2024 április 26

Versenytársat kap a szlovák állami vasúttársaság

Pozsonyt Kassával jelenleg két szlovák vasúti szakasz köti össze, délen Pozsonyból Zólyom (Zvolen) és Rozsnyó (Roznava) érintésével lehet Kassára jutni, északi irányban pedig Zsolnán (Zilina) és Poprádon át.

A két vasúti folyosó közül az utóbbi években az északi bonyolítja a jelentősebb személyforgalmat. Ezen az útvonalon – az ott jelenleg még monopolhelyzetben lévő – Szlovák Államvasutak (ZSSK) IC szerelvényei évente csaknem 700 ezer utast szállítanak. Erre a piacra kíván beszállni decembertől a cseh RegioJet is, amely saját járatai megindítását célzó kérvényét már beadta a szintén szlovák állami tulajdonban lévő vasútkezelőnek (ZSR), s attól júliusban kap végleges választ – írta a HN, amely szerint a magántársaság napi négy járatot akar indítani.

Már üzemel RegioJet járat Szlovákiában

A cseh RegioJet nem számít újoncnak a szlovák piacon, két évvel ezelőtt átvették az állami vasúttól a Pozsony-Dunaszerdahely-Révkomárom vasúti szakasz személyforgalmának bonyolítását, s azóta saját járatokat üzemeltetnek ezen a vonalon. A cseh cég a szlovák piacra való újabb terjeszkedésének tervei nem sokkal azt követően váltak ismertté, hogy a cseh közlekedési tárca elutasította a RegioJet ajánlatát, amellyel a cég a Prága-Pozsony vasútjárat lebonyolítására pályázott. Ez utóbbiról szintén a HN számolt be a cseh MF Dnes napilap közlésére hivatkozva.

A kelet-nyugati és fordított irányú szlovák vasúti személyszállítás komoly potenciállal bír, annál is inkább, mert a Pozsonyt Kassával összekötő leendő autópálya építése az elmúlt két évtizedben csak szimbolikusan halad. A pozsonyi lap utalásai szerint, bár a leghosszabb és egyben stratégiai szempontból is legfontosabbnak számító szlovák vasútvonalon komoly konkurenciaharcra van kilátás, az várhatóan nem az árharcban hanem a szolgáltatások bővítése terén mutatkozik majd meg.

Ezt valószínűsíti az is, hogy a vonalon jelenleg üzemelő járatok kihasználtsága 75 százalék körül mozog, s amennyiben a járatok száma a jelenlegi napi négyről nyolcra bővül, a jelenleg 22 eurós jegyár jelentős csökkentése veszteségessé tehetné a járatok üzemeltetését. Egy ilyen forgatókönyvre egyébként nemrégiben volt már példa Csehországban. Ott szintén a RegioJet indított saját járatokat a Prága-Osztrava szakaszon, amire a cseh állami vasút jegyár csökkentéssel reagált. Jelenleg azon a szakaszon mindkét vasúti társaság veszteséggel üzemelteti járatait.