Téli gumi: még a nagy roham előtt váltsunk!

| forrás:
morpho
| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Az abroncskereskedések szervizeiben idén a vártnál hamarabb kezdődött a téli kerékcsere időszaka, és a következő hetekben is sok tízezer gondos autós keresi fel országszerte a szerelőállásokat. Tomin István, a Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője néhány jó tanáccsal segít a tudatos járműtulajdonosoknak eligazodni a közelgő hidegebb időjárásra való felkészülésben.

Ebben az időszakban fokozottan ügyeljünk autónk műszaki állapotára, hiszen amint mi is melegebb ruhákat húzunk a hidegben, az autónkkal is kitüntetett figyelemmel kell bánnunk. Elengedhetetlen az akkumulátor, a világítás- és fékrendszer, a hűtő- és ablakmosó folyadék, illetve a gumiabroncsok ellenőrzése is. Amint 7 Celsius fok alá esik a hőmérséklet, érdemes megkezdeni a téli (vagyis hideg időre alkalmas) gumiabroncs felszerelésével kapcsolatos ügyintézést. Az abroncsok szakszerű lecserélése ugyanis a szervizek várható leterheltsége miatt országrésztől függően akár több hétig is húzódhat, az időjárás pedig erre soha nincs tekintettel. Képzeljük el, mekkora roham lesz, amint leszáll az első hópihe – ezért is legyünk előrelátók!

Sokan megpróbálják a lehető legtovább, az első hóig kihúzni abroncscsere nélkül, ám ez közlekedésbiztonsági okokból nem javallott: a „fent felejtett” nyári gumikkal 7 C° alatt még száraz úton is jelentősen hosszabb fékútra lehet szükségünk, mint a hűvösebb időjárásra szabott téli gumit használó autósoknak, ezek a méterek pedig sok esetben életeket menthetnek. 7 C° alatt mindenféle útviszony közepette jobban járunk téli gumikkal: gumikeverékük hideg időben is rugalmas marad, lamelláik pedig nagyban segítik a tapadást a nyálkás, latyakos, havas úton. Ami fontos – és kevésbé köztudott –, hogy száraz hidegben is jobb a teljesítményük. Nem véletlenül „sulykolják” az abroncsgyártók a 7 C°-os hőmérsékleti határt a csere időzítésére.

A lehető legnagyobb biztonság érdekében továbbá ne csak a két kormányzott, hanem mind a négy gumiabroncsunkat cseréljük télire, a két téli abroncs ugyanis hamis biztonságérzetet ad. Biztonsággal el tudunk indulni, de kanyarban és fékezéskor kellemetlen meglepetésben lehet részünk, ugyanis a nyári abronccsal szerelt tengely nagy eséllyel elveszti a tapadását, ami az autó farának kitörését, megpördülést és kontrollvesztést eredményezhet. Nem éri meg két abroncs áráért kockára tenni biztonságunkat, autónkat és a közlekedés többi résztvevőjét.

Melyik a nekem való téli gumiabroncs?

Mielőtt megvásárolnánk a számunkra szimpatikus téli abroncsot, érdemes kikérnünk egy szakértő véleményét. Nem feltétlenül kell a legdrágább abroncsot választanunk, először gondoljuk át vezetési szokásainkat, stílusunkat és a bejárt utak minőségét, majd ez alapján keressük meg a legjobb ár-érték arányú abroncsot. Érdemes lehet még megnézni az európai abroncsmatrica értékeket, valamint az abroncstesztek is megfelelő iránymutatást adhatnak.

Az adott autóra szerelhető méreteket természetesen a járműgyártó adja meg, viszont téli abroncs esetén a terhelési és a sebességindexet is fontos kiemelnünk. Mivel az autó súlya nem változik, a terhelési index nem lehet kisebb, mint a gyári elsőszerelt abroncsé. Sebességindexben ugyan eltérhetünk lefelé, de azt jól látható helyen, a műszerfalon, matricával kell jelezni. (A járműgyártók az újabb autók menürendszerébe már stílusosan beépítettek egy sebességhatár átlépésére figyelmeztető menüpontot. Ne felejtsük el a téli abroncsok felszerelésével egy időben ezt is átállítani!)

Téli abroncsoknál szintén elengedhetetlen a megfelelő profilmélység, hiszen ez a lamellák megfelelő működéséhez szükséges. Nem véletlen, hogy az alpesi országokban 4 mm a minimális profilmélység a téli abroncsok esetében. A hólánc mellett figyeljünk erre is, ha síelni indulnánk. 

  • A Hankook, Winter I’cept Evo2 (W320) téli abroncsának különlegessége például elsősorban az aszimmetrikus kialakításban rejlik. Optimalizálja a vízelvezetést: hossz- és keresztirányú mintaárkaival tökéletesen szorítja ki a vizet és a latyakot az aquaplaning kockázatának csökkentése érdekében, elősegítve a jobb tapadást. 3D-s lamellái, gumikeveréke és profilkialakítása ideálissá teszik a közép- és felsőkategóriás autók számára.
  • Magyarországon az egyik legkedveltebb Hankook téli gumi, a Winter I’cept RS2 (W452), amely kimondottan alsó- és középkategóriás autókhoz, speciálisan a nyugat- és közép-európai útviszonyoknak megfelelően készült. Ez az abroncs stabil kezelhetőséget, nagyobb vonóerő-átvitelt és fékteljesítményt kölcsönöz a járműnek. Forgásirányos mintázata kiváló aquaplaning ellenállást, illetve havon való kapaszkodást, 3D-s téli lamellái pedig nagyobb menetstabilitást is biztosítanak.

 Legyünk defenzív és tudatos sofőrök!

  • Nemcsak a járművünket és az úttal közvetlen kapcsolatba kerülő abroncsainkat kell a hidegebb időjáráshoz igazítanunk, a vezetési stílusunknak is az adott évszakkal kell változnia.
  • Indulás előtt például mindenképpen kezdjünk egy gyors fékpróbával: ellenőrizzük a fékút hosszúságát. Ez természetesen menet közben is többször javasolt, hiszen folyamatosan változhat az utak tisztasága, hőmérséklete (pl. az estefelé lecsapódó pára jeges-csúszós szakaszokat hozhat létre). Ha bizonytalannak éreznénk magunkat, vagy az útviszonyokat, inkább ne üljünk autóba!
  • A hirtelen kormánymozdulatokat lehetőleg kerüljük, türelmesen közlekedjünk, és mindig két kézzel fogjuk a kormányt. Az útviszonyok megváltozása miatt feltétlenül tartsunk megfelelő követési távolságot, és körültekintően válasszuk meg a sebességet is.
Ezt olvasta már?

Hétfőtől újabb sztrájk várható a Hankooknál »

4IG 3620 (-14,62 ) AKKO Invest 19300 (1,05 ) ALTEO 710 (1,43 ) ANY 1360 (0,37 ) APPENINN 533 (-0,56 ) AutoWallis 161 (-3,59 ) BIF 2600 (-0,76 ) CIGPANNONIA 436 (0,23 ) CSEPEL 648 (6,23 ) CyBERG 1880 (10,59 ) Duna House A 4120 (0,49 ) ELMU 28400 (2,90 ) EMASZ 26200 (1,55 ) ENEFI 309 (-0,32 ) ESTMEDIA 90 (-3,02 ) FUTURAQUA 56 (19,83 ) KONZUM 205 (1,99 ) KPACK 17500 (2,94 ) KULCSSOFT 1300 (1,56 ) MASTERPLAST 685 (2,24 ) MOL 3360 (-0,18 ) MTELEKOM 470 (-0,53 ) NORDTELEKOM 42 (11,32 ) NUTEX 32 (10,34 ) OPUS 414 (1,97 ) ORMESTER 1700 (3,03 ) OTP 12930 (0,70 ) OTT1 218 (-2,24 ) PANNERGY 686 (-2,28 ) RABA 1175 (-2,49 ) RICHTER 5140 (-1,34 ) SET Group 780 (16,07 ) TAKAREK 700 (1,45 ) WABERERS 1725 (-3,36 ) ZWACK 17300 (0,58 )