2024 március 29

Taxi vagy nem taxi? – Hamarosan eldől az Uber sorsa

Nagy a tét

Az Uber azzal érvelt, hogy ez egy olyan tenchnológiai platform, amely összeköti az utasokat a független vezetőkkel, nem pedig egy olyan szállítási társaság, amely ugyanolyan szabályok szerint működik, mint a taxi szolgáltatás.

A döntést feszülten várja a teljes technológiai iparág, hiszen irányadó lehet abban a tekintetben, hogy a feltörekvőben lévő, úgynevezett platformgazdaságban (gig economy) működő többi vállalat milyen szabályozásokra számíthatnak majd a 28 országokt felölelő régióban – írta a Bloomberg.

“Az ítélet vagy a digitális piac egységesítéséhez, vagy a még nagyobb arányú széttagolódához vezet” – mondta Jacob Kucharczyk, a számítástechnikai és kommunikációs vállalatok szakszervezetének munkatársa. Az egyesület olyan cégek érdekeit képviseli, mint az Uber, az Amazon, a Google és a Facebook.

“A bíróságnak egyértelmű különbséget kell tenni az online közvetítés és az általa nyújtott szolgáltatás között” – hangsúlyozta.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Így éli meg a helyzetet az Uber

Az ügy középpontjában az UberPop áll, amely egy olcsó fuvarkereső szolgáltatás. Ezt már több európai városban elindították, és népszerűségét annak köszönheti, hogy a sofőröknek lehetővé tette, hogy saját autóikkal, taxis engedélyek nélkül szállítsanak embereket. A jogi felelősségre vonás azonban arra kényszerítette a társaságot, hogy a legtöbb nagy európai társaságnál leállítsa az UberPop nevű szolgáltatást és helyébe az UberX lépjen, amely azonban már különböző engedélyeket vár el a sofőröktől.

Ha az ügy végén az Uber jön ki vesztesen, az azt jelentené, hogy az Európai Unió országainak szállítási szolgáltatásként kell kezelniük az Ubert. Bár az Uber számos taxis törvényt már most is betart a működése során, a döntés új szabályozásokat és új árakat hozhat.

“Bármi is lesz a döntés, nem változtat majd túl sokat a jelenlegi helyzetünkön, hiszen a legtöbb EU-s országban már most is a személyszállítási törvények szerint működünk” – nyilatkozta az Uber.

“Azonban az európai emberek millióit még mindig megakadályozzák abban, hogy a miénkhez hasonló alkalmazásokat használjanak. Ahogy az új vezérigazgatónk is elmondta, teljesen helyénvaló, hogy szabályozni akarják az olyan szolgáltatásokat, mint amilyen az Uber is. Mi azonban a városokkal együttműködve szeretnénk biztosítani mindenkinek azt a lehetőséget, hogy megbízható fuvarhoz juthasson egyetlen gombnyomással” – fejtette ki az Uber munkatársa.

Tisztességtelen verseny?

Az a kérdés, hogy az Uber egy közlekedési szolgáltatás-e, már régóta foglalkoztatja a jogalkotókat Európa-szerte. Az Ubernek már több útzárral is szembe kellett néznie, mind jogilag, mind a szó szerint. A taxisok körében például egyfajta lázadás tört ki az Uber ellem, miszerint a vállalat igazságtalanul megkerüli a versenytársakra vonatkozó szabályokat.

“A szabályozó hatóságok nyomása nélkül a platformgazdaság vállalatai arra késztetik egymást, hogy hasonlóan agresszív üzelti gyakorlatokat alkalmazzanak” – mondta Andrew Taylor, aki az idei év elején Theresa May brit miniszterelnök megbízására javaslatokat terjesztett elő a platformgazdaság szabályozására.

Mark Graham, az Oxford Internet Institute professzora szerint az ellenőrzés egy új biztonsági rendszer lehet az olyan vállalatok ellen, amelyek a technológai platformoknak nevezik magukat csak azért, hogy megkerülhessék a hagyományos üzleti vállalatokat érintő szabályokat.

De nem az Uber az egyetlen olyan vállalat, amelynek megkérdőjelezik az üzleti modelljét a döntéshozók. Párizsban például számos visszaszorító intézkedésről dönöttek az Airbnb-vel kapcsolatban, miután a kiskereskedelmi szálláshelyek csoportja kifogásolta, hogy az Airbnb-re más szabálycsomag van érvényben, mint például a szállodákra. A Deliveroo életkiszállító szolgáltatás ügyében pedig vizsgálat folyik az Egyesült Királyságban, hogy a szektor többi vállalkozásához képest mennyire különböznek a startupra vonatkozó követelmények.