2024 április 19

WTO: büntethetik az amerikaiak Európát

A szerdán nyilvánosságra hozott határozat a WTO történetének eddigi legjelentősebb választottbírósági döntése, amely mérföldkövet jelent a nagy repülőgépgyártók, az európai Airbus és az amerikai Boeing körül 15 éve húzódó csatában, és amely tovább élezheti az Egyesült Államok és az Európai Unió amúgy is feszült kereskedelmi kapcsolatait. Az Európai Bizottság a döntés kihirdetése után azonnal jelezte, hogy ellenlépéseket tesz, ha az amerikai kormányzat a WTO engedélye alapján megemeli az Európából érkező termékek vámtarifáit. Az Egyesült Államok a WTO engedélyének birtokában törvényesen vethet ki büntetővámot európai termékre, akár már a hónap végétől kezdődően.

Az Airbus-ügy 2004-ben kezdődött, amikor az Egyesült Államok azzal vádolta meg Nagy-Britanniát, Franciaországot, Németországot és Spanyolországot, hogy tiltott szubvenciókkal és támogatja az Airbus bizonyos termékeinek gyártását. A Kereskedelmi Világszervezet bonyolult és hosszadalmas vitarendezési rendszerében tavaly májusban született meg a végleges döntés, amellyel kimondták, hogy nem szüntette be teljesen az Európai Unió az Airbusnak nyújtott tiltott állami támogatásokat. A WTO igazat adott Washingtonnak abban, hogy az uniós szubvenciók több milliárd dolláros kárt okoztak a Boeingnek a szélestörzsű gépek piacán az elmaradt profitok miatt. Mindazonáltal Brüsszel hamarosan visszavághat, ugyanis 2005 óta a Boeing ellen is hasonló eljárás folyt a WTO előtt. Az Európai Unió azzal vádolta a vállalatot, hogy a WTO szabályaival nem összeegyeztethető támogatást kapott az amerikai kormányzattól. A WTO vitarendezési testülete áprilisban elmarasztalta az Egyesült Államokat, és várhatóan hat hónapon belül hoz döntést az unió kárigényéről. Az Európai Unió 12 milliárd dolláros kárigényt terjesztett elő, de valószínű, hogy a WTO ennél alacsonyabb összeget ítél meg.