Nem csalhatnak majd a dízeles autókkal a gyártók

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén a képviselők ajánlásokat fogadtak el az autóiparban előforduló csalások megelőzése érdekében, valamint szigorították a típusjóváhagyásra vonatkozó környezetvédelmi és biztonsági szabályokat - közölte az uniós parlament sajtószolgálata kedden.

Nem jól mérték eddig

A tájékoztatás szerint, miután az Európai Bizottság és a tagállamok egy évtizede tudják, hogy a tesztmérések eredménye és a tényleges nitrogén-oxid kibocsátás lényegesen eltérnek egymástól, sürgősen javítani kell az új autókkal kapcsolatos teszteken és ellenőrzéseken a levegőminőség és közegészség védelmében.

Arra hívták fel a figyelmet, hogy egyetlen uniós vagy tagállami hatóság sem keresett eszközöket a gyakorlat megszüntetésére és rendszerint csak irányadó típus jóváhagyási vizsgálatokat végeztek. A bizottság annak ellenére sem kezdeményezett további műszaki vagy jogi vizsgálatot, hogy tudatában volt a gyártók által alkalmazott jogellenes gyakorlatoknak.

A bizottság az eset kivizsgálását a tagállamok kizárólagos feladatának tartotta és nem tett további intézkedéseket, a tagállamok pedig sem pénzügyi, sem jogi szankciókat nem alkalmaztak, illetve az autókat sem hívták vissza - hangsúlyozták.

Így képzelik el a megoldást

A jogellenes és a környezetre is káros gyakorlat megszüntetése érdekében a képviselők azt javasolták, hogy a levegő minőségére vonatkozó jogszabályokért és a szennyezőanyag-kibocsátás okaival foglalkozó szakpolitikákért egyetlen uniós biztos feleljen.

Haladéktalanul fogadják el a valós vezetési feltételek melletti kibocsátásról szóló törvénycsomagot, amelynek a vezetési körülmények széles skáláját és bizonyos fokú kiszámíthatatlanságot kell tartalmaznia a csalásra alkalmas eszközök kiszűrésére.

Hozzátették, az autógyáraknak a fogyasztók számára pénzbeli kártérítési kellene fizetnie.

Jobban kell figyelniük a hatóságoknak

A képviselők ülésükön megszavazták a típusjóváhagyás reformjára vonatkozó javaslatok kiegészítését is, amelyek célja, hogy a forgalomba kerülést felügyelő nemzeti hatóságok és műszaki állomások eredményesebb szűrőmunkát végezzenek.

Kijelentették, szigorúbb tesztekre van szükség, az Európai Bizottságnak pedig nagyobb rálátást kell biztosítani a nemzeti hatóságok munkájára. Véleményük szerint a tagállamoknak az előző évben piacra került autóknak legalább 20 százalékát rendszeresen ellenőriznie kell, a csaláson kapott gyártókat pedig autónként 30 ezer euróval (mintegy 9,3 millió forint) kell büntetni. A befolyt összeget a piacfelügyelet megerősítésére és környezetvédelmi célokra kellene fordítani - olvasható a javaslatban.

Célkeresztben a pálmaolaj

A tájékoztatás szerint a hatékonyabb és fenntartható környezetvédelem érdekében a közlekedésben széles körben elterjedt bioüzemanyagokra vonatkozóan a képviselők a pálmaolaj használatának visszaszorítására szólítottak fel.

Véleményük szerint az uniónak fel kell lépnie a pálmaolaj kitermelése ellen, ami különösen Délkelet-Ázsiában jár drámai erdőirtásokkal és élőhely-pusztulással. El kell érni, hogy 2020-ra megszűnjön a növényi olajok használta a bioüzemanyagokban - hangsúlyozták.

Egységes rendszerre lenne szükség

A képviselők azt kívánják elérni, hogy az Európai Unió az egységes tanúsítási rendszer alkalmazásáig fontolja meg magasabb vámok alkalmazását, amelyek pontosabban tükrözik a környezetre rótt teher valódi költségeit.

Emellett arra szólították fel a bizottságot, hogy a termékeken elhelyezett konkrét jelölés segítségével biztosítsa a fogyasztók tájékoztatását arról, hogy az adott termék előállítása nem kapcsolódik erdőirtáshoz - közölte a parlamenti sajtószolgálat.

Hirdetés
Figyúzz!!!
Találtuk

A határellenőrzés szigorítását szorgalmazza a FAO.

Főként magányosak hívják a lelkisegély-szolgálatot advent idején.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Egyre több fiatal tölti munkával a nyári szünidőt

Akár 50 százalékkal is megnő a dolgozni vágyó diákok száma nyáron.

Sokkal többen utaztak a Balatonra a MÁV-val

A nyári szezon első hétvégéjén a tavalyinál 27,5 százalékkal többen.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Mindenki támogatással megvásárolható autót akar »