2024 április 26

Virtuális valóság: az idősek megmentője?

Például az egyik cég, a Revender a virtuális valóság létrehozására specializálódott, és egy olyan algoritmust használnak, mellyel 360 fokos panoráma képeket alakítanak át.

„Rengeteg csodálatos tartalmunk van, az egyik például egy tengerparti jelenet. Elmehetnek Maui egyik tengerpartjára, és fél óráig nézhetik a hullámokat. Vagy úszhatnak egy bálnával az óceánban. Beülhetnek egy koncertre az első sorba, amire egyébként nem tudtak volna elmenni. Oktatási programjaink is vannak, történelmi túrák és építészeti kiállítások” – mondta Dennis Lally, a cég vezérigazgatója.

[extracode type=”ad” id=”in_post_trendextra” data=”103″]

Kimaradnak az emlékek

A legfontosabb a családoknak, hogy kapcsolatban maradjanak. Az öregebb családtagok egy idő után elszigetelődnek, főleg ha nem olyan mobilisak. Hiába a heti többszöri telefonhívás, a személyes találkozások nagyon sokat jelentenek. A csökkenő életminőség pedig gyakran demenciába csaphat át.

„Azt gondoltuk, tehetünk valamit kihasználva néhány új technológiát, mint a virtuális valóság, hogy ösztönözzük az idősebb emberek elméjét” – mondta Reed Hayes, a cég társalapítója.

A kamerával megörökített családi eseményekből is lehet csinálni VR-élményt azoknak a családtagoknak, akik nem tudtak ott lenni. Akár egy esküvőre is „elmehet” így az ember, amire amúgy már nem tudna elutazni.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Elvonja a figyelmet a fájdalomról

A virtuális technológiának lehet fizióterápiás hatása is. A betegek agyát serkentheti is a virtuális valóság, és az idegpályákat újra stimulálhatja, mellyel az ember jobban el tudja terelni a figyelmét akár a fájdalomról is.

A Washington Egyetem kutatója, Hunter Hoffman például minden korosztályú égési sérülteknél használta a virtuális valóságot, hogy kontrollálni tudják a fájdalmat. 1996-ban egy olyan játékot, a SnowWorldöt használt, melyben egy jégkanyonban hógolyókat kell dobálni egymásra, ezzel elterelve a figyelmet a fájdalomról. Ez volt az első ilyen kísérlet a fájdalom csökkentésére a virtuális világgal.

A Brooke Katonai Egészségközpontban pedig sebesült katonákon tesztelik a VR-technológia fájdalomcsillapító hatását.

Demenciában szenvedő betegek

Doktor Sonya Kim rájött, hogy kapcsolat van az idősebb emberek izolációja és az életminőségük csökkenése között.

Volt olyan páciense, akinek fia próbált meg segítséget kérni. Boldogabbá akarta tenni édesanyját, mert már TV-t sem akart nézni. Ezért a doktor kifejlesztett egy programot, amiben olyan alanyokat vizsgált, akiknek különböző kielégítetlen pszichoszociális igénye van. A programban rengetegen érezték úgy, hogy újra becsatlakoztak az életbe. A súlyos demenciával küzdő betegek közül is profitáltak a programból.

Hazamenni

Néha a legmegnyugtatóbb élmény egyszerűen csak újra hazamenni. A virtuális valósággal mindez lehetséges.

„Még soha nem láttam, hogy technológia ilyen reakciókat váltott volna ki. Adhatunk egy kis helyet, ahol komfortosan érezheti magát az ember” – mondta Hayes.