A dízelbotrány nyertesei az autótulajok lehetnek

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

A közelmúlt emissziós botrányait követően új lendületet kapott az autók széndioxid-kibocsátásának és fogyasztásának laboratóriumi vizsgálatára használt NEDC minősítési rendszer fejlesztése. Az új, WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures) nevű tesztrendszer szeptembertől vált az új modellek vizsgálatának globális sztenderdjévé, de a gyártók 2019-től minden forgalmazott modelljüket kötelesek lesznek alávetni az újonnan bevezetett tesztrendszernek. Az Arval szakértői szerint a fejlesztés elsődleges haszonélvezői az autótulajdonosok és a flottát üzemeltető vállalatok, hiszen az új módszertan sokkal több tényezőt vizsgál, így a flottamenedzserek pontosabban kiszámíthatják az autó mindennapi használatának tényleges költségeit.

Régóta köztudott, hogy az autók laboratóriumi körülmények között tisztább és gazdaságosabb működést produkálhatnak, mint a valóságban. A tesztek során kapott adatok és a mindennapi használat eredményei közötti eltérés azonban igencsak megnehezítette a flottás autók teljes üzletifolyamat-menedzsmentjét, hiszen a flottás számítások során a szakemberek csak a laborban kapott eredményekre hagyatkozhattak.

A szeptemberben bevezett WLTP-teszt az eddigi módszertan pontatlanságait igyekszik orvosolni, bár a képet árnyalja, hogy a globális szintre tervezett tesztrendszerhez eddig csak az EU, Svájc, Norvégia, Dél-Korea, Japán és India csatlakoztak.

Új rendszer

A WLTP-rendszer összetettebb, és a tesztidőszak a korábbinál jóval hosszabb lett. Lényeges, hogy az új teszt fontos szempontként kezeli az autók légellenállását, gördülési ellenállását és súlyát is.

„Az új sztenderd egyszerűbbé teszi egy flottás autó tényleges költségének kiszámítását, de úgy véljük, hogy igen ösztönzőleg hat majd az autóipari fejlesztésekre is” – mondta el Kühn Patrik, az Arval Magyarország Kft. operációs igazgatója.

„Noha a dízelmeghajtás évek óta számos fenntarthatósággal kapcsolatos kérdést vet fel, a technológia korlátai és annak egyre negatívabb nemzetközi megítélése arra ösztönzi a gyártókat, hogy az eddigieknél is nagyobb figyelmet fordítsanak az alternatív meghajtású autókra.”

Alternatívák dízelre

Kühn Patrik szerint Magyarországon ugyan továbbra is nagyon népszerűek a dízel autók, de az immár érdemi hatótávra képes elektromos meghajtások, illetve a hibrid rendszerek a hazai vállalatok és tulajdonosok számára egyre vonzóbb alternatívák. Az Arval szakértője úgy véli, továbbra is elsősorban az autók felhasználási területétől függ, melyik technológia az ideális választás, de a WLTP-tesztrendszer is segíti a döntést, hiszen jóval reálisabb képet kaphat a tulajdonos vagy a flottamenedzser a várható üzemeltetési költségekről.

Kovách Kristóf, az Arval Magyarország Kft. értékesítési igazgatója hozzátette, hogy most a flottatulajdonosok részletes tájékoztatására koncentrálnak, hiszen az új méréssel egyúttal várhatóan magasabb költségeket, illetve a korábbitól eltérő emissziós értékeket fognak látni az ügyfelek.

„Lényeges, hogy az autótulajdonosok és a flottát üzemeltető döntéshozók értsék, hogy a látszólag magasabb értékek ellenére az autók tényleges költsége nem lesz magasabb, mindössze arról van szó, hogy pontosabb kalkulációkat tudunk készíteni. Különösen fontos ez azon cégek esetében, amelyek a gépjárművek emisszióját a flottaszabályzatukban rögzíthették, és így elkerülhetetlen annak módosítása.”

Kötelező lesz

Az új tesztrendszer 2017. szeptember 1-jén lépett érvénybe, így minden ezt követően bemutatott modellt már a WLTP szerinti vizsgálatoknak kell alávetni. Jövő év szeptember 1-jétől azonban már minden forgalmazott modellnek rendelkeznie kell az új minősítéssel.

A gyártók és a forgalmazók 2019. szeptember 1-ig kaptak haladékot arra, hogy a csak a régi NEDC sztenderdnek megfelelő készleteiket kiárusítsák. A flottakezelőknek az NEDC szerinti üzletifolyamat-kezelési eredményeket 2019. január 1-ig kell átszámolniuk a WLTP előírásainak megfelelően.

Az Arval flottakezelő ügyfelei számára a My Arval nevű rendszerben teszik közzé a gépjárművek WLTP szerinti adatait.

Hirdetés
Brexit

A brit kormány várakozása szerint októberre meglesz a teljes körű...

A brit kormány "korlátozott ideig" még tartaná magát az Európai Unió...

Hirdetés
Szavazz!

Megfizethetetlen lesz Budapest?

Egymilliós négyzetméterárat prognosztizál a budapesti belváros lakáspiacán...

Megszenvedjük az olasz válságot?

Kudarcba fulladtak az olasz kormányalakítási kísérletek, szakértői kormány...

Szegények pénze lesz az euró?

Nagyon úgy tűnik, hogy a három legszegényebb uniós tag is előbb vezeti be az...

Vagyon

A tűzzel rég nem látott méretű füst és koromszennyeződés is keletkezett.

Kedd éjszaka felhőszakadás és hatalmas erejű szél okozott károkat elsősorban...

Hirdetés
Találtuk

Stresszes vagy? A tengerészgyalogosok ezt így oldják meg

Egy egyszerű öt perces trükk, ami ha a harcban működik, akkor nálad is fog.

A gazdaság is megérzi, ha sok az elhízott ember

Magyarországon akár az összes egészségügyi közkiadás egyhatoda, azaz évi több...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Rácsok mögött az igazgató tanács elnöke »

ANY 1415 (1,07 ) APPENINN 591 (-1,50 ) CIGPANNONIA 422 (1,32 ) EHEP 1790 (-8,21 ) ELMU 26800 (-0,74 ) ENEFI 193 (-0,52 ) ESTMEDIA 125 (-2,34 ) FORRAS/OE 1070 (-0,93 ) FUTURAQUA 58 (2,48 ) KONZUM 3130 (-1,42 ) MASTERPLAST 635 (0,79 ) MOL 2614 (1,24 ) MTELEKOM 407 (-0,49 ) NORDTELEKOM 43 (0,94 ) NUTEX 40 (-2,44 ) OPUS 699 (-0,14 ) OTP 9965 (1,17 ) OTT1 280 (2,94 ) PANNERGY 676 (-0,59 ) RICHTER 5090 (0,49 ) SET Group 248 (-1,98 ) WABERERS 3400 (-1,16 )