2024 március 28

Pilóták a postaládában

A botrány a lehető legrosszabbkor jött a fapados ágazatnak, hiszen az olcsó olaj és a válságból való kilábolás egyaránt felhajtóerőként szolgált ebben az évben.

Nyáron még szárnyaltak

Augusztusban még arról írtunk, hogy a WizzAir 19 százalékkal, 1,99 millió főre növelte utaslétszámát a nyár utolsó hónapjában. Míg a Ryanair utasforgalma, év/év alapon 10 százalékkal, 10,4 millió főre emelkedett. Sőt, a kihasználtság is javult. Az EasyJet pedig megemelte az idei évre vonatkozó profitvárakozásait.

Megint adót csaltak?

Bombaként robbant a The Times magazin cikke, mely szerint adócsalási botrányba keveredhet a Ryanair. A légitársaság ellen azért indult, immár nem először vizsgálat, mert a vállalat nem teljesítette egyes pilóták alkalmazásához köthető járulékok befizetését. Az eljárás célkeresztjében az a – kizárólag postacímmel rendelkező – munkaerő kölcsönző cég áll, amelyet már 2010-ben és 2011-ben is vizsgáltak a német és a brit hatóságok.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Hopp, egy postaláda cég

Papíron a Ryanair pilótáinak közel fele áll ezzel a céggel szerződésben, mint egyéni munkavállaló. A Brookfield Aviation International a lap szerint mintegy 1600 pilótát foglalkoztat, miközben az éves árbevétele 119 millió angol fontra rúg, szemben a Ryanair 866 millió fontos nettó profitjával. A légitársaság szóvivője cáfolta azt, hogy a Brookfield Aviation csak egy „postaláda” cég lenne, ugyanis szoros kapcsolatban áll a Ryanairral és más vállalatokkal, de kijelentette, hogy együttműködnek a hatóságokkal.

Mi lesz az ágazattal?

Nem is annyira az adott, konkrét ügy érdekes – mondta Kovács Bálint, az Equilor Befektetési Zrt. elemzője. Sokkal izgalmasabb, hogy miként érintheti a botrány az ágazat többi szereplőjét. Vajon más fapados légitársaságok nem optimalizálták-e az adójukat hasonló eszközökkel? És nem kell-e további eljárásokkal számolni?