2024 április 18

Okosváros, ahol felismeri a gyalogost a lámpa

Hétköznapi pillanatkép. Idős ember rohanva indul az út egyik oldaláról a másikra, hogy még a zölden sikerüljön átjutnia. A másik pillanatkép: öklüket rázó, bosszankodó autósok, akik már indulnának, s bár már rég piros váltott a közlekedési lámpa, de a gyalogos még mindig ott vánszorog előttük. S, akkor még nem is említettük a rendszeres nagyvárosi közlekedési dugókat, amelyeket sok esetben az okoz, hogy a forgalmat szabályozók elfelejtették szinkronba állítani a közlekedési lámpákat.

Split Cycle Offset Optimisation Technique

Ezen a helyzeten kívánnak javítani a világ egyik legforgalmasabb fővárosában, Londonban a közlekedési szakemberek. Közlekedési okoslámpákat rendszeresítettek, amelyek szenzorokkal, kamerákkal figyelik a forgalmat. A szükséges szoftverek elemzik a helyzetet, s a lámpák változásának fázisait hozzá alakítják a tényleges közlekedési szituációhoz. Az úgynevezett smartlámpákat először 2012-ben próbálták ki a szigetország fővárosában, amikor csaknem kilencmillió látogató váltott jegyet az olimpiára.

Az okoslámpák rendszerét angolul Split Cycle Offset Optimisation Technique-nek nevezik, amelyet magyarul valahogy úgy lehet értelmezni: osztott ciklusú offset optimalizációs technika. A rendszer olyannyira beváltotta a reményeket az olimpia alatti kísérleti időszakban, hogy olyan nagyvárosok is alkalmazni kívánják, mint Peking, Sao Paulo és Torontó.

Már csak azért is, mivel a közlekedési lámpákat a jövőben a londoni gyalogos forgalom gördülékenyebbé tételére is alkalmassá kívánják tenni. Eddig az okoslámpák csak a ,,motorizált” forgalmat irányították. A brit fővárosban hatezer közlekedési lámpa gondoskodott arról, hogy minél kevesebb indítással és megállással hömpölyögjön a forgalom.

Továbbfejlesztett rendszer segíti a gyalogosokat

A rendszert azonban tovább fejlesztették, s alkalmassá tették arra, hogy felismerjék az út mellett várakozó gyalogosok számát, akik éppen át kívánnának kelni a túloldalra. Számukra addig zöld marad a jelzés, amíg át nem értek.

A közlekedési lámpákat Londonban sok helyütt a gyalogosok is működtetik. Ismeretes, itthonról is. Ha megnyomjuk a lámparúdra helyzett gombot előbb-utóbb zöldre vált a jelzés. Vagy sikerül átjutnunk a másik oldalra, vagy nem.

A londoni közlekedési szakembereknek az az ötletük támadt, hogy úgynevezett ,,Call Cancel”  kapcsolókat szerelnek fel az eddig használatosak helyébe. Ez annyit jelent, hogy a gyalogos ,,lehívja” az átkeléséhez kért zöld jelzést. Amikor átért a túloldalra, megnyomja a cancel gombot, amellyel jelzi, hogy elindulhat újra az autósforgalom.

Jelentős lépés egy élhetőbb okosváros felé

London városi vezetői az újításoktól azt is remélik, hogy jelentősen csökken a nyolcmilliós metropolisz ,,környezeti terhelése”. London főpolgármestere egy kijelentésében furcsa, ámde elgondolkozó fogalmat használt. Úgy fogalmazott: a közlekedési okoslámpák működésbe állítása egy jelentős lépés egy élhetőbb ,,smartmetropolis”, okosmetropolisz megvalósítása felé.

Az okoslámpák alkalmazásának gyakorlati hasznáról persze még korai lenne végleges következtetéseket alkotni. Mindenestre, mint mindig, most is akadnak, akik fanyalognak az újításokról értesülvén. Ilyenek például a jogvédők, akik szerint a személyiségi jogok ellen való dolog, hogy immár a brit főváros útjain járó-kelő embereket is közlekedési lámpákba épített kamerákkal figyelik meg.