Biztonságos közlekedés - két keréken is

| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

A nyár beköszöntével egyre kevesebben vágynak az autózásra és a tömegközlekedésre. Nem is csoda, ha a nagy melegben nem vágyunk a forró járművekre és a tömegre. Sokan szívesebben sétálnak ilyenkor, ha van lehetőségük, de a legtöbben inkább a biciklit választják. A környezetkímélő közlekedés testünknek és lelkünknek is jót tehet, viszont nem árt odafigyelni a biztonságra is. Mutatjuk a legfontosabb szabályokat!

A felkészülés

Mielőtt egy hosszabb szünet után úgy döntünk, hogy újra a biciklire pattanunk, érdemes átnézetni a kerékpárt. A biztonságos közlekedés első követelménye ugyanis az, hogy műszakilag rendben legyen a kétkerekűnk. 

Ilyenkor különös figyelmet kell szentelni a fékek megfelelő működésésére, mert a kilazult fékek és a megkopott fékpofák könnyen balesetet okozhatnak! 

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

Ha ezek rendben vannak, ne feledkezzünk meg a lámpákról és a csengőről sem, hiszen ezek kötelezőek a KRESZ szerint!

Ugyancsak a KRESZ írja elő a gyermekkerékpárok alapfelszereltségét is. Eszerint a fiatalok kétkerekűje akkor megfelelő, ha megbízható és könnyen kezelhető kormánya, valamint két, egymástól függetlenül működő féke van. 

Előírás még a fehér vagy kadmiumsárga, folyamatos vagy villogó fényt biztosító első lámpa, amely sötétben legalább 150 méterig látszik (tiszta időben), valamint egy piros hátsó lámpa, hasonló követelményekkel.

Szükséges még egy piros színű hátsó fényvisszaverő prizma, minimum 2 borostyánsárga küllőprizma vagy a gumi két oldalára felhelyezhető fényvisszaverő csík (legalább az első keréken), valamint két darab fehér színű fényvisszaverő cső a küllőkre pattintva. 

Természetesen a csengő a gyermekkerékpárak esetében is kötelező.

Alapszabályok

Mivel kerékpárral már járművezetőnek számítunk a közlekedésben, a közlekedési szabályokat nekünk is be kell tartanunk. Ha az adott szakaszon nincs kerékpárút, az úttest pedig alkalmatlan a biciklis közlekedésre, akkor a járdán csak a gyalogosok zavarása nélkül, meghatározott sebességgel tekerhetünk. 

Nagyon fontos, hogy a kijelölt gyalogátkelő helyeken nincs automatikusan elsőbbségünk. Ha zebrán kelnénk át, előbb le kell szállnunk a kerékpárunkról, és - a lámpa zöldre váltását vagy az elsőbbség megadását követően - kizárólag a kétkerekűt tolva mehetünk át az út túloldalára.

Jó tudni azt is, hogy bár fogyaszthatunk alkoholt, mielőtt felülünk a biciklire, arra mindig figyelni kell, hogy kizárólag veszélytelen közlekedésre alkalmas állapotban indulhatunk el.

Forrás: flickr

Fő a biztonság

Ha mégis az úttesten közlekedünk, nagyon fontos, hogy körültekintőek legyünk. Szigorúan tilos és fokozottan balesetveszélyes például bedugott fülhallgatókkal közlekedni! Ha tekerés közben szeretünk zenét hallgatni, az nem gond, de a bicilkiútról vagy a járdáról letérve mindig vegyük ki a füleseket, és bírjuk ki zene nélkül, amíg újra fel nem megyünk az úttestről!

Nem ajánlott a sáv legszélén tekerni, hiszen így nem feltétlenül szükséges az autósoknak kikerülniük minket, viszont könnyen elsodorhat minket a menetszelük. Parkoló autók közvetlen közelében sem érdemes haladnunk, hiszen ha egy figyelmetlenebb utas ránk nyitja az ajtót, azzal komoly sérüléseket szerezhetünk.

Soha ne álljunk meg az autók holtterében! Ez azt jelenti, hogy közvetlenül az utasoldal mellett vagy néhány centivel a jármű mögött várakozva nem biztos, hogy látszunk a tükrökben. Sosem tudhatjuk, hogy mikor akar hirtelen tolatni vagy sávot váltani valaki, így jobb nem kockáztatni: ügyeljünk rá, hogy mindig lássanak minket!

Kereszteződéshez érve mindig figyeljünk minden irányba! Ha van tükrünk, az ilyen esetekben nagy segítség lehet, ha pedig nincs, akkor a vállunk fölött pillantsunk hátra! Próbáljuk jelezni, hogy merre haladunk tovább, és keressük a szemkontaktust a sofőrökkel, hogy egyértelmű jelzéseket kaphassunk: elengednek minket, vagy sem.

A KRESZ változtatása szerint lámpánál álló kocsisort már megelőzhetünk jobbról, de minden más esetben csak balról tehetjük ezt!

További jó tanács, hogy ha a téli pihenő miatt kijöttünk a gyakorlatból, ne induljunk azonnal hosszú útra, főleg ne ismeretlen terepre! Idegen helyre készülve mindig előre mérjük fel az utak állapotát és a bicikliút útvonalait! Soha ne tekerjünk rutinból, mindig legyünk nagyon körültekintőek, főleg nagyobb autós forgalom esetén!

A gyerekre is vonatkoznak a szabályok

A KRESZ a gyerekek szabályos közlekedésének alapszabályait is tartalmazza. 12 év alatti gyermek például nem kerékpározhat főútvonalon, csak az úttal párhozamos járdán, maximum 10 kilométer/órás sebességgel.

A 12 év felettiek már biciklizhetnek lakott területen kívül, éjszaka vagy rossz látási viszonyok esetén is, viszont kizárólag fényvisszaverő ruházatban. Valamint lakott területen kívül, 40 kilométer/órás sebesség felett már kötelező a bukósisak használata is, ennek ellenére viszont minden gyermeknek erősen ajánlott.

Olvastad már? Indul a bringaszezon: mire figyeljünk?
Évről évre emelkedik a városi bringások száma, ami sok szempontból jót tehet a közlekedésnek, de csak abban az esetben, ha a közlekedés minden résztvevője betartja a vonatkozó KRESZ szabályokat. A K&H segítségével bemutatunk néhány olyan támpontot, amikkel biztonságban érezheti magát autós és biciklis egyaránt!

Hirdetés
Hirdetés
Találtuk

Ne feledkezzünk meg az adatlopási botrányokról.

Egy egyszerű öt perces trükk, ami ha a harcban működik, akkor nálad is fog.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Magyar fiatalok is pályára lépnek az idei VB-n

A FIFA Világbajnokság-McDonald's Játékoskísérő program keretében...

A tökéletes kempingezés titkai

Néhány dologra nem árt előre felkészülni, hogy valóban felhőtlen...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Dízelstop lépett életbe Észak-Olaszországban »