiai lábnyom a levegőben

A vállalat törekvése, hogy az ökológiai lábnyomát minden területen a lehető legalacsonyabbra csökkentve magasra tegye a lécet a vállalati társadalmi felelősségvállalásban. A légivállalat a fenntarthatóságot mind az üzletben, mind a mindennapi feladatok során szem előtt tartja, és erre ösztönzi utasait is, hogy közösen érjék el az ENSZ fenntartható fejlődési céljait.

Repülés bioüzemanyaggal

A bioüzemanyag olyan repülő üzemanyag, amely nem finomított petróleumból, hanem megújuló forrásokból, például használt sütőolajból készül. Az elkövetkezendő évtizedekben egyelőre nem várható, hogy a repülőgépek működéséhez egyéb alternatív energiaforrások – hidrogén vagy az elektromos áram –  legyenek elérhetőek, így a bioüzemanyaggal repülés az egyetlen módja, hogy a légitársaságok jelentősen csökkentsék ökológiai lábnyomukat. A bioüzemanyag akár 80 százalékkal csökkentheti a szén-dioxid kibocsátást a hagyományos üzemanyagokhoz képest.

A KLM 2011-ben a világon elsőként indított bioüzemanyaggal hajtott kereskedelmi járatot. A vállalat a bioüzemanyag legnagyobb felhasználója Európában, sőt, az egész repülési ágazatban; évente több mint 500 KLM járat repül bioüzemanyaggal. 2017 decemberében az Air France és az ágazat másik négy képviselője aláírt egy zöld megállapodást a francia állammal. Ez az elhatározás a bioüzemanyagok megfelelő beszerzési láncának kialakítását hivatott elősegíteni egy körforgásos gazdaságban.

A vállalat 2011 óta 18 százalékkal csökkentette az egy kilométerre és egy utasra eső szén-dioxid kibocsátását, 2020-ra pedig azt tűzte ki célul, hogy ezt a mutatót további 20 százalékkal redukálja. Annak érdekében, hogy ezeket az eredményeket elérje, a legfontosabb lépés a flotta megújítása, ami nagyban növeli az üzemanyag felhasználás hatékonyságát. Az Air France-KLM csökkenti gépei tömegét, optimalizálja a repülési pályákat, és úgy képzi ki pilótáit, hogy mindig a leggazdaságosabb módokon járjanak el.

Több kutatás-fejlesztési és innovációs projectet is támogat az Air France-KLM. Csatlakozva francia és holland zöld megállapodásokhoz létrehozta a KLM Corporate BioFuel Program és az Air France Lab’line for the Future programot, így működik közre a bioüzemanyagok nemzetközi ellátási láncának kialakításában. Emellett a KLM része az Európai Kibocsátási Kereskedelmi Rendszernek (ETS)is, ami szabályozza az európai járatok szénkibocsátását.

CO2 kompenzációs program  

Az Air France-KLM az utasokat is szertné megnyerni a környezetvédelemnek. A „szén-dioxid-mentes” utazások programban az utasok egy kis hozzájárulással tudják kompenzálni repülőútjuk szén-dioxid-kibocsátását az online jegyvásárlás során, illetve a My Trip applikáción keresztül. A járatonkénti szén-dioxid kibocsátás mennyisége függ a repülőgép típusától, a megtett távolságtól és a járat telítettségétől.

Az ily módon befolyt összegből az Air France és KLM helyi környezetvédelmi projekteket támogat. Ezek a projektek nemcsak csökkentik a szén-dioxid kibocsátást, de a helyi fenntartható fejlődést is segítik.  A KLM a panamai erdőkért küzdő Gold Standard Projectnek is elkötelezett támogatója. A Gold Standard díj olyan kezdeményezések kitüntetése, amelyek a leghatékonyabban küzdenek a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért és a fenntartható fejlődésért. Emellett az Air France a Good Planet Alapítvánnyal is együttműködik, ami napenergiával működő konyhai sütőket kínál Bolíviában és Peruban, erdővédelmi programot végez Madagaszkáron, biogázfeldolgozókat és vermikomposztálókat gyárt Indiában.

Hulladékgazdálkodás és környezetvédelem

Annak érdekében, hogy minimalizálja a szemét környezetre gyakorolt hatását, az Air France újratervezte szelektív hulladékgyűjtési stratégiáját. A tálcák, tárolók és ételhordó kocsik egy részét például újrahasznosítja a vállalat. Follow Printet használ minden munkaállomásán, ami csak felhasználók külön kérése esetén engedi a nyomtatást, így 22,8 millió papírlapot takarít meg évente.

A KLM járatain kínált hagyományos újságok csökkentésével évi 360.000 kilogramm papírt spórol. Éves szinten ez 229 000 litert kerozint takarít meg a KLM-nek, így 577 tonnával csökkent a szén-dioxid kibocsátása. 2019 végére a KLM lecseréli a földi kiszolgálójárművei 75%-át elektromos hajtásúakra, így az első légitársaság lesz, ami kizárólag elektromos rakodógépekkel dolgozik.