Egyre cikibb a postán befizetni a sárga csekket

| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Örvendetes, hogy közel 30 év után bankkártyáinkkal végre a vásárlás díjáért fizethetjük be a sárga csekkeket a postákon. Amire azonban a posta teljesítette ezt a közel két évtizedes ígéretét, addigra szárba szökkentek az alternatívák. Magyarországon ma már egyre inkább felesleges a postán befizetni a sárga csekkeket, hiszen több százezer ember okostelefonjában ott lapul a csekkbefizetés lehetősége anélkül, hogy elhagyná otthonát. Körbenéztünk a kihívók világában.

Amióta létezik Magyarországon bankkártya, azaz 1988 óta, a postahivatalokban sárga és fehér csekket kizárólag a legdrágább készpénzfelvételi díjjal, azaz az idegen bankfiókban végzett készpénzfelvétel díjáért lehet befizetni. Pedig nem is kerül a kezünkbe készpénz, hiszen bankkártyával egyenlítjük ki a csekkeket, a díjazás mégis elszámolási okok miatt ilyen magas.

Noha a postahivatali ablakoknál továbbra sincs változás (az csak az idei év folyamán várható), a Magyar Posta korábbi ígéretének megfelelően mégis kínál ingyenes csekkbefizetési alternatívát. Februárban elindult ugyanis a csekkek bankkártyás vásárlással történő postai befizetési lehetősége a T-Systems által szállított csekkbefizető automatáknál. 2015. február 9-én egyelőre 20 ilyen automata állt üzembe Budapesten és Magyarország nagyvárosaiban, zömmel a postákon és az Auchan áruházakban.

A változás noha ügyfélbarát, mégis kissé elkésettnek tekinthető, hiszen a csekkek befizetése évek óta ingyenesen is elérhető az egyre fejlődő okostelefonos app-piac jóvoltából.

Hogy volt korábban?

A bankok és fizetési szolgáltatók már évekkel ezelőtt kíméletlen harcba kezdtek a sárgacsekk-befizetési piac újraosztásáért, így több bank is a csekkhez hasonlóvá tette internetbankjainak képernyőn megjelenő felületét, hiszen a sárga (és fehér) csekkeken lévő adatok átutalási űrlapba gépelésével a csekk banki átutalásként is befizethető, amely szinte biztosan olcsóbb lesz a postán, bankkártyával történő befizetés díjánál.

Ha valaki nem akarta az internetbankon (vagy a csekk adatait bediktálva telefonos ügyfélszolgálaton, esetleg bankfiókban) befizetni a csekkjét és nem akart a postán sorban állni, annak hosszú évekig csak az jelentett alternatívát, hogy a csekkeket két nagybank országos fiókhálózatában is be lehetett fizetni. 2010-ben az Erste Bank kínált először újszerű, de még mindig nem ingyenes megoldást: egyes bankjegy-automatáiban a gépi feldolgozású sárga csekkeket bankkártyás készpénzfelvételi díjért lehetett befizetni, a bank saját ügyfelei kedvezményes díjért tehették meg ezt. Az okostelefonok elterjedésével azonban nagyot változott a helyzet.

Mivel fizethetjük be számláinkat?

2011-ben jelent meg az első csekkbefizetésre alkalmas mobilalkalmazás, a MasterCard Mobile, mely a szerződött partnerek számláin szereplő QR-kód segítségével tette befizethetővé a Telekom, Telenor, DTV, Szegedi Vízmű és egyéb szolgáltatók számláit. Itt a QR-kód ugyan még nem a sárga csekken szerepel, de lényegében annak alternatívája. A MasterCard Mobile alkalmazással történő számlabefizetés bankkártyás vásárlásnak minősül, külön díja nincs. Az alkalmazás Android, iOS és Windows rendszerű telefonokra érhető el.

2012-ben indult az iCsekk mobilalkalmazás, mely már a sárga vagy fehér csekken lévő QR-kód szkennelésével teszi lehetővé a sárga csekk bankkártyás vásárlással történő kiegyenlítését, külön díj nélkül. Az alkalmazás segítségével minden fehér vagy sárga csekk befizethető, amelyen QR-kód szerepel. Mivel a Magyar Posta készpénzkímélő fizetési megoldásra törekedve 2015. január 1-jétől a teljesen megszemélyesített, gépi kitöltésű, minden információval, adattal ellátott csekkek esetében kötelezővé tette a postai QR kód feltüntetését, ezért mostantól valójában bármilyen gépi csekk befizetését lehetővé teszi az alkalmazás. Az iCsekk mobilalkalmazás Android és iOS rendszerű készülékekkel érhető el.

2013-ban fejlesztette tovább SmartBank alkalmazását az OTP Bank. Ettől kezdve érhető el a sárga csekk befizetése az alkalmazással. Ugyan ez a lehetőség kizárólag OTP Bank ügyfelei számára érhető el, hiszen a SmartBank nem bankkártyához, hanem  bankszámlához kapcsolódik, ám számukra ugyanúgy biztosítja a kényelmet, mint a fenti alkalmazások. Az OTP alkalmazása lefényképezi, majd beszkenneli a sárga csekken lévő adatokat és azt - a felhasználó jóváhagyását, esetleg módosítását követően - átutalássá konvertálva küldi be a bankba a legolcsóbb, internetes átutalás díjáért. Az alkalmazás Android, iOS és Windows rendszerű mobiltelefonokkal használható.

2014-ben jelent meg az Erste Bank MobilePay alkalmazása, mely a SmartBankhoz hasonlóan képes a sárga és fehér csekkek beszkennelésére és internetes átutalás díjáért történő továbbítására. Az alkalmazás, mely kizárólag az Erste Bank ügyfelei számára érhető el, a csekkeken lévő adatokat szkenneli be, majd értelmezi és előállítja a kitöltött banki átutalást. Az ügyfél pedig eldöntheti, hogy azonnal, vagy egy későbbi időpontban kívánja befizetni a beolvasott csekket. A MobilePay mobilalkalmazás Android és iOS rendszerű okostelefonokra tölthető le.

Ezek tehát azok a mobilapplikációk, melyekkel már évek óta kényelmes és díjmentes (legalábbis a postai bankkártyás készpénzfelvételnél jóval olcsóbb) a sárga és fehér csekkek befizetése. Postára menni és sorba állni a csekkekkel tehát felesleges.

Ezt olvasta már?

Így szorítja vissza a járvány a készpénzhasználatot »