A brit autóipar megoldása a Brexitre

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

A Nagy-Britanniában termelő nemzetközi autógyárak belföldi alkatrész beszerzéseik növelésével enyhítenék egy esetleges "kemény Brexit" hatását, ami a WTO-szabályoknak vetné alá a brit külkereskedelmi forgalmat.

Alkatrészt belföldről

"Amennyiben vámtételekkel kell számolni az exportált autóknál és az importált alkatrészeknél, az kellően erős ösztönző lesz arra, hogy belföldi forrásból biztosítsuk alkatrész igényünket" - közölte a Reuters hírügynökséggel Mike Flewitt, a McLaren Automotive vezérigazgatója.

Az évtized végére a jórészt külföldi tulajdonban lévő brit autóipar éves gyártási kapacitása elérheti a kétmilliót, de exportvám kivetése esetén több autógyártó is kapacitása egy részének külföldre telepítése mellett dönthet. A belföldi alkatrészgyártás felfuttatása jó hír lenne a brit kis- és középvállalatoknak, kevésbé előnyös viszont a globális beszerzési hálózatra támaszkodó nemzetközi autóipari beszállító vállalatoknak - véli a cikk szerzője.

A Nagy-Britanniában készülő autóknál az alkatrészek átlag 41 százaléka belföldi. A Jaguar Land Rover (JLR) és a McLaren esetében az arány ötven százalék körül van, a BMW szigetországban készülő Mini modelljeinél viszont kevesebb, mint negyven százalék. Az Opel/Vauxhall Nagy-Britanniában gyártott Astra modelljeinél alig 25 százalék a belföldi alkatrészarány.

Eltérő vélemények

Az Opel leendő tulajdonosa, a francia PSA Group növelni készül a belföldi beszerzési részarányt a helyi gyártásnál, amennyiben Nagy-Britannia elveszíti szabad hozzáférését az európai közös piachoz.

"Kemény Brexit esetén ki kell építenünk a belföldi beszerzési csatornákat és meggyőződésem szerint a kormány ezzel teljes mértékben tisztában is van" - jelentette ki Carlos Tavares, a PSA vezérigazgatója a Genfi Autószalonon újságírók előtt.

A Jaguar Land Rover vezérigazgatója Ralf Speth szerint azonban Nagy-Britanniában tömeggyártásban nem készül annyi autó, ami elegendően nagy helyi alkatrésztermelő bázis kiépítésére ösztönözné a nagy autóipari beszállító vállalatokat, hogy át lehessen lépni az ötven százalékos belföldi alkatrészrészarányt.

A Society of Motor Manufacturers and Traders autóipari szakmai képviseleti szervezet szerint viszont akár 80 százalékos belföldi alkatrészarányt is el lehet érni a Nagy-Britanniában gyártott autóknál.

Hirdetés
Figyúzz!!!
Találtuk

Főként magányosak hívják a lelkisegély-szolgálatot advent idején.

Az elkövetkező 15 évben az amerikai állások közel fele automatizálttá válhat.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Egyre több fiatal tölti munkával a nyári szünidőt

Akár 50 százalékkal is megnő a dolgozni vágyó diákok száma nyáron.

Sokkal többen utaztak a Balatonra a MÁV-val

A nyári szezon első hétvégéjén a tavalyinál 27,5 százalékkal többen.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Elektromos autókkal bővül a Mol Limo flottája »