Súlyos kihívások előtt az autóipar

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Miközben 2015 újabb kiváló év volt az autóipari beszállítók számára - 7,5 százalékos profitnövekedéssel - a piaci bizonytalanság fokozódik, a globális bevételek növekedése pedig lassul - állítja a Lazard és a Roland Berger "Globális Autóipari Beszállító" című 2016-os tanulmánya. Az elemzők az idei évre a piac megtorpanását várják.  

Mi vár a beszállítókra?

A tanulmány során több mint hatszáz nemzetközi autóipari beszállító teljesítménymutatóit vizsgálták meg, amely alapján látható, hogy az autóiparban 2010-ben elindult növekedés – melynek haszonélvezői a beszállítók voltak - megtorpant. Az árbevétel 2015-ben már jóval alacsonyabb volt, mint korábban.

„Az autóipari beszállítók első látásra jó formában voltak, rekord nyereséggel,” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője - „ám a lassuló bevétel-növekedés mellett a jövőben meg kell birkózniuk az egész világon erősödő piaci bizonytalansággal és szembe kell nézniük a forradalmi technológiai változásokkal is.”

A globális járműgyártás mérsékelten növekszik

A Lazard és Roland Berger közös tanulmánya szerint a globális járműgyártás 2016-tól mérsékelten, éves szinten mintegy 2 százalékkal fog nőni.

„A beszállítóknak új alapokra kell támaszkodniuk, hogy stabilizálni vagy növelni tudják a profitot és továbbra is felkészültnek kell lenniük a váratlan makrogazdasági eseményekre, amelyek jelentős kereslet-csökkenéshez vezethetnek”- nyilatkozta Christof Söndermann, a Lazard Igazgatója.

A kínai piacon eddig tapasztalt kétszámjegyű növekedés mára a múlté, nagyon kérdéses a piac alakulása Brazíliában és Oroszországban. A Brexit is újabb bizonytalanságot hoz Európába.

Az autóipar történelmi változások előtt áll

„Előre tekintve, az utóbbi időszak történései egyértelműen azt jelzik, hogy a globális autóipar a történelem legradikálisabb változása előtt áll” - mondja Söndermann. A technológiai trendek és az új üzleti modellek az autók használatában lehetőségeket ígérnek a beszállítók számára az elkövetkező tíz évben – azonban az, hogy mikor és hol tárulnak fel ezek a lehetőségek, egyelőre bizonytalan.

A teljes piac értéke a 2015-ös 700 milliárd euróról várhatóan 850 milliárd euróra nő 2025-re, de a profit eloszlása a meglévő szegmensek és akár új piaci szereplők között lényegesen módosulni fog. Az erőátviteli berendezések területén az e-mobilitás fejlődése kap lendületet. Mert bár még sok a technológiai akadály és nincsenek a fogyasztókat meggyőző üzleti esettanulmányok, a helyi, országos és nemzetközi hatóságok emissziós szigorításai várhatóan gyorsítják a fejlődést. 

„Arra számítunk, hogy az elektromos járművek piaca hét-tízszeresére nő a következő évtizedben – ami a potenciális elektronikus erőátviteli berendezések iránti kereslet jelentős növekedéséhez vezet, miközben a hagyományos belső égésű motor egyre inkább általános árucikké válik” – mondta Schannen Frigyes. A gépjármű-vezetést támogató alkatrészek piaca ötszörös növekedés előtt áll, az iparág értéke 2025-re eléri a 30 milliárd eurót, s ezért kiélezett verseny várható, különösen a technológiai óriások között.

Növekvő nyomás

Az egyre bonyolultabb és költségesebb erőátviteli berendezések, valamint az e-mobilitás lassú elterjedése miatt a beszállítók üzemi eredménye az iparági átlag alá, 6,9 százalékra csökkent. Ezzel szemben az alvázak beszállítói profitáltak a gépjármű-vezetést támogató rendszerek elterjedéséből és 7,7 százalékos üzemi eredménynövekedéssel a gumiabroncs-gyártók mögé kerültek az iparági ranglistán.

Nemcsak szakterületenként, de régiónként is jelentősek a különbségek. Míg az európai beszállítók jelentősen profitálnak technológiai fölényükből, addig a kínai beszállítók eredménye visszaesett az erősödő hazai verseny miatt. Terméktől és régiótól függetlenül, a siker kulcsa az innováció – de nem feltétlenül ez az egyetlen tényező.

„Az innovátorok átlagosan 2 százalékkal előzik meg a feldolgozói specialistákat a jövedelmezőség terén,” – magyarázta Schannen Frigyes - „ám ennek ellenére a vezető feldolgozó specialisták olyan profit margint is elérhetnek, mint a vezető termékfejlesztők.”

A portfoliókezelés jelentősége nő

Annak érdekében, hogy az egyre kiszámíthatatlanabb és gyorsan változó környezetben sikeresek legyenek, a beszállítóknak rugalmasabbnak és agilisabbnak kell lenniük. „Már nem elég csak a hagyományos területek fejlesztésére összpontosítani” - mondja Schannen. „A haszon az új technikai területekről érkezik és a beszállítóknak olyan szereplőkkel kell majd versenyezniük, amelyek nem az autóiparból jönnek” - teszi hozzá.

Az aktív portfóliókezelés jelentősége tovább nő, mivel a beszállítók kénytelenek újragondolni alapvető kompetenciáikat és alkalmazkodni az új technológiákhoz. Mindazonáltal az akvizíciós növekedés egyre nehezebbé válik, ahogy nő a verseny a potenciálisan felvásárolható cégekért és a magas árszintekért. 

„Ha a járműhasználók következő generációjára gondolunk, a tervezés és az innovatívabb termékfejlesztési szemlélet kulcsfontosságú lesz” - foglalta össze Schannen Frigyes

Figyúzz!!!
Találtuk

Közel nyolcvan országot megelőzve lett első a HEINEKEN Hungária.

Jók a főváros adottságai a geotermikus energia fűtési célú hasznosítására.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Számítógépes játékírók jelentkezzetek!

Itt az idő, aki mer az nyer, lehet jelentkezni.

Még több magyar látogatta a horvát tengerpartokat

Rekordot döntött tavaly is a magyar turisták száma Horvátországban.

Ezt olvasta már?

Tovább terjeszkedik a BMW »