-->

Sorra húzzák le a rolót az autókereskedések

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Jelenleg 405 gépkocsi márkakereskedés működik Magyarországon, 43-mal kevesebb, mint 2013-ban, míg 2011-hez képest 100-zal csökkent a számuk - ismertette a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) idei felmérésének adatait Gablini Gábor, a szakmai szervezet elnöke szerdán sajtótájékoztatón, Budaörsön.

Kevesebb a tulajdonos

A tulajdonosok száma 2011-ben 324 volt, két éve 272, ma pedig 249, vagyis erőteljes koncentráció ment végbe a szakmában - tette hozzá az elnök. Miután a márkakereskedések egy része több szalont is működtethet, a szalonok száma 671, de két éve még 732, 2011-ben pedig 785 volt - ismertette a tájékoztatón Szilasi János, a GÉMOSZ elnökségi tagja.

A 2013-as felmérés óta megszűnt 61 szalonból 40 tartozik a piacról kivonult Chevrolet hálózatába, jelentősebb csökkenés volt a Renault, a Citroen, a Seat és a Ford szalonok számában. A tulajdonosok 68 százaléka egy telephelyet - szalont - működtet, 17 százalékuknak van 2, és 8 százalékuknak 3 szalonja. A tulajdonosok 55 százaléka csak egy márkával foglalkozik, a két márkás tulajdonosok aránya 25 százalék, míg a három márkásoké 7 százalék - tette hozzá az elnökségi tag.

Egy márka értékesítéséből csak akkor lehet megélni, ha nagy a forgalom, ezért több márkával főleg vidéken foglalkoznak a kereskedők - tette hozzá Szilasi János.

A kereskedések 19 százaléka Budapesten, míg 13 százaléka Pest megyében található. A kettő együtt 126 kereskedés. Legkevesebb a szalonok száma Nógrád megyében, ahol 7 található belőlük.

Kevés a bevétel

A felmérés kiterjedt a márkakereskedők gazdasági helyzetére is. Ennek eredményeit ismertetve Gablini Gábor kiemelte, hogy a jelenlegi árbevétel - piaci átlagban - nem elegendő a kiadások fedezetére, az eredményes működtetéshez évi 120-140 ezer új autót kellene értékesíteni az országban.

A szakmát segítette 2013 őszétől a növekedési hitelprogram, amely fellendítette a kishaszon járművek forgalmát, majd a kereskedők is felhasználták ezt a forrást technológiai korszerűsítésre. A kereskedők egyharmada élt ezzel a lehetőséggel - mondta.

Megoldandó problémák

A GÉMOSZ elnöke a legnagyobb problémát az illegális javítóműhelyekben látja. Az évi ezer milliárd forintos javítói piacból mindössze 400 milliárd jelenik meg a Központi Statisztikai Hivatal adatai között - illusztrálta a helyzetet Gablini Gábor, aki problémának látta azt is, hogy az idén behozott 140 ezer használt autóból 100 ezer 14-18 év közötti életkorú.

A szakma azt javasolja a kormánynak, hogy a járművek adója ne a teljesítményüktől, hanem a károsanyag kibocsátástól függjön. Ez egészséges irányba terelné a használt autó importot - közölte. Kérdésre válaszolva Gablini Gábor elmondta, hogy az Astra Biztosító csődje miatt a márkaszervizek nem szívesen vállalják az ott biztosított járművek okozta károk javítását, mivel bizonytalan, hogy egyáltalán hozzájutnak-e a pénzükhöz.

Hirdetés
Figyúzz!!!
Találtuk

Közel nyolcvan országot megelőzve lett első a HEINEKEN Hungária.

Jók a főváros adottságai a geotermikus energia fűtési célú hasznosítására.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Számítógépes játékírók jelentkezzetek!

Itt az idő, aki mer az nyer, lehet jelentkezni.

Még több magyar látogatta a horvát tengerpartokat

Rekordot döntött tavaly is a magyar turisták száma Horvátországban.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Bepótolta lemaradását a hazai használtautó-piac »