Téli gumi: még a nagy roham előtt váltsunk!

| forrás:
morpho
| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Az abroncskereskedések szervizeiben idén a vártnál hamarabb kezdődött a téli kerékcsere időszaka, és a következő hetekben is sok tízezer gondos autós keresi fel országszerte a szerelőállásokat. Tomin István, a Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője néhány jó tanáccsal segít a tudatos járműtulajdonosoknak eligazodni a közelgő hidegebb időjárásra való felkészülésben.

Ebben az időszakban fokozottan ügyeljünk autónk műszaki állapotára, hiszen amint mi is melegebb ruhákat húzunk a hidegben, az autónkkal is kitüntetett figyelemmel kell bánnunk. Elengedhetetlen az akkumulátor, a világítás- és fékrendszer, a hűtő- és ablakmosó folyadék, illetve a gumiabroncsok ellenőrzése is. Amint 7 Celsius fok alá esik a hőmérséklet, érdemes megkezdeni a téli (vagyis hideg időre alkalmas) gumiabroncs felszerelésével kapcsolatos ügyintézést. Az abroncsok szakszerű lecserélése ugyanis a szervizek várható leterheltsége miatt országrésztől függően akár több hétig is húzódhat, az időjárás pedig erre soha nincs tekintettel. Képzeljük el, mekkora roham lesz, amint leszáll az első hópihe – ezért is legyünk előrelátók!

Sokan megpróbálják a lehető legtovább, az első hóig kihúzni abroncscsere nélkül, ám ez közlekedésbiztonsági okokból nem javallott: a „fent felejtett” nyári gumikkal 7 C° alatt még száraz úton is jelentősen hosszabb fékútra lehet szükségünk, mint a hűvösebb időjárásra szabott téli gumit használó autósoknak, ezek a méterek pedig sok esetben életeket menthetnek. 7 C° alatt mindenféle útviszony közepette jobban járunk téli gumikkal: gumikeverékük hideg időben is rugalmas marad, lamelláik pedig nagyban segítik a tapadást a nyálkás, latyakos, havas úton. Ami fontos – és kevésbé köztudott –, hogy száraz hidegben is jobb a teljesítményük. Nem véletlenül „sulykolják” az abroncsgyártók a 7 C°-os hőmérsékleti határt a csere időzítésére.

A lehető legnagyobb biztonság érdekében továbbá ne csak a két kormányzott, hanem mind a négy gumiabroncsunkat cseréljük télire, a két téli abroncs ugyanis hamis biztonságérzetet ad. Biztonsággal el tudunk indulni, de kanyarban és fékezéskor kellemetlen meglepetésben lehet részünk, ugyanis a nyári abronccsal szerelt tengely nagy eséllyel elveszti a tapadását, ami az autó farának kitörését, megpördülést és kontrollvesztést eredményezhet. Nem éri meg két abroncs áráért kockára tenni biztonságunkat, autónkat és a közlekedés többi résztvevőjét.

Melyik a nekem való téli gumiabroncs?

Mielőtt megvásárolnánk a számunkra szimpatikus téli abroncsot, érdemes kikérnünk egy szakértő véleményét. Nem feltétlenül kell a legdrágább abroncsot választanunk, először gondoljuk át vezetési szokásainkat, stílusunkat és a bejárt utak minőségét, majd ez alapján keressük meg a legjobb ár-érték arányú abroncsot. Érdemes lehet még megnézni az európai abroncsmatrica értékeket, valamint az abroncstesztek is megfelelő iránymutatást adhatnak.

Az adott autóra szerelhető méreteket természetesen a járműgyártó adja meg, viszont téli abroncs esetén a terhelési és a sebességindexet is fontos kiemelnünk. Mivel az autó súlya nem változik, a terhelési index nem lehet kisebb, mint a gyári elsőszerelt abroncsé. Sebességindexben ugyan eltérhetünk lefelé, de azt jól látható helyen, a műszerfalon, matricával kell jelezni. (A járműgyártók az újabb autók menürendszerébe már stílusosan beépítettek egy sebességhatár átlépésére figyelmeztető menüpontot. Ne felejtsük el a téli abroncsok felszerelésével egy időben ezt is átállítani!)

Téli abroncsoknál szintén elengedhetetlen a megfelelő profilmélység, hiszen ez a lamellák megfelelő működéséhez szükséges. Nem véletlen, hogy az alpesi országokban 4 mm a minimális profilmélység a téli abroncsok esetében. A hólánc mellett figyeljünk erre is, ha síelni indulnánk. 

  • A Hankook, Winter I’cept Evo2 (W320) téli abroncsának különlegessége például elsősorban az aszimmetrikus kialakításban rejlik. Optimalizálja a vízelvezetést: hossz- és keresztirányú mintaárkaival tökéletesen szorítja ki a vizet és a latyakot az aquaplaning kockázatának csökkentése érdekében, elősegítve a jobb tapadást. 3D-s lamellái, gumikeveréke és profilkialakítása ideálissá teszik a közép- és felsőkategóriás autók számára.
  • Magyarországon az egyik legkedveltebb Hankook téli gumi, a Winter I’cept RS2 (W452), amely kimondottan alsó- és középkategóriás autókhoz, speciálisan a nyugat- és közép-európai útviszonyoknak megfelelően készült. Ez az abroncs stabil kezelhetőséget, nagyobb vonóerő-átvitelt és fékteljesítményt kölcsönöz a járműnek. Forgásirányos mintázata kiváló aquaplaning ellenállást, illetve havon való kapaszkodást, 3D-s téli lamellái pedig nagyobb menetstabilitást is biztosítanak.

 Legyünk defenzív és tudatos sofőrök!

  • Nemcsak a járművünket és az úttal közvetlen kapcsolatba kerülő abroncsainkat kell a hidegebb időjáráshoz igazítanunk, a vezetési stílusunknak is az adott évszakkal kell változnia.
  • Indulás előtt például mindenképpen kezdjünk egy gyors fékpróbával: ellenőrizzük a fékút hosszúságát. Ez természetesen menet közben is többször javasolt, hiszen folyamatosan változhat az utak tisztasága, hőmérséklete (pl. az estefelé lecsapódó pára jeges-csúszós szakaszokat hozhat létre). Ha bizonytalannak éreznénk magunkat, vagy az útviszonyokat, inkább ne üljünk autóba!
  • A hirtelen kormánymozdulatokat lehetőleg kerüljük, türelmesen közlekedjünk, és mindig két kézzel fogjuk a kormányt. Az útviszonyok megváltozása miatt feltétlenül tartsunk megfelelő követési távolságot, és körültekintően válasszuk meg a sebességet is.
Hirdetés
Figyúzz!!!
Találtuk

A határellenőrzés szigorítását szorgalmazza a FAO.

Az elkövetkező 15 évben az amerikai állások közel fele automatizálttá válhat.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Még több magyar látogatta a horvát tengerpartokat

Rekordot döntött tavaly is a magyar turisták száma Horvátországban.

Egyre több fiatal tölti munkával a nyári szünidőt

Akár 50 százalékkal is megnő a dolgozni vágyó diákok száma nyáron.

Hirdetés
4IG 610 (-0,65 ) AKKO Invest 510 (2,41 ) ANY 1370 (-0,36 ) AutoWallis 108 (-0,46 ) ELMU 34000 (-1,16 ) EMASZ 31600 (0,64 ) ENEFI 404 (0,50 ) ESTMEDIA 126 (1,61 ) FORRAS/OE 1800 (-9,09 ) FUTURAQUA 103 (-1,90 ) GSPARK 5220 (1,56 ) KULCSSOFT 2780 (1,46 ) MOL 2658 (-0,37 ) MTELEKOM 441 (0,46 ) NORDTELEKOM 50 (-0,30 ) OPUS 287 (-1,10 ) ORMESTER 10200 (0,99 ) OTP 15540 (-0,58 ) OTT1 207 (-0,72 ) PANNERGY 748 (0,27 ) RABA 1125 (-2,60 ) RICHTER 7075 (-0,63 ) SET Group 100 (-0,80 ) TAKAREK 498 (-0,80 ) WABERERS 1085 (-0,91 )