A digitalizáció szorongatja a reptereket

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

A légiközlekedési-iparág digitalizálódása nemcsak új lehetőséget, de veszélyt is jelent a repülőterek üzemeltetői számára. A ma még jól jövedelmező kiskereskedelmi- és parkoló-üzletágak milliárdos veszteség elé nézhetnek. A Roland Berger legújabb tanulmánya megállapította, hogy a digitális alkalmazások megfoszthatják a reptereket bevételük jelentős részétől, ezért holisztikus stratégiára van szükség a különálló digitális projektek helyett.

Fel kell venni a versenyt az új belépőkkel

A digitalizáció számos új lehetőséget teremtett a légiközlekedési-iparág szereplői számára, de az átalakulás nem kockázatmentes. Az új piaci belépők és a rohamosan terjedő innovációk hosszútávon veszélyeztethetik a repterek bevételének jelentős részét, 2,5-5 milliárd dollár közötti árbevétel kerülhet veszélybe a következő öt évben, hacsak a jelenlegi reptérüzemeltetők nem tesznek valamit annak érdekében, hogy megállítsák a folyamatot.

A Roland Berger “Rise to the challenge (Felemelkedni a kihíváshoz)” című tanulmánya - amely a digitalizáció hozta lehetőségekkel és veszélyekkel foglalkozik - megállapította, hogy az átalakulás akár 6 százalékos működési nyereségkieséssel is járhat.

Ebbe az irányba kéne fejleszteni

„Az olyan új online/mobil megoldások és szolgáltatások, amelyek lehetővé teszik az utasok számára, hogy lefoglalják parkolóhelyüket, közösségiautó-megoldásokat használjanak, vagy fuvart szervezzenek egy - a terminálhoz közeli – autóparkból, új bevételi forrásokat teremtenek majd.” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.

Hozzátette: „De ez nem jelenti azt, hogy ez a plusz bevétel a repülőtereknél jelentkezik, mert számos olyan új játékos van a piacon, akik profitálni fognak a digitalizáció hozta változásokból.”

Növekvő külső versenyhelyzet

A digitális technológiák gyorsabbá és hatékonyabbá tették a repülőtéri szolgáltatás folyamatát a becsekkolástól, a biztonsági ellenőrzésen át, egészen a csomagfeladásig, kényelmesebbé és időtakarékosabbá téve azt. Ugyanakkor a digitalizáció a repülőterek jövedelem-áramlását csökkentheti:

“Ha az utasok ugyanis jelentősen kevesebb időt töltenek a reptereken, az azt is jelenti, hogy kevesebb lehetőségük lesz az ott kínált termékek megvásárlására és az ott nyújtott szolgáltatások igénybevételére.” - mondta Schannen Frigyes.

Még nagyobb lesz a verseny

A repülőterek erősödő versenyre számíthatnak a jövőben az olyan - nem légiforgalmi szolgáltatásokból származó - bevételek területén, mint a duty-free shopban vagy az utazás közben történő vásárlás vagy a parkolás.

Az elérhető szolgáltatások köre rohamosan bővül: létezik például vámmentes online vásárlási lehetőség, amelynek során a megvásárolt árut a reptérre szállítják és az ügyfél hazaérkezésekor veszi fel azt.

Néhány légtársaság már a repülési idő alatt is lehetőséget biztosít az utasok számára, hogy saját online vásárlási felületét böngésszék a székek kijelzőjén. Emellett a repülőtéri parkolás egy másik olyan terület, amelynek bevételeit drasztikusan vissza fogja szorítani a digitális átalakulás.

“A repülőterek nem légiforgalomhoz kapcsolódó bevételeinek nagyjából 20 százaléka származik a parkolási szolgáltatásból - magyarázta Schannen. - Az olyan innovatív megoldások, mint az utazásmegosztás és az önvezető autók, melyekkel az utasok képesek lesznek a reptérre való kijutást és hazajutást megoldani, meg fogják változtatni a parkolási üzletágat.”

Kétoldalú fejlődés a reptereken

A digitalizáció olyan helyzetet teremt a repülőterek számára, amelyben meg kell küzdeniük az eddig biztosnak hitt ügyfelek megszerzéséért és megtartásáért. Ez alkalmat nyújt ugyan új üzleti koncepciók és folyamatok kifejlesztésére, ugyanakkor fel kell venniük a versenyt az új piaci belépőkkel, hogy megvédjék bevételeiket.

Sőt ezek a változások azt is jelenthetik, hogy a reptereknek együtt kell majd működniük ugyanazokkal az üzleti partnerekkel, akikkel versenyben vannak más területeken.

Új pozíció jelent meg
A már egyébkéntis komplex reptérüzemeltetői környezetben egyre nagyobb szükség van a központi irányítás egy új funkciójára, amely képes megtervezni és megvalósítani az új digitális stratégiát. Ez a funkció lehet vezérigazgatói hatáskör, de inkább egy elkülönült hatáskörben létezik, mint Chief Digital Officer. Jelenleg az európai repülőterek majd kétharmada rendelkezik ilyen funkciót betöltő vezetővel.

Így kezelhetik a kihívásokat

Tehát a holisztikus digitális stratégia segít az üzemeltetőknek, hogy megbirkózzanak azzal a növekvő kihívással, amely a repüléshez kapcsolódó szolgáltatásban érdekelt piaci szereplők részéről érkezik.

Az online-szolgáltatókkal való partneri együttműködés például segítségére lehet a reptereknek egy integrált online és offline kiskereskedelmi kínálat megalkotásában, a legnagyobb online szolgáltatókkal való együttműködés pedig segíthet hatékonyan felhasználni az utasok közösségimédia-adatait, hogy személyre szabott kedvezményeket vagy ajánlatokat nyújtsanak nekik.

“Egy konzorcium kialakítása más reptér-üzemeltetőkkel lehetővé teheti, hogy személyre szabott megoldásokat tervezzenek meg, mint például egy közös alkalmazás az összes repülőtérre. Ez az együttműködés segítséget nyújthat abban, hogy a szükséges beruházások megtérülése hosszú távon biztosítva legyen” – foglalta összes Schannen Frigyes.

Hirdetés
Brexit

"Katasztrofális" következményekkel járna a brit élelmiszeripar...

A Bank of England kormányzója szerint a brit EU-tagság megszűnésének...

http://www.AutoAlkatreszONLINE24.hu
Hirdetés
Szavazz!

A Balaton északi vagy a déli partja vonzóbb?

Hajlamosak vagyunk kőbe vésett értékítéletet feltételezni, pedig még az...

Védtelenek lesznek az adataink?

Május végén lép életbe a GDPR, és itthon egyetlen szervezet sem lesz 100...

Torzítja Trump a piacot?

Nem elég, hogy az 1929-33-as nagy gazdasági világválság óta nem kezdett évet...

Vagyon

Csökkent a Bamosz tagok által kezelt befektetési alapok összvagyona...

Hongkongban tavaly átlépte a legvagyonosabbak száma az egymillió főt.

Hirdetés
Találtuk

Ne keresse többet a térképen Szváziföldet

Ismerkedjen meg eSwatanival.

Hat tipp, hogy uralkodni tudj az érzelmeiden

A harag egy teljesen természetes emberi érzelem, amit egészséges módon ki is...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Több mint 870 milliárdos az államháztartás hiánya (frissített) »

4IG 2600 (14,04 ) ALTERA 815 (4,49 ) ANY 1410 (0,36 ) APPENINN 659 (-3,51 ) BIF 1980 (-0,50 ) CIGPANNONIA 442 (-1,78 ) CSEPEL 968 (0,62 ) Duna House A 4160 (1,46 ) EHEP 625 (13,64 ) ESTMEDIA 125 (17,45 ) FHB 634 (1,93 ) FUTURAQUA 65 (2,87 ) GSPARK 3490 (-1,69 ) KONZUM 3180 (-3,49 ) MASTERPLAST 645 (0,78 ) MOL 2970 (-0,60 ) MTELEKOM 457 (0,11 ) NORDTELEKOM 50 (-1,00 ) NUTEX 57 (1,79 ) OPUS 656 (-4,65 ) ORMESTER 800 (-18,37 ) OTP 11400 (1,06 ) OTT1 281 (-3,10 ) PANNERGY 760 (1,06 ) PLOTINUS 6700 (-0,74 ) RABA 1370 (-0,72 ) RICHTER 5250 (-0,19 ) SET Group 274 (-2,84 ) WABERERS 4080 (-2,86 ) ZWACK 17300 (-0,57 )