Megvan a megoldás a dízelautók problémájára

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 3 perc

A Bosch új technológiája egyesíti az üzemanyag-fogyasztási és környezetvédelmi előnyöket, a 2020-as határértéknél 10-szer alacsonyabb nitrogénoxid-kibocsátást ért el.

„A dízelnek igenis van jövője. Ma végérvényesen le kívánjuk zárni a dízeltechnológia végéről zajló vitákat” – e szavakkal jelentette be a vállalat éves sajtótájékoztatóján Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke a dízeltechnikában elért meghatározó áttörést.

A Bosch új fejlesztései nagyban segíthetik az autógyártókat a járművek nitrogénoxid-emissziójának (NOx) olyan drasztikus csökkentésében, amellyel már ma teljesíthetik a jövő határértékeit. A most bemutatott Bosch technológia valós üzemi körülmények között (Real Driving Emissions; RDE) is rekordértékekkel teljesíti a jelenlegi és a 2020-tól érvényes nitrogénoxid-kibocsátási előírásokat.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

A megoldás különlegessége, hogy a Bosch mérnökei a már rendelkezésre álló technikát fejlesztették tovább, így nem volt szükség újabb, költségnövelő komponensekre.

„Tovább tágítjuk a műszaki megvalósíthatóság határait. A legújabb Bosch-technológia úgy csökkenti a dízelmotorok károsanyag-kibocsátását, hogy közben mindvégig megfizethető marad” – folytatta Dr. Volkmar Denner.

Ezzel összefüggésben a Bosch igazgatótanácsának elnöke a közúti közlekedés széndioxid-terhelésének áttekinthetőbbé tételét sürgette. Ehhez a jövőben az üzemanyag-fogyasztást és ezzel a széndioxid-kibocsátást is valós üzemi körülmények között, vagyis az utakon kellene mérni.

Rekordértéket értek el

Az európai előírások az RDE-konform, kombinált városi, országúti és autópálya-mérés során 2017 óta kilométerenként legfeljebb 168, 2020-tól pedig maximum 120 milligramm nitrogén-oxid kibocsátását engedélyezik az új személygépjárművek számára.

A Bosch új dízeltechnológiája már ma kilométerenként 13 milligrammos, rekordmutatót tesz lehetővé az előírás szerinti RDE-mérés során. Ez körülbelül a 2020 után engedélyezett nitrogénoxid-kibocsátás határérték tizede. Mindemellett a Bosch-tesztjárművek emissziós értékei a tesztparaméterekben a jogszabályi követelményeket messze felülmúló, különös kihívást jelentő városi forgalomban is átlagosan csupán 40 milligrammra adódtak kilométerenként.

A Bosch fejlesztői ezt a meghatározó műszaki áttörést az elmúlt hónapok során érték el. Az említett eredményeket a befecskendezési-technika, egy új fejlesztésű levegőrendszer és az intelligens hőmenedzsment átgondolt kombinációja tette lehetővé. A nitrogénoxid-kibocsátás így minden menethelyzetben a vonatkozó határérték alatt tartható, legyen szó intenzív gyorsításról vagy lassú haladásról, kemény mínuszokról vagy épp nyári hőségről, illetve autópályán vagy sűrű városi forgalomban végzett mérésekről.

„A dízel továbbra is alternatíva a városi közlekedésben, a kereskedők és az ingázók esetében egyaránt” – hangsúlyozta Dr. Volkmar Denner.

Az ugrásszerű fejlesztésbeli előrelépést nagyszabású sajtóteszt keretében mutatta be a Bosch, amely során szakújságírók nemzetközi csapata indult útnak tesztjárművekkel és mobil mérőeszközökkel a műszakilag különösen igényes mérésre a stuttgarti városi forgalomban.

Mivel a nitrogén-oxid-kibocsátás mérséklésének megoldásai nem befolyásolják jelentősen az üzemanyag-fogyasztást, a dízel sikerrel őrizte meg szén-dioxid-kibocsátási és ezzel üzemanyag-fogyasztási, illetve klímavédelmi előnyeit.

A mesterséges intelligencia segíthet

A dízelmotor azonban még e jelentős technológiai ugrást követően is kínál további fejlesztési lehetőségeket. A Bosch mesterséges intelligenciával kívánja folytatni az eddig elért fejlődést, újabb lépéssel jutva közelebb alapvető célkitűzéséhez, vagyis a környezeti levegőt a szén-dioxid-kibocsátástól eltekintve már alig terhelő belső égésű motorokhoz.

„Változatlanul úgy gondoljuk, hogy a dízelmotor fontos szerepet tölthet be a holnap mobilitásában. Amíg az elektromos mobilitás széles körben elterjed a piacon, továbbra is szükségünk van a magas hatásfokú belső égésű erőforrásokra” – emelte ki Dr. Volkmar Denner.

A Bosch fejlesztőinek célkitűzése szerint az új dízel- és benzinmotorok a jövőben már nem terhelnék jelentősen részecske- és nitrogén-oxid kibocsátásukkal a légkört. Ennek megfelelően a stuttgarti Neckartor környékén sem származna majd a környezeti levegő nitrogén-oxid-tartalmából köbméterenként egy mikrogrammnál több a belső égésű erőforrásoktól – ami pontosan egynegyvened része, azaz két és fél százaléka a jelenlegi köbméterenkénti 40 mikrogrammos emissziós határértéknek.

Átlátható, valósághű mérés

Dr. Volkmar Denner mindemellett az üzemanyag-fogyasztástól függő szén-dioxid-kibocsátás kérdésének újbóli intenzív vizsgálatát is sürgette. Eszerint a jövőben az autók üzemanyag-fogyasztását sem kizárólag laboratóriumi körülmények között kellene meghatározni, hanem valós forgalmi menethelyzetek során is, amivel a károsanyag-kibocsátáshoz hasonló összevethető rendszert lehetne kialakítani.

„Mindez a vásárlók számára jobb átláthatóságot, a klímavédelemben pedig nagyobb következetességet jelenthetne” – mutatott rá Dr. Volkmar Denner.

A szén-dioxid-kibocsátást emellett az akkumulátoron és az üzemanyagtartályon messze túlmutatóan kellene szemlélni: „A közúti közlekedés jól átlátható összesített szén-dioxid-mérlegére van szükség, amely nem csupán a járművek közvetlen kibocsátását méri, hanem az üzemanyag és az elektromos áram előállításának emisszióját is tekintetbe veszi” – fejtette ki Dr. Volkmar Denner.

Az átfogó szén-dioxid-lábnyom reálisabb képet nyújthatna az elektromos járművek vezetőinek az elektromos közlekedés klímára kifejtett hatásairól. Ugyanakkor a nem fosszilis eredetű üzemanyagok használata tovább javíthatná a belső égésű motorok szén-dioxid-mérlegét.

Figyúzz!!!
Találtuk

A határellenőrzés szigorítását szorgalmazza a FAO.

Az elkövetkező 15 évben az amerikai állások közel fele automatizálttá válhat.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Egyre több fiatal tölti munkával a nyári szünidőt

Akár 50 százalékkal is megnő a dolgozni vágyó diákok száma nyáron.

Sokkal többen utaztak a Balatonra a MÁV-val

A nyári szezon első hétvégéjén a tavalyinál 27,5 százalékkal többen.

Ezt olvasta már?

Kétszázezer ember veszítheti el állását »

4IG 772 (1,98 ) ALTEO 826 (-1,20 ) ANY 1365 (-0,73 ) APPENINN 390 (0,39 ) AutoWallis 102 (-0,97 ) CIGPANNONIA 198 (-0,90 ) Duna House A 3920 (0,51 ) EMASZ 30200 (-0,66 ) ENEFI 419 (2,70 ) ESTMEDIA 140 (2,93 ) FORRAS/T 1960 (5,38 ) FUTURAQUA 102 (2,40 ) KPACK 21800 (-16,15 ) KULCSSOFT 3060 (-0,65 ) MASTERPLAST 750 (0,54 ) MOL 2892 (0,70 ) NORDTELEKOM 52 (-2,28 ) NUTEX 69 (-6,76 ) OPUS 332 (2,03 ) ORMESTER 9800 (-4,85 ) OTP 15110 (1,41 ) OTT1 260 (0,97 ) RABA 1170 (-2,50 ) RICHTER 5875 (0,77 ) SET Group 102 (-0,39 ) TAKAREK 564 (-2,42 ) WABERERS 1200 (0,42 ) ZWACK 17600 (1,15 )