2024 április 16

Yahoo: a jó csomagolás már fél siker

Marissa Mayer kezébe adták a varázspálcát, aki vonzó külsejével felvillanyozta az árfolyamot, hiszen a Yahoo részvény kurzusa beiktatása óta duplázott (egész pontosan 123%-ot emelkedett) – hívja fel a figyelmet friss bejegyzésében Horváth Ákos.

Mielőtt valaki megkérdőjelezné az előbbi állításomat, ajánlom figyelmébe az alábbi tanulmányt. A wisconsini egyetem közgazdászai szerint a vállalatok teljesítményében nem csak a vezérigazgató képességeinek, hanem az illető kinézetének is komoly szerepe van.

Persze nem szeretném megkérdőjelezni a vezérigazgató asszony érdemeit, de a vállalat gyorsjelentései még mindig nem tanúskodnak 180 fokos fordulatról.

A bevételek csökkenése mögött több ok is húzódik, amelyeket most csak megemlítek:

  • a Google, a Facebook és a Twitter miatt zsugorodó részesedés a hirdetési piacból;
  • a globális trend szerint a klikkelés után (pay per click) felszámított reklámbevételek csökkennek;
  • az akvizíciókra elköltött összegek beéréséhez még sok idő kell (például a Tumblr megvétele 1,1 milliárd dollárért);
  • az Alibaba-bevétel növekedési ütemének lassulása.

Az utolsó pontnál időzzünk el egy kicsit, hiszen az eredményalakulás és a Yahoo-értékelés szempontjából nagyon fontos üzletrészről van szó. A „kínai Amazonként” számon tartott cég bevételei 2013 negyedik negyedévében 51%-kal bővültek az előző év azonos időszakához képest, ami ugyan jócskán veri az Amazon 24%-os növekedési ütemét, de sokat csökkent a harmadik negyedévben látott, 61%-os expanzióhoz képest.

Ráadásul a Yahoo hamarosan elbúcsúzhat az Alibabában meglévő 24%-os tulajdonának egy részétől, ugyanis ha tőzsdére lép a kínai leány, akkor a Yahoo-nak automatikusan el kell adnia a részesedése 40%-át (kb. 208 millió részvényt).

Az Alibaba már több éve kacérkodik a tőzsdei bevezetés gondolatával (IPO), de vagy a kedvezőtlen piaci szentiment vagy a kínai szabályozás húzta keresztül a számítását. A kínai felügyelet 2014-től feloldotta a vállalatok tőzsdei bevezetésének zárlatát, így szinte minden akadály elhárult az IPO elől. A kereslet hiányától biztosan nem kell tartani, hiszen az ázsiai parkett idei első fecskéje, a Neway Valve több mint 40%-ot emelkedett az első kereskedési napon.

Persze felmerülhet a kérdés, hogy miért nem Amerikában tettemeg ezt. A Nasdaq parkettjén már sok hozzá hasonló cég van, ezért nehezebb újként tálalni a sztorit. Emellett jóval szigorúbb a szabályozás, így akár az a baleset is megeshet a céggel, hogy a vártnál kisebb összeget sikerül összekalapoznia a részvényekért cserébe. Azt azonban ne felejtsük el egy percig sem, hogy óriási diadal lenne Kína számára, ha az amerikaiakat a saját piacukon vernék meg, így egy New York-i bevezetés ötletét még nem kell a szőnyeg alá söpörni.

A kissé unalmas technikai háttér után térjünk át a lényegre, azaz a bevezetés várható értékére, és annak a Yahoo-ra gyakorolt hatására. Számos vélemény kering a piacon, ezért nehéz a dolgunk. Vegyünk párat szemügyre:

  • Nomura szerint 101 milliárd dollárt ér a cég, ami egy Yahoo részvényre vetítve 14 dollárnyi értéket jelentene (adóhatással korrigálva);
  • az FBN Securities elemzésében 145 milliárd dolláros cégérték szerepelt. A január végi 38 dolláros Yahoo-árból ezek alapján 21 dollár köthető az Alibabához (az adóhatást valószínűleg nem vette figyelembe az elemző);
  • Bernstein még tovább ment, és 190 milliárdra értékelte a céget. Ez 24 dolláros árat jelentene (adóhatással korrigálva).

Az egyértelműen látszik, hogy a 40%-os Alibaba-tulajdonrész kiesésével komoly érték távozna a cégből, rontva a Yahoo értékeltségét. Az éremnek azonban van egy másik oldala is, hiszen egy sikeres IPO azonnal felértékelné a megmaradó 60%-os csomagot valamint a készpénzállományt. Az utóbbiból pedig futja egy még szebb és nagyobb csomagolásra. Már csak az a kérdés, hogy ki fogja megvenni.