Áremelésre kényszerülnek az autógyártók a dízel miatt?

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

A dízelautók rohamosan csökkenő népszerűsége keresztülhúzta az autógyártók számításait az egyre szigorodó uniós szén-dioxid-kibocsátási normák teljesítésére a hatékony üzemanyag-hasznosítású dízeltechnológia alkalmazásával.

A genfi autószalonon összegyűlt iparági vezetők nehéz döntés előtt állnak: vagy a meglévő dízeles modelljeiket kell továbbfejleszteniük óriási költségekkel, vagy kevesebbet tudnak értékesíteni jövedelmező modelljeikből, vagy százmillió eurós büntetésre számíthatnak a kibocsátási normák nem teljesítése miatt. Mindemellett persze reménykedhetnek abban is, hogy az Euro-6-os normát teljesítő dízelmotorok rehabilitálják a technológiát.

Nem fogynak a dízelek

A dízelmotorok több nitrogén-oxidot és koromrészecskét bocsátanak ki mint a benzinmotorok, üzemanyag-felhasználási hatékonyságuknak köszönhetően azonban ezzel együtt is kulcsfontosságú szerepet töltenek be az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésében.

Minthogy azonban egyre több autós mond le dízelautó vásárlásáról - nem utolsó sorban belvárosi kitiltásuk fenyegető veszélye miatt - az autógyárak számára kérdésessé vált a 2020-2021-ben életbe lépő új, szigorúbb uniós emissziós normák teljesíthetősége is.

A dízeles autók értékesítése nyolc százalékkal csökkent tavaly Európában, részarányuk pedig az új autók eladásában 44 százalékra csökkent az 55 százalékos 2011-es csúcsról. Részben ennek is tulajdonítható, hogy az új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása például az Egyesült Királyságban 17 éve első alkalommal emelkedett tavaly. Az elmúlt hónapban viszont Németországban már 19 százalékkal, Nagy-Britanniában pedig 24 százalékkal csökkent a dízelautók eladása.

Olvasta már? Az elektromos autók jövője két orosz oligarchán múlik
Orosz milliárdosok egy, még a szovjet időkre visszavezethető nyersanyagkitermelő óriáscég irányítása felett viszálykodnak. Tipikus orosz sztori, mondhatnánk, de ami érdekessé teszi a harcot az az, hogy az MMC Norilsk Nickel PJSC rendelkezik a világon az egyik legnagyobb nikkel és kobalt tartalékkal. Márpedig ezek a fémek elengedhetetlenek az iPadek vagy éppen a Teslák akkumulátorának gyártásához.

Áremelés jöhet?

Matthias Mueller, a Volkswagen AG vezérigazgatója aggodalmának adott hangot a dízel jövője miatt a Reuters tévécsatornának adott interjúban, megjegyezte ugyanakkor, hogy pont az ilyen problémák megoldása az autógyárak feladata.

"Bízom a dízeltechnológia reneszánszában" - szögezte le az interjúban.

Egyes autóipari szakértők úgy látják, hogy az autógyárak áremeléssel lesznek kénytelenek csökkenteni nagyobb dízelautó modelljeik értékesítését nehogy túllépjék a teljes termékpalettájukra vonatkozó átlagos emissziós normát.

Hirdetés
Figyúzz!!!
Találtuk

A határellenőrzés szigorítását szorgalmazza a FAO.

Főként magányosak hívják a lelkisegély-szolgálatot advent idején.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Egyre több fiatal tölti munkával a nyári szünidőt

Akár 50 százalékkal is megnő a dolgozni vágyó diákok száma nyáron.

Sokkal többen utaztak a Balatonra a MÁV-val

A nyári szezon első hétvégéjén a tavalyinál 27,5 százalékkal többen.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Sok új munkahelyet teremtett a Juncker-terv »