2024 április 26

Parkolás, tolatás és kész a baleset?

A fenti megállapítások az Allianz Technológiai Központ (Allianz Zentrum für Technik, AZT) és a Continental AG közös kutatási projektjéből származnak. Az átfogó, közel 3500 közlekedési baleset elemzésére kiterjedő projektben a Müncheni Főiskola és Műszaki Egyetem is közreműködött.

A legtöbb parkolási és manőverezési baleset tolatáskor történik

A felelősségbiztosítási káresemények közel fele (42%) abból ered, hogy parkoláskor az egyik jármű tolatás közben nekiütközik a másik, álló járműnek. Minden ötödik manővernél (20%) pedig azért következik be káresemény, mert két autó egymásnak tolat parkolás közben.

„A parkolási és manőverezési balesetek gyakorisága közel 30 százalékkal nőtt az elmúlt tíz évben. E balesetek teszik ki a dologi kárral járó gépjármű-felelősségbiztosítási káresemények 44 százalékát és a teljes körű casco biztosítási káresemények 39 százalékát” – hangsúlyozta e téma fontosságát Rüdiger Hackhausen, az Allianz Versicherungs-AG kárrendezési igazgatója.

Az ilyen baleseteknél a felelősségbiztosítási kár átlagos értéke megközelítőleg 1700 euró, a teljes körű casco biztosítási átlagkár pedig 2100 euró.

A balesetek súlyos sérüléshez vezethetnek!

A személyi sérüléssel járó gépjármű-felelősségbiztosítási káreseményt előidéző parkolási és manőverezési balesetek aránya mindössze 4 százalék, ami eltörpül a dologi kárral járó gépjármű-felelősségbiztosítási káresemények arányához képest.

A gyalogosokat vagy kerékpárosokat érintő balesetek ennek ellenére súlyos sérülésekhez vezethetnek. Különösen figyelemreméltó a kutatás azon megállapítása, hogy e balesetek kizárólag tolatás közben következtek be. A balesetek elszenvedői túlnyomórészt (az esetek kétharmadában) idősebb, 65 év feletti gyalogosok voltak.

Mi az ok?

A parkolási és manőverezési balesetek számának növekedése főként a gépjárművek formájában bekövetkezett változásokra és az egyre fokozódó urbanizációra vezethetők vissza. Az elmúlt évtizedek során egyre szélesebb és hosszabb autók gördültek le a gyártósorokról, miközben a parkolóhelyek mérete változatlan maradt.

Az elvégzett elemzés szerint a legtöbb baleset kisteherautók és városi terepjárók parkolásakor következik be. Ezen gépjárművek esetében a balesetek száma 30 százalékkal magasabb, mint a kisméretű vagy kompakt autók esetében. Emellett a gépjárművek felépítésének és kialakításának változása miatt jelentősen szűkült a járművezető látótere, különösen a hátsó és az oldalsó ablakok tekintetében.

Parkolást segítő rendszerek

A kutatás arra a megállapításra jutott, hogy a járművekbe jelenleg beszerelt parkolási figyelmeztető rendszerek közül számos csak korlátozott mértékben használható a parkolási és manőverezési balesetek elkerülésére. E rendszerek ugyanis nem figyelik a jármű oldalait, így számos veszélyt nem észlelnek. Sok járművezető túlságosan megbízik a parkolást segítő rendszerekben, emiatt gyakran nem tud elég gyorsan reagálni.

„Az első intelligens gépjárművezetés-támogató rendszerek, például a manőverezéshez használható automatizált parkolási segédek és autonóm vészfékező rendszerek segítségével jelentősen csökkenthető lesz ez a kockázat” – nyilatkozta Wolfgang Fey, a Continental gépjárművezetés-támogató rendszerek üzletág körkörös látótér részlegének vezetője.