Az önvezető konvojok ideje jöhet el

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Egyórányira Stockholmtól nyugatra, egy fagyos, de csodás napos reggelen négy nyerges szerelvény hajt fel egy használaton kívüli repülőtéri futópályára, majd megállnak. Mindegyik tehergépkocsiban ül járművezető, de nem mindegyikük vezet. A futópálya ma a Scania legújabb félig önvezető tehergépkocsi-konvojozási kísérletének teszthelyszínéül szolgál.

Úgy gondolja a Scania, hogy a fenntartható fuvarozás a jövőben számos megoldás együttes
használatával válik majd megvalósíthatóvá. A konvojozás az egyik megoldás, amely
bizonyára a logisztika, valamint a fuvarozási forgalom és rendszerek optimalizálásának egyik leghatékonyabb módja.

Korszerű innovációk

A konvojozás magában foglalja az intelligens technológiák használatát és az önvezető járművek technológiájának legújabb innovációit. A mai tesztpályán a járművek szorosan együtt haladnak egy sorban. A járművek, az alkalmai megfigyelő számára, egyszerűen csak egymás mögött haladnak. Gunnar Tornmalm, az önvezetés kísérleti fejlesztésének vezetője elmagyarázza, hogy mi is történik valójában.

Az első jármű, mondja, a vezér, és ennek járművezetője az egyetlen, aki manuálisan vezet. Christoffer Norén, Tornmalm csapatának egyik fejlesztőmérnöke a harmadik tehergépkocsiban ül. Norén nagyon elégedett a technológiával: „Nagyon pihentető volt a rendszer kezelése” - mondja.

Légáramlatok előnyei

A rendszer vezeték nélküli kommunikációt használ, így a tehergépkocsik kis követési távolsággal is biztonságosan és hatékonyan haladhatnak a vezér mögött. A vezérjárművet követő tehergépkocsik mindegyikének hasznára válnak a létrejövő légáramlatok.

A teszt során a rendszer megbízhatóságának bemutatására Tornmalm egy „betolakodó” járművet vezet. Ezzel megmutatja, hogy a tehergépkocsik hogyan alkalmazkodnak ahhoz, ha egy személyautó beáll közéjük. A tehergépkocsik maguktól létrehoznak egy közt, ahova a személyautó beállhat, majd miután távozik a konvojból, a teherautók maguktól felzárkóznak egymáshoz.

Fékteszteket is végrehajtanak, hogy megmutassák a rendszer hatékony reakcióját, amikor a vezérjármű fékez. Amint a fékezésről értesülnek a követő tehergépkocsik, azonnal reagálnak.

Egy lépéssel közelebb az autópályákhoz

A próbák során a technológia hatékonynak bizonyult. Nemcsak egy járműként irányította a négy tehergépkocsit egy szoros, félig önvezető konvojban, hanem azt is igazolta, hogy felkészült a váratlan, életszerű „közbeszólások” kezelésére. Ezek a tesztek megmutatják, hogy mennyire áll készen a rendszer a közúti tesztelésre. Minden egyes teszt egy lépéssel közelebb viszi a konvojozást a közúti autópályákhoz.

„Három éven belül nagyszabású kísérleti teszteket szeretnék látni az utakon” - mondja Tornmalm.

A tesztek folyamatos sikerei, a konvojozás előnyei a logisztika számára, valamint a rendszer általánosságban fenntartható jellege erősen azt sugallja, hogy Tornmalm hamarosan teljes körű működés közben is láthatja a rendszert.

A konvojzás dióhéjban

A konvojzás egy olyan módszer, amely lehetővé teszi, hogy a járművek szorosan zárt
alakban közlekedjenek az utakon, növelve ezáltal az utak áteresztő képességét. A Scania
sok éve fejleszti ezt a technológiát, és élenjáró helyet foglal el az önvezető járművek
kutatása, illetve fejlesztése terén, hogy a következő szintre emelje a konvojozást

Hirdetés
Brexit

Londoni pénzügyi elemzők szerint a valószínűsíthető enyhe lassulás ellenére...

A korábbi piaci és elemzői várakozásokkal ellentétben nem...

Karnyújtásnyira a jövő

Ennyi nagy név egy helyen legfeljebb egy menő magazinban szerepel együtt, a...

Hirdetés
Szavazz!

Szegények pénze lesz az euró?

Nagyon úgy tűnik, hogy a három legszegényebb uniós tag is előbb vezeti be az...

Értelmetlen a légiforgalmi sztrájk?

Harmadik hetébe lépett a francia nemzeti légitársaság dolgozóinak sztrájkja,...

Ki kapjon több uniós pénzt, Kelet vagy Dél?

Brit sajtóértesülések szerint több tízmilliárd euró fejlesztési forrást...

Vagyon

Rekordot döntöttek a magyar milliárdosok, vagyonuk egy év alatt 890 milliárd...

Csökkent a Bamosz tagok által kezelt befektetési alapok összvagyona...

Hirdetés
Találtuk

Megkérdezték a magyarokat, hogy mitől lesznek boldogok

Mi a legfontosabb az életben? Mi tesz boldoggá? Erre a kérdésre keresték a...

Ezek a magyar városok a legjobbak szelektív hulladékgyűjtésben

Ha Magyarország minden településén...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Újabb manipuláció miatt gyűrűzik tovább a dízelbotrány »