Dízelbotrány: manipulálták a jelentést?

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 3 perc

A német közúti közlekedési hatóság (KBA) több mint egy éve tud arról, hogy a Porsche a károsanyag-kibocsátási adatokat módosító szoftverrel felszerelt dízelautókat értékesít, és az autóipari lobbi nyomására ártalmatlan színben tüntette fel a manipulációt egy Porsche modellről készült jelentésében - jelentette hétfőn a Bild című német lap.

Máshogy fogalmaztak

A KBA a Porsche Macan terepjáró kipufogógáz-tisztítási rendszeréről készített elemzésének első változatában rögzítette, hogy a gyártó által alkalmazott megoldás révén a berendezés közúti forgalomban leáll, így a motor a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki. A végleges változatban viszont a szövetségi közlekedési minisztériumhoz tartozó hatóság csak azt írta, hogy a rendszer "működése megváltozik".

A minisztérium a lappal közölte, hogy a felügyelet és a gyártók közötti párbeszéd technikai kérdésekről "nemzetközileg bevett és szükséges" gyakorlat. Az ellenzéki Zöldek szerint viszont a Bildhez eljutott dokumentumokból kiviláglik, hogy a tárca már 2016 tavaszán tudott a visszaélésről, és megpróbálta eltussolni.

A tárca végül bő másfél év után, az előző héten elrendelte a 3,0 literes dízelmotorral szerelt Cayenne terepjáró modellek visszahívását a kibocsátási értékeket módosító szoftver miatt, és bevonta a modell típusengedélyét.

Szabálytalan működés

Ezzel kapcsolatban a Bild rámutatott, hogy a Macan és a Cayenne műszaki paraméterei csaknem teljesen megegyeznek. A lap felidézte: Alexander Dobrindt közlekedési miniszter határozottan elutasította, hogy bármiféle összefonódás lenne az autóipar és a tevékenységét szabályozó és felügyelő politika között, és a visszaélések kíméletlen feltárását, valamint a szabálytalanul működő autók megjavítását követelte.

Azonban őszinteségét nemcsak a Macan ügye kérdőjelezi meg, hanem az is, hogy a Porsche többségi tulajdonosa, a Volkswagen (VW) csoport dízelbotrányát kirobbantó amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) kifogásai miatt a Porsche már 2015 novemberében felfüggesztette az érintett Cayenne modell forgalmazását az amerikai piacon.

Ráadásul - tette hozzá a Bild - a tárca csak a közelmúltban utasította a KBA-t a dízelmotorral szerelt Volkswagen Tuareg terepjáró modell vizsgálatára, holott a Tuaregeket ugyanolyan - a VW egy másik tagjánál, az Audinál kifejlesztett - motor hajtja, mint a Porsche terepjárókat.

Még nincs megoldás

A politika és az autóipar szereplői szerdán Berlinben egy magas szintű tanácskozáson, az úgynevezett dízelcsúcson keresnek választ arra a kérdésre, hogy miként lehet gondoskodni arról, hogy az érintett modellek minden körülmények között megfeleljenek a környezetvédelmi előírásoknak, és hogy miként lehet elkerülni használatuk korlátozását.

A gyártók leginkább a kipufogógáz-tisztítási rendszert vezérlő szoftver beállításainak módosítását pártolják. A "hardver" - vagyis a motor, illetve káros anyagokat tisztító rendszer - átalakítását elkerülnék, mert az a szoftverbeállítás módosításának nagyjából 100 eurós (30 ezer forint) költségével szemben autóként ezer eurós nagyságrendű kiadást jelentene.

A németek több mint fele egyetértene a kitiltással

Egy hétfőn ismertetett felmérés szerint a németek 57 százaléka egyetértene azzal, hogy kitiltsák a magas károsanyag-kibocsátású dízelautókat az egészségtelen levegőminőségű településrészekről. A nők csaknem kétharmada, 63 százaléka támogatná az ilyen autóhasználati korlátozást, és a férfiaknál is a többség, 51 százalék a korlátozást támogatja - ismertette a Rheinische Post című lap a Greenpeace nemzetközi környezetvédő szervezet megbízásából készített kutatás adatait.

A felnőtt német lakosságra nézve reprezentatív felmérésben megkérdezettek 86 százaléka egyetért azzal, hogy a gyártók a saját költségükön alakítsák át az autókat úgy, hogy a mindennapi használatban megfeleljenek a kibocsátási határértékeknek.

Egy "kis szoftverkozmetikával nem lehet az emberek egészségét megvédeni", a gyártóknak "a hardverre kell összpontosítaniuk" - mondta a lapnak Niklas Schinerl, a Greenpeace munkatársa.

Közel 2 éve húzódik az ügy

A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az EPA megvádolta a VW csoportot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a műszaki vizsgán folytatott mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogénoxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán.

A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

Gyanú a Daimlernél is

Hasonló visszaélés gyanújába került a Daimler is, amely július közepén bejelentette, hogy önként módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait több mint hárommillió Mercedes-Benz típusú dízelautónál.

A Bild am Sonntag című lap szerint a BMW is alkalmazhatott olyan megoldást, amelynek révén a forgalomban az engedélyezettnél több nitrogén-oxidot kibocsátó motor a mérési körülmények között a határértékeknek megfelelő kibocsátást produkál. A BMW szerint mindenben a jogszabályoknak megfelelően jártak el.

Az autógyártókra nehezedő nyomást növeli a Der Spiegel minapi leleplezése. A hírmagazin szerint a VW, az Audi és Porsche, valamint a Daimler és a BMW a kilencvenes évek óta egyeztetett titokban technológiai és beszállítói ügyekről, és a gyártási költségekről, ami súlyos versenyjogsértés gyanúját kelti.

A lap szerint a dízelbotrány is a titkos, feltehetően jogsértő egyeztetés következménye, ugyanis a gyártók megállapodtak arról, hogy a költségtakarékosság érdekében kisméretű tartályt használnak a dízelmotorok kipufogógázát tisztító AdBlue adalékanyaghoz, és így végül arra kényszerültek, hogy a kibocsátási adatokat manipuláló eljárásokat alkalmazzanak, mert nem lehetett elég adalékanyagot tölteni az autókba ahhoz, hogy mindig a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően működjenek.

Hirdetés
Figyúzz!!!
Találtuk

A határellenőrzés szigorítását szorgalmazza a FAO.

Az elkövetkező 15 évben az amerikai állások közel fele automatizálttá válhat.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Még több magyar látogatta a horvát tengerpartokat

Rekordot döntött tavaly is a magyar turisták száma Horvátországban.

Egyre több fiatal tölti munkával a nyári szünidőt

Akár 50 százalékkal is megnő a dolgozni vágyó diákok száma nyáron.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Nem lesz per, anélkül is fizet a Volkswagen »

4IG 549 (-4,52 ) AKKO Invest 422 (-2,31 ) ALTEO 772 (-4,69 ) ANY 1310 (-1,87 ) APPENINN 340 (-2,58 ) AutoWallis 96 (1,05 ) BIF 305 (4,81 ) CIGPANNONIA 161 (-5,41 ) CSEPEL 370 (-0,54 ) CyBERG 1200 (-11,11 ) Duna House A 3180 (-12,15 ) EHEP 7450 (-0,67 ) ELMU 33800 (0,60 ) EMASZ 31000 (0,65 ) ENEFI 380 (-4,76 ) ESTMEDIA 91 (-8,40 ) FUTURAQUA 94 (-0,21 ) GSPARK 4950 (-1,00 ) KPACK 16300 (-2,40 ) KULCSSOFT 2200 (3,77 ) MASTERPLAST 706 (0,86 ) MOL 2364 (-3,82 ) MTELEKOM 398 (-5,01 ) NUTEX 31 (-2,52 ) OPUS 262 (5,38 ) OTP 13290 (-7,39 ) OTT1 172 (-4,44 ) PANNERGY 700 (-2,23 ) RABA 1045 (-4,13 ) RICHTER 6215 (-6,33 ) SET Group 85 (-1,16 ) TAKAREK 466 (-1,27 ) WABERERS 948 (-5,20 ) ZWACK 17300 (-1,14 )