Mit csinál ennyi kamion az utakon?

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Társaival hosszú sorokban araszol az autópályán, átlagosan 68 kilométer per órával halad, havonta huszonegyszer teszi meg a Budapest-Debrecen-Budapest távolságot, és 27 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren. Ezek egy átlagos, áruszállításban részt vevő magyar kamion paraméterei - derül ki a legnagyobb európai lefedettséggel rendelkező WebEye 1100 partneren végzett telematikai kutatásából.

A telematikai rendszerek alapja egy műholdas navigációs rendszer, melynek segítségével a fuvarozó cégek azonnali és rendszeres visszajelzéseket kaphatnak járművük vagy flottájuk helyzetéről, fogyasztásáról, illetve kondíciójáról. A NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) adatai alapján 12 000 bel- és külföldi áruszállítást végző vállalkozás tevékenykedik itthon, több mint 70 000 járművel.

A WebEye becslései szerint a magyar kamionok 90 százalékában található beépített járműkövető rendszer, a cég belföldi végpontjainak száma meghaladja a 10 ezret.

Érződik a sofőrhiány

A WebEye véletlenszerű mintavétellel kiválasztott partneradataiból kiderül, hogy belföldi fuvarozásban egy hónap alatt 9 528 km-t fut átlagosan egy magyar kamion. Ez annyit jelent, mint huszonegyszer megtenni a Budapest-Debrecen távolságot, oda-vissza. Éves szinten pedig ez több mint 114 ezer kilométer jelent egy áruszállítóra vetítve. A vizsgált járművek közül a rekorder kamion 250 000 km-t futott egy év alatt, így akár hatszor is megkerülhette volna a Földet az Egyenlítő mentén.

A belföldi közúti szabályozás értelmében a sofőrök a napi vezetési ideje nem haladhatja meg a 9 órát, amit hetente két alkalommal meghosszabbíthatnak 10 órára. Egy héten pedig maximum 6 napi vezetési időszak lehet. A WebEye egységgel felszerelt autók átlagban napi 6,3 órát közlekedtek a vizsgált időszakban. (2016. jún. - 2017. jún.)

A csúcstartó jármű 77 órát futott hetente, szemben az átlagos 44 órával. A vezetési időkre vonatkozó szabályból kiindulva elmondható, hogy a magyar kamionokon nincs maximálisan kihasználva a vezetési idő – amelynek oka lehet a szakmában is tapasztalt, állandósult sofőrhiány.

Megéri mérni

Az összefüggések bemutatása mögött fontos piaci előnyt is hordozhatnak a telematikai rendszerek; például lehetőséget adnak arra is, hogy a partnerek nyomon kövessék és kontrolálják járműveik üzemanyag-fogyasztását. A havi adatokat átlagolva a vizsgált tehergépjárművek 100 km-en 27 liter üzemanyagot fogyasztottak.

Az üzemanyag mérési rendszerek alkalmazásával megszüntethető a nem megfelelő járműhasználat, de arra is mód van, hogy a partner feltérképezze és rögzítse az adott útvonalon található megbízható töltőállomásokat, így elkerülheti a bizonytalan minőségű üzemanyagot árusító kutakat.

“A szállítmányozó és fuvarozó cégek összes költségeinek közel felét az üzemanyag teszi ki, ezért a telematikai eszközökkel elérhető néhány százalékos fogyasztás csökkenés is milliós megtakarítást jelenthet havonta egy fuvarozónak” – Deszpot Károly, a WebEye magyarországi divíziójának ügyvezetője.

A kiegészítő telematikai szolgáltatások lehetőséget adnak továbbá a járművezetők vezetői stílusának elemzéséhez, hűtős pótkocsik esetében pedig a hőmérsékletfigyelés és raktérajtó-nyitás figyeléséhez is az árubiztonság érdekében.

Figyúzz!!!
Találtuk

A madárinfluenza H5N8 altípusának jelenlétét igazolta a Nébih.

A határellenőrzés szigorítását szorgalmazza a FAO.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Számítógépes játékírók jelentkezzetek!

Itt az idő, aki mer az nyer, lehet jelentkezni.

Még több magyar látogatta a horvát tengerpartokat

Rekordot döntött tavaly is a magyar turisták száma Horvátországban.

Ezt olvasta már?

Új szabályok lépnek életbe a légiközlekedésben »

4IG 684 (-1,58 ) AKKO Invest 441 (-0,79 ) ANY 1200 (2,13 ) APPENINN 380 (-1,04 ) AutoWallis 78 (1,30 ) CIGPANNONIA 186 (2,76 ) CyBERG 950 (-7,77 ) DELTA 102 (-2,30 ) EHEP 3400 (-1,16 ) ENEFI 343 (0,88 ) FORRAS/T 1500 (14,50 ) FUTURAQUA 77 (0,26 ) GSPARK 3660 (-0,81 ) KULCSSOFT 1625 (-3,56 ) MASTERPLAST 610 (0,66 ) MOL 1976 (-0,55 ) MTELEKOM 397 (-1,00 ) NORDTELEKOM 31 (-0,65 ) NUTEX 30 (-0,66 ) OTP 10510 (-1,68 ) OTT1 212 (0,47 ) PANNERGY 636 (-2,15 ) RICHTER 6750 (-0,22 ) SET Group 70 (2,78 ) TAKAREK 522 (1,16 ) WABERERS 770 (-3,02 )