Milyen irányt vesz az autóipar?

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 3 perc

Bár világszinten a bevételek 3 százalékkal növekedtek tavaly, ugyanakkor a lassulás jelei már most láthatóak, mivel az autóiparban végbemenő változások az összes beszállítót érintik. A beszállítóknak az olyan gyorsuló technológiai változásokkal kell szembenézniük, mint a feltörekvőben lévő új szoftver-megoldások, amelyek megkülönböztetik majd a járművek hardver rendszereit is és így befolyásolják az értékesítést is. A vállalatoknak adaptálniuk kell az üzleti modelljeiket, hogy meg tudják ragadni a növekedési lehetőségeket.

A 2017-es növekedés mellett a globális autóipari beszállítói iparágat négy megatrend befolyásolja, amelyek felgyorsították az átalakulást: a közösségi közlekedés, az önvezető autók, a digitalizáció és elektromos autózás. Ez derül ki a Roland Berger és a Lazard legújabb, a „Globális Autóipari Beszállítók Tanulmány 2018” című kutatásából, amelynek során 650 beszállító teljesítménymutatóit értékelték a világ minden részéről, hogy felmérjék az iparág jelenlegi helyzetét, a várható trendeket és a kihívásokat. 

A tanulmány megállapítja, hogy a beszállító cégeknek át kell alakítaniuk meglévő üzleti modelljüket, hogy élni tudjanak a megatrendek mentén kínálkozó nyereségtermelő lehetőségekkel.

Lassulni fog a globális szintű növekedés

2017-ben a globális autóipari beszállítói iparág nagyjából 3 százalékos bevétel-növekedést könyvelhet el az előző évhez képest, amely azt jelenti, hogy átlagosan 7,3 százalékos EBIT szinten tudták tartani a nyereségszintjüket.

Míg az értékesítési mennyiség rekordokat döntött, addig a globális növekedés lassulni látszik néhány régióban, mint például az észak-amerikai régióban, ahol a könnyű járművek gyártása év végére 17,4 millió egységre csökkenhet, azaz 3 százalékos visszaesést könyvelhet el. A tanulmány szakértői arra számítanak, hogy 2018-ban a beszállítók továbbra is növekvő bevételekre tehetnek szert, ugyanakkor lassabb ütemben, de stabil EBIT mutató mellett.

„A szektor egészére jellemző pozitív hangulat visszatükröződött a beszállítók becsült értékesítési volumenében, akik még mindig a hosszú távra tervezett átlaguk fölött kereskednek” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. „Ugyanakkor az iparágban kibontakozódó négy megatrend zavart okozhat a beszállítók oldalán.”

Megatrendek

A legfrissebb fejlemények arra engednek következtetni, hogy az alábbi megatrendek által okozott változások felgyorsulnak.

1. Az új mobilitás üzleti modell (például a közösségi autózás) változást hozhat a jármű tulajdonlásban, a személyes mobilitásban és a termékek logisztikájában.

2. A már majdnem százszázalékos önvezető technológia felgyorsítja a szükséges gazdasági, szabályozási és technológia-tényezők fejlődését.

3. A digitalizáció, a mesterséges intelligencia szinte határtalan lehetőségeket kínál, míg az összekapcsolódásra képes technológiákat is egyre szélesebb körben használják majd.

4. Az elektromos járművek esetében a szabályozók és OEM-ek egyre inkább megtalálják a közös nevezőt, amely folyamatot tovább gyorsítja a technológia területén elért fejlődés.

Ezek alapján az autóipar „végjátéka” elkerülhetetlennek tűnik, ami azt is jelenti, hogy az átalakulási időszak magasfokú bizonytalanságot hozhat magával. Az iparági beszállítóknak ugyancsak változásokra kell felkészülniük: a lassuló növekedésre, a felgyorsult technológiai változásra, a szoftverre, mint fő megkülönböztető tényezőre, a hardver értékesítésére és az értékesítő beszállítókra nehezedő nyomás növekedésére. 

„A technológia változása arra készteti a beszállítókat, hogy párhuzamosan fektessenek be az új és a régi technológiákba, hiszen az új technológiai befektetésekből származó előnyök még bizonytalanok” – magyarázta Schannen. „Az árbevétel és az értékesítési folyamatok nyomás alá kerülnek, ugyanakkor az elektromos autózás és a digitalizáció új bevételszerzési lehetőséget kínálnak.”

Szükséges a trendek ismerete

A Roland Berger és a Lazard szakértői a kutatás során beazonosítottak néhány olyan területet, melyet a beszállítóknak érdemes végiggondolni ahhoz, hogy elkerüljék a visszaesést, amikor átalakítják üzleti modelljüket és továbbra is élni tudjanak a jövő hozta növekedési lehetőségekkel.

Ilyen kérdések például, hogy a megatrendeknek milyen hatása lesz az autóiparra, mely termék fog továbbra is növekedni, melyik új szegmens illik bele a legjobban a jelenlegi üzleti tevékenységbe és vajon a leépítés vagy a végsőkig kitartás stratégiája a helyes.

„A beszállítók számára a trendek ismerete elengedhetetlen – mondta Schannen Frigyes - ugyanis a volumen-növekedés költségeinek ellensúlyozására szolgáló jelenlegi beszállítói üzleti modell már nem működik.”

Elengedhetetlen a nyitottság, a gyorsaság, a rugalmasság és az innováció

A változások egy lehetséges következménye az értékesítés és az új növekedési területek diverzifikációja, mely már 2017-ben visszatükröződik a szektor M&A tevékenységben. Az innovációs együttműködések egyre fontosabbá, az időtényező pedig egyre kritikusabbá válik azzal, hogy jónéhány ilyen együttműködés már meg is született. 

„Az OEM-ek részéről is nyomás helyeződik a beszállítókra, ugyanis az ő üzleti modelljük is megváltozik a megatrendek hatására” – magyarázta Schannen.„Nemcsak, hogy ugyanazok lesznek a potenciális partnerek és az M&A célpontok a közösségi közlekedés, az önvezető autózás, a digitalizáció és az elektromos autózás területein, de az értéklánc elosztása ​​és a vertikális integráció mélysége továbbra is látható marad.”

A tanulmány szerint a változások egyedülálló lehetőséget jelentenek a hagyományos beszállítók számára, hogy elrugaszkodjanak a csak a hardverre épülő értékesítéstől a funkciók és a szolgáltatások értékesítése felé. Ahhoz, hogy a beszállítok sikeresek tudjanak lenni az új autóipari környezetben, ezentúl új ismeretekre és képességekre lesz szükségük.

Nyitottnak kell lenniük a stratégiájuk átgondolása során, gyorsan kell cselekedniük, rugalmasnak kell lenniük, meg kell találniuk az utakat az újításokhoz és teljesen új szereplőkkel kell partneri kapcsolatokat kiépíteniük.

Hirdetés
Figyúzz!!!
Találtuk

A határellenőrzés szigorítását szorgalmazza a FAO.

Az elkövetkező 15 évben az amerikai állások közel fele automatizálttá válhat.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Egyre több fiatal tölti munkával a nyári szünidőt

Akár 50 százalékkal is megnő a dolgozni vágyó diákok száma nyáron.

Sokkal többen utaztak a Balatonra a MÁV-val

A nyári szezon első hétvégéjén a tavalyinál 27,5 százalékkal többen.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Rekordszámban helyeznek forgalomba autót Németországban »

4IG 757 (1,75 ) AKKO Invest 434 (0,93 ) ALTEO 836 (-0,24 ) ANY 1375 (1,10 ) APPENINN 389 (0,91 ) CIGPANNONIA 200 (0,91 ) CSEPEL 463 (-5,51 ) EHEP 9400 (-6,93 ) EMASZ 30400 (0,66 ) ENEFI 408 (0,99 ) ESTMEDIA 136 (-1,87 ) FUTURAQUA 100 (0,40 ) GSPARK 5000 (-1,57 ) KPACK 26000 (11,11 ) KULCSSOFT 3080 (10,00 ) MASTERPLAST 746 (0,27 ) MOL 2872 (0,42 ) MTELEKOM 440 (0,34 ) NORDTELEKOM 53 (-2,04 ) OPUS 325 (4,50 ) ORMESTER 10300 (3,00 ) OTP 14900 (0,13 ) OTT1 258 (2,18 ) RABA 1200 (1,69 ) RICHTER 5830 (-1,10 ) SET Group 102 (3,03 ) TAKAREK 578 (7,04 ) WABERERS 1195 (0,84 ) ZWACK 17400 (-0,29 )