2024 április 20

Otthoni munkavégzés – lehetőség vagy csapda?

Hosszú évekig a szabadúszók kiváltsága volt az otthoni munkavégzés, esetleg egy-két IT-s ismerősünktől hallhattunk még azt a mágikus kifejezést, hogy “home office”. Napjainkban azonban már több szektorban is egyre elterjedtebb a dolgozás ezen fajtája, és a munkavállalók közül is egyre többen vágynak olyan munkahelyre, ahol lehetőségük van “HO-zni”. Egyes felmérések szerint néhányan akár a fizetésük 20 százalékáról is lemondanának, ha cserébe heti 2-3 napot a saját lakásukból dolgozhatnának.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

A dolgozók álma

De miért is vágynak erre ennyien? Részben azért, mert a szabadság érzését adja, hiszen úgy osztjuk be az időnket, ahogy nekünk tetszik. Embere válogatja, hogy ki melyik napszakban tud a leghatékonyabban dolgozni, és egy rugalmas munkarendben lehetőségünk is nyílik kitapasztalni, hogy a korai kezdés vagy az esti munka áll hozzánk a legközelebb. 

Az otthoni munkavégzés további előnye, hogy valóban olyan környezetben és olyan körülmények között dolgozhatunk, ahogy nekünk a legjobb. Az irodában rendre kizökkent minket a munkatársak beszélgetése? Halk zene mellett szeretünk a legjobban dolgozni, de ez a kollégáinkat zavarná? Túl hidegnek vagy túl melegnek tartjuk az irodát? Mindegyik esetben ideális választás a home office, sőt, ha esetleg inkább állva dolgoznánk, vagy elvégeznénk pár tornagyakorlatot, hogy felfrissítsük magunkat, akkor sem néz majd ránk senki furán – maximum a kutya vagy a macska.

Ráadásul így az sem okoz problémát, ha egy csomagot kell átvennünk, vagy ha csak délelőtt tud jönni a vízvezetékszerelő. Nem kell szabadságot kivennünk, ha reggel 9-re kapunk időpontot egy vizsgálatra, és a beteg gyermekkel is könnyebben maradunk otthon, ha amúgy is otthonról dolgozunk.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Mivel az ágyunktól pár lépést kell csak megtennünk azért, hogy dolgozni tudjunk, még a családunkra és a barátainkra is több időnk marad: megspóroljuk ugyanis az utazási időt, ami csak a fővároson belül is minimum fél, vagy inkább óra oda-vissza, a másik városban lakókról nem is beszélve.

A home office-szal megkíméljük magunkat a reggeli kapkodástól és idegeskedéstől, megússzuk a dugókat, sőt, még a Földet is boldoggá tesszük, mert addig sem szennyezzük a levegőt.

A munkaadó is nyer

A távmuka viszont nem csak a munkavállalók, hanem a munkáltatók körében is egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Ez nem is csoda: elsőre talán nem gondolnánk, de a cégek is sokat profitálhatnak abból, hogy biztosítják dolgozóiknak az otthoni munkavégzés lehetőségét.

Az egyik legfontosabb előnye pont az, hogy a foglalkoztatottak jelentős része vágyik olyan munkahelyre, amely támogatja a home office ötletét. Ezáltal vonzóbbá válik a cég a pályázók szemében.

A “HO” jó hatással lehet a főnök-beosztott viszonyra is: mivel az otthoni munkavégzés engedélyezése legtöbbször egy bizalmi kérdés – hiszen a “felügyelet nélküli” munka könnyen átcsaphat semmittevésbe -, megbecsültebbnek érezheti magát az alkalmazott, ha lehetőséget kap a távmunkára. Ráadásul vannak, akik valóban sokkal hatékonyabbak és kreatívabbak az otthoni környezetben.

Plusz pont, hogy még anyagilag is jobban jár a cég: kevesebb pénz megy a munkavállaló utazási költségeire, és alacsonyabb lesz az iroda energiafogyasztása, de akár az irodabérlést is kihozhatják olcsóbban. Ha ugyanis úgy osztják be a home office-ot, hogy mindig csak maximum az alkalmazottak fele legyen bent egyszerre a cégnél, akkor elegendő lehet egy kisebb helyiséget bérelni.

A Telenor és a Microsoft olyannyira jó ötletnek tartja az otthoni munkavégzést, hogy elindították a “Dolgozz otthonról!” nevű kezdeményezést a home office népszerűsítésére. A két cég szerint ugyanis a “HO-zás” nagyobb teret enged a kreativitásnak, növeli a lojalitást és a munka iránti szenvedélyt, és jelentős hatással van a munkáltatóról alkotott véleményekre. Magyarországon 2012. április 21-én tartottak “Dolgozz Otthonról Nap”-ot, de volt már május 10-én és 21-én is. A kampány egyik jelmondata: Dolgozz bárhonnan, ahol számodra ideálisak a munkavégzés feltételei!

Vigyázz, csapda!

Bár mindkét oldalról rengeteg előnye van a home office bevezetésének, azt azért jó tudni,  hogy nem mindenkinek való ez a típusú munkavégzés. Részben azért, mert vannak cégek, akik a titoktartás miatt meg sem tudják oldani, hogy az irodán kívül is hozzáférést biztosítsanak a munkahelyi szervezerhez vagy az ügyfelek adataihoz.

Ha ezt mégis sikerül megoldani, és nincs technikai akadálya annak, hogy otthonról dolgozzunk, érdemes egy alapos önismereti vizsgálattal eldönteni, hogy valóban tudjuk-e vállalni azt, hogy hasznos munkát végzünk a saját lakásunkból, napi 8 órában.

Nagyon komoly önfegyelem szükséges ahhoz, hogy otthon is tartani tudjuk a munkatempót, és elég frusztráló tud lenni, ha rájövünk, hogy nem vagyunk képesek rá. Mivel körbevesznek minket a mindennapok teendői, nehezebben állunk neki a munkának, ráadásul az otthoni környezetben a multitaskingra is nagyobb a hajlamunk, ami annyit tesz, hogy sem a munkánkat, sem az ház körüli feladatokat nem tudjuk 100 százalékosan csinálni.

A távmunka viszont nem csak a koncentrációs képességünket teheti próbára, hanem a szociális életünket is. Részben azért, mert jóval nehezebb “nem hazavinni a munkát”, ha otthon dolgozunk, és így nehezebb azt mondani, hogy “lejárt a munkaidőm, majd holnap megnézem”. Ez pedig hatással lehet a családi kapcsolatainkra. 

A másik része a dolognak pedig az, hogy ha huzamosabb ideig otthonról dolgozunk, akkor eltávolodhatunk a munkatársainktól, vagy új csapattagként szinte esélyünk sincs beilleszkedni. 

Nem lehetetlen

Ha néhány szabályt betartunk, elérhetjük, hogy otthon dolgozva is hatékony munkaerők legyünk. Kezdjük azzal, hogy bár nagyon csábító, hogy a rugalmas munkaidőnek köszönhetően akkor dolgozunk, amikor akarunk, de hosszú távon jobban járunk, ha akkor is tartjuk az általános munkarendet, ha épp nem az irodából dolgozunk. 

Tehát szabjuk ki a munkaidőnk kezdetét és végét: ez lehet 8-tól 4-ig, 9-től 5-ig, vagy akár 10-től 6-ig, a lényeg, hogy mi is akkor dolgozzunk, amikor a kollégák és a főnökök nagy része! Így például sokkal könnyen segítséget is kérni, ha valamivel elakadunk a munkánk során.

Érdemes minden napra összeállítani egy teendőlistát, külön szedve az otthoni és a munkahelyi feladatokat. Az általunk megszabott időintervallumban csak a munkánkra koncentráljunk, és kizárólag előtte vagy utána kerüljön a kezünkbe a másik lista! A to-do listák tételeit pedig nem árt fontossági sorrendbe állítani, és mindig az első helyen lévővel kezdeni: így akkor is könnyen betarthatjuk a határidőket, ha nem emlékeztetnek rá minket napi szinten az irodában.

Bár az otthoni könyezet több felmérés alapján növelheti a hatékonyságot, azért jó, ha legalább egy dolgozó sarkot kialakítunk magunkat. Igazán hatékonyan ugyanis csak akkor tudunk lenni, ha leglább a látszatát megteremtjük annak, hogy irodai környezetben vagyunk. Fontos tudatosítani magunkban, hogy az otthoni munkavégzés nem egyenlő a szabadsággal!

A semmittevés veszélye mellett a túlhajszolás kockázatát is magában hordozza a home office, így oda kell figyelnünk arra, hogy ne uralkodjon el rajtunk a munka. Így nem csak az jelenthet kihívást, hogy “tízkor most már tényleg oda ülök a gép elé”, hanem az is, hogy “nyolckor most már tényleg kikapcsolom”. Ha hajlamosak vagynk megállás nélkül dolgozni, akkor az otthoni munkarend tervezésénél érdemes a szüneteket is belekalkulálni a munkaidőnkbe, és ezeket kötelezően betartatni magunkkal, ahogy a munkaidő végét is!

Végezetül pedig jó ötlet lehet, ha néha nem otthonról, hanem a közeli kávézóból, teázóból vagy parkból dolgozunk, így valóban növelhetjük a kreativitásunkat, viszont csökkenthetjük a bezártságérzésünket és megfékezhetjük a belső teljesítménykényszerünket is.

Összességében tehát azt lehet mondani, hogy azoknak válhat be a homeoffice, akik szeretnek sok időt egyedül tölteni, jó problémamegoldó képességgel rendelkeznek, képesek állandó felügyelet nélkül is motiváltan és dinamikusan dolgozni, és ismerik a hatékony időbeosztás titkát.

Cikksorozatunk következő részében az irodán belüli hatékonyság titkát keressük majd. Addig is sikeres álláskeresést kívánunk mindenkinek!

Olvasd el a sorozat korábbi cikkeit is!

Új állás után keresgélünk? Ezekre figyeljünk!

Egy jó önéletrajzzal borítékolható a siker

Mennyi pénzt kérjünk a munkánkért?

Egy jó motivációs levéllel megfoghatjuk álmaink állását

Hozzuk ki magunkból a maximumot az állásinterjú során!

Fura kérdésre fura válasz – abszurd helyzetek az állásinterjún

Rosszul sikerült az állásinterjú? Ne csüggedjünk!

Minden kezdet nehéz – tippek az új munkahelyünkhöz

Mi kell ahhoz, hogy megkapjuk álmaink állását?

Elismerésre, jó fizetésre és közeli munkahelyre vágyunk

Megszoksz vagy megszöksz – jelek, hogy ideje munkahelyet váltani

Könnymentes búcsú a múltunktól – hogyan mondjuk fel?

Kirúgtak, hogyan tovább? – Túlélő tippek a nehéz helyzetre