Kormányok hajtják az e-mobilitás motorját - már ahol

| forrás:
LeasePlan
| szerző: | olvasási idő: kb. 3 perc

2050-re a globális felmelegedés mértéke a 1,5 fokot is meghaladhatja, amit csak zéró szén-dioxid kibocsátással lehet elkerülni. A közúti közlekedés a világ CO2-kibocsátásának 20 százalékát teszi ki csak az EU-ban.

Ráadásul a forgalomban lévő járművek fele vállalati tulajdonú, ezért az autóipari szereplőknek és a cégeknek is felelősséget kell vállalniuk a karbonsemlegesség megvalósításában. Ennek elősegítésére az Európai Parlament és az Európai Tanács meghatározták, hogy 2030-ra az új személygépjárművek kibocsátási értékét 37,5 százalékkal, a haszongépjárművekét pedig 31 százalékkal kell majd csökkenteni a 2021-es adatokhoz képest.

Ezenkívül mintegy 20 járműgyártó és ugyanennyi ország tűzött ki az elektromos járművek használatára vonatkozó célokat az elmúlt években, melyek következtében öt év alatt meghatszorozódott a teljesen elektromos és plug-in hibrid járművek száma, így 2018 szeptemberében már 4 millió ilyen közlekedési eszköz volt forgalomban.[3] Az előrejelzések szerint ez a növekedési tendencia folytatódik a következő évtizedekben is: az elektromos autó eladások 2030-ra várhatóan elérik majd a 28 milliót, 2040-re pedig az 56 milliót.

Az élen  a hollandok, a norvégek és a britek

A LeasePlan részvételével megrendezett idei Világgazdasági Fórum fő témája a klímaváltozás volt, ezért a vállalat még a davosi konferencia előtt nyilvánosságra hozta EV Readiness Index 2020 riportját, amely az e-mobilitás helyzetét tanulmányozza. A kutatásból kiderül, hogy az elmúlt egy évben a vizsgált európai országok szinte mindegyike fejlődött az elektromos autózás terén, de Hollandia, Norvégia és Nagy-Britannia a legfelkészültebbek a témában. Az összesítésben Magyarország a tavalyi 16. helyről a 14.-re lépett elő, megelőzve többek között Svájcot, Spanyolországot és Olaszországot.

A kontinensen az újonnan regisztrált elektromos járművek száma átlagosan 60 százalékkal emelkedett – a legnagyobb mértékben Luxemburgban (+154%), Írországban (+127%) és Hollandiában (+120%). Magyarországon 586 új elektromos autót regisztráltak egy év alatt, ami 71%-os növekedést jelent.

A LeasePlan megállapítása szerint a fejlődés elsősorban a jobb töltési infrastruktúrának és a kibővült kormányzati ösztönzőknek köszönhető, amelyek kulcsfontosságúak az e-mobilitás elterjedésében:

  • Európai szinten 73 százalékkal nőtt a nyilvános töltőállomások száma, és az egyes országokban átlagosan több mint 4000 gyorstöltő található. A kutatás szerint Magyarországon 679 közterületi töltőpont van, ami 90-nel több, mint tavaly, ezek közül a gyorstöltők száma a 100-at is meghaladja. Becslések szerint pedig 2000-nél is több töltőpont jöhet létre 2020-ban.
  • A zöldrendszámos autók állami támogatásának (pl. vételártámogatás, regisztrációs- és súlyadó-kedvezmény, vállalati adókedvezmények és alacsonyabb ÁFA-kulcs) mértéke Magyarországon, Ausztriában, az Egyesült Királyságban és Portugáliában a legnagyobb.
  • Magyarországon az alábbi támogatások vehetők igénybe:
    • vásárlást ösztönző állami támogatás új, tisztán elektromos személy- és kishaszongépjárművekre: a támogatás összege a maximum bruttó 20 millió forint értékű vételár 21 százaléka, legfeljebb 1,5 millió forint. A támogatást a cégek 2020. március 31-ig tartósbérleti-konstrukcióval is igénybe tudják venni a LeasePlanen keresztül, aki nem csupán az igényléssel járó adminisztrációt vállalja át, hanem kedvezőbb havi díjat is biztosít azzal, hogy belekalkulálja a havi díjba a támogatás összegét.
    • adó- (gépjármű-, cégautó- és regisztrációsadó-mentesség) és illetékmentesség (vagyonszerzési és átírási)
    • kedvezményes kötelező biztosítás (kgfb): átlagosan 15 százalékos megtakarítás
    • ingyenes parkolás az ország több területén
    • ingyenes behajtás védett övezetekbe (helyi rendelet alapján)

 EV Readiness Index

„Bár az EV Readiness Index szerint az elektromos autózás egyre több országban jelent reális alternatívát, még hosszú utat kell megtennünk addig, hogy mindenki villanyautót vezethessen. Több millió európai él olyan helyeken, ahol még mindig nem elég fejlett a töltési infrastruktúra, vagy magasabbak az adók, mint a hagyományos meghajtású autók esetében. Pedig a környezettudatos járműhasználat az egyik legegyszerűbb lépés, amit a klímaváltozás ellen tehetünk, ezért fontos, hogy a zöld közlekedés mindenki számára megfizethető legyen. A politikai döntéshozóknak ezért összehangoltan kell kezelniük az elektromos járművekkel kapcsolatos adózási és infrastrukturális kérdéseket, és mindaddig folytatniuk kell az ösztönzést az átállásra, amíg az nem lesz mindenki számára elérhető” – mondta Tex Gunning, a LeasePlan CEO-ja.

A kormányzati programok és az infrastrukturális befektetések mellett az elektromos autók elterjedését egyéb globális trendek is segítik majd a közeljövőben. Ilyen a lítium-ion akkumulátorok kapacitásának növekedése és egyúttal áraik folyamatos csökkenése, valamint az elektromos járművek teljes bekerülési költségének csökkenése, amely néhány európai piacon már most alacsonyabb, mint a dízelmeghajtásúaké.

Zöld kötvényekkel gyorsít a LeasePlan

A LeasePlan elkötelezett az iránt, hogy vezető szerepet vállaljon az elektromos autókra való áttérésben, ezért saját maga is kötelezettséget vállalt arra, hogy 2021-re saját autóit teljesen elektromosra cseréli, 2030-ra pedig teljes flottájában nullára csökkenti a károsanyag-kibocsátást. Ennek keretében a cég 2019-ben útjára indította „Zöld kötvény” programját (Green Bond Framework), amellyel célja, hogy pénzügyi szereplők bevonásával segítse a tisztán elektromos járművek elterjedését flottájában, és ezáltal felgyorsítsa az e-autózásra való átállást. A fenntarthatóságra való törekvés útján továbbá elengedhetetlennek tartja, hogy átlátható módon, tényleges akciótervet megfogalmazva, rendszeresen számot adjon tevékenységéről, ezért első alkalommal publikálta fenntarthatósági riportját, amely részletesen ismerteti a vállalat törekvéseit és célkitűzéseit az élhetőbb jövő érdekében.

 Fenntartható Flotta Index

Mindemellett az EV Readiness Indexhez hasonló tanulmányokkal és riportokkal is igyekszik segíteni az üzleti szereplőket, ilyen például a Fenntartható Flotta Index, amely a mobilitási trendekre világít rá. A vállalatok ezáltal átfogó képet kaphatnak az elektromos autók piacáról és előnyeiről, ami megkönnyíti számukra a döntéshozatalt az e-autózással kapcsolatos kérdésekben.

Figyúzz!!!
Találtuk

Jók a főváros adottságai a geotermikus energia fűtési célú hasznosítására.

A madárinfluenza H5N8 altípusának jelenlétét igazolta a Nébih.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Számítógépes játékírók jelentkezzetek!

Itt az idő, aki mer az nyer, lehet jelentkezni.

Még több magyar látogatta a horvát tengerpartokat

Rekordot döntött tavaly is a magyar turisták száma Horvátországban.

Ezt olvasta már?

Új funkciót kapott az E.ON alkalmazás »

4IG 641 (3,39 ) AKKO Invest 459 (2,00 ) ANY 1275 (2,82 ) APPENINN 357 (0,56 ) AutoWallis 81 (4,52 ) CIGPANNONIA 167 (-0,30 ) DELTA 91 (0,89 ) EHEP 2560 (-3,40 ) FORRAS/OE 1120 (4,67 ) FUTURAQUA 70 (-0,29 ) GSPARK 3360 (-0,88 ) KULCSSOFT 1540 (-1,28 ) MASTERPLAST 610 (2,01 ) MOL 1873 (2,86 ) MTELEKOM 384 (1,46 ) NORDTELEKOM 30 (4,47 ) OPUS 257 (0,59 ) OTP 11020 (1,57 ) OTT1 197 (-2,96 ) PANNERGY 618 (0,98 ) RICHTER 6780 (3,91 ) ZWACK 16800 (0,30 )