2024 április 16

Szijjártó Péter: a Budapest-Belgrád vasútvonal Közép-Európalegnagyobb infrastrukturális projektje

A miniszter a Budapest-Belgrád vasútvonalról szóló kínai-szerb-magyar háromoldalú megbeszélésen ismertette, hogy a MÁV és a kivitelezést bonyolító projektvállalat közötti szerződés november elsejéig létrejön, a beruházást lebonyolító magyar-kínai közös vállalatot pedig szeptember végéig hozzák létre. A felújított vasútvonalnak köszönhetően Magyarország válik a térség legfontosabb közlekedési tranzitországává – tette hozzá. Megjegyezte, „a beruházással Magyarországon keresztül vezet majd a leggyorsabb útvonal Nyugat-Európába azon görögországi kikötők felől, ahova a Közel-Keletről és Kínából nagy mennyiségű árut szállítanak”. Kína stratégiájának értelmében az ország keleti részéből érkező árukat alapvetően a görög kikötőkbe hajózzák be, onnan pedig vasúton szállítják Nyugat-Európába – idézte fel. A megállapodás értelmében a Budapest és Belgrád közötti kétvágányú villamosított vasútvonalon a vonatok óránként 160 kilométeres sebességgel haladhatnak majd. Összesen 350 kilométernyi, magyar oldalon pedig 166 kilométernyi vasúti szakaszt újítanak fel. A költségek az előzetesen számoltnál magasabbak lesznek – közölte a tárcavezető -, „tekintettel arra, hogy a budapesti olimpiai pályázat miatt a budapesti szakaszt át kell terveznünk”. Így körülbelül 550 milliárd forintos költségvetéssel számolnak a magyar oldalon. A kínai fél október 31-ig fogalmazza meg a finanszírozási ajánlatot. A beruházás 85 százalékát kedvezményes kamatozású kínai hitelből finanszírozzák. A hitelfelvétel feltétele, hogy „a kínai kormány, illetve a kínai Eximbank által folyósított hitel kedvezőbb feltételeket kínál majd, mint bármely Európában elérhető, fejlesztési banki típusú hitel” – magyarázta. A miniszter elmondta: 16 közép- és kelet-európai ország, valamint Kínai állam és kormányfői november elején Rigában találkoznak, ahol a finanszírozási megállapodási részletek tisztázásáról lesz szó. A háromoldalú találkozón Szerbiát Zorana Mihajlovic szerb közlekedésügyi miniszter, Kínát pedig Vang Hsziao-taó, a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reform Bizottság (NDRC) elnökhelyettese képviselte.