2024 április 19

Repülő gigászok találkoznak az idén Párizsban

Az első napon a két gyártó – információk szerint – negyvenkétmilliárd dollár értékben kötött üzleteket, ami megfelelő kezdetnek bizonyulhat az egy hétig tartó rangos kiállításon és vásáron. Mindez rendjén is van így, repülőgépek, drónok, helikopterek, milliárdos megállapodások jellemzik hagyományosan a párizsi seregszemlét.

Ötszázan utazhatnak az órisásjumbo fedélzetén

Ott van a kiállításon az Airbus zászlóshajójaként szolgáló A380-as, ami jelenleg a világ legnagyobb utasszállítójának számít. Az emeletes jumbo fedélzetén több mint ötszázan, három osztályon utazhatnak. Az egyedülálló gép azonban vajmi kevés örömet jelent az utóbbi időszakban a gyártóinak, mivel az elmúlt három esztendőben egyetlen új megrendelőt sem sikerült szereznie a gyártónak.

Ami a hadiipart illeti, ott van a kiállításon az Airbus A400M típusú gép, amelyből egy éppen a lezuhanásával hívta fel magára figyelmet. Az Airbus cégvezetője azonban mégis optimistán nyilatkozott a vásár alkalmából, szerinte a harcigép-gyártásuk teljesíti a 2015-ös terveit. Annál is inkább, mivel – várakozásaik szerint – éppen az ominózus géptípust illetően várják több évre szóló szerződés megkötését az Amerikai Egyesült Államokkal.

A másik nagy gyártó, a Boeing repülőgépe, a 777-300ER sem hiányozhatott a párizsi kiállításról. Sikernek számított, hogy ebből a típusból tavaly hatot sikerült eladnia a cégnek a japán légitársaságnak, az All Nippon Airways-nek. Ráadásul húsz további üzemanyag takarékos 777-9X-re is kaptak megrendelést a szigetországból.

Bemutatta a Bombardier a C300-szériát

A szakemberek nagy várakozására végre bemutatta a Bombardier a C300 széria képviselőjét. A kanadai vállalat nem készült el tavaly időben e sorozat fejlesztésével. A késedelem oka persze nem csupán az volt, hogy az amúgy is tetemes – végül egymilliárd dollárral többre, 5,4 milliárd dollárra sikeredett – fejlesztési összeget elő kellett teremteni. Az is hozzájárult a csúszáshoz, hogy a szériagyártáshoz háromszáz megrendelésre lenne szüksége a cégnek, s eddig csupán kétszáznegyvenháromra sikerült szert tenniük. Mindazonáltal a vállalat vezetői bizakodóak, különösen azért mert a kuncsaftjai között van a világ legnagyobb légitársasága, a Lufthansa is.

A repülés szerelmeseire persze további különleges izgalmak is várnak. Ehhez járul hozzá az Airbus E-Fan 2.0 repülőgépe. A sokmillió dollárért kifejlesztett elektromos meghajtású kisrepülőgép sikerére számítanak is a gyártói. A párizsi vásáron mutatott sikertől is sok függ, mikor is kezdi meg a cég a repülőgép szériagyártását.

Szerződésrekordra számítanak a résztvevők

A francia Le Bourget a német ILA repülőgép kiállítással együtt a világ legrégebbi seregszemléi közé tartozik. A párizsi vásár két évente kerül megrendezésre, a köztes eszendőkben a Farnborough International Airshow-n találkozhatnak a szakma képviselői. 2013-ban rekord mennyiségű megállapodást sikerült tető alá hozniuk a Párizsban kiállítóknak, most ennek túlszárnyalásában reménykednek a szervezők és a résztvevő egyaránt.

És abban is, hogy az idén még több érdeklődő érkezik, mint 2013-ban. Becslések szerint háromszázhúszezren jönnek el a Párizsi Air Show-ra. Holnapig a szakma mintegy száznegyvenezer képviselője van jelen a kiállításon és vásáron, utána jön a nagyközönség.