-->

A jövő bekopogtatott a bankok ajtaján

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

A pénzügyi technológiai start-upok, másnéven FinTech cégek 86 százaléka szorosan együttműködne a hagyományos pénzügyi szolgáltatókkal, derül ki a Roland Berger legújabb európai kutatásából. A bankok számára azonban egyértelmű piaci kihívást jelentő cégek az ügyfélbizalom megszerzését tartják a legfőbb sikertényezőnek, aktuálisan kedvenc székhelyük pedig az Egyesült Királyság, Írország és Franciaország.

Megéri befektetni

2015-ben világszerte mintegy 19 milliárd dollárt fektettek FinTech cégekbe, amely közel 60 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A befektetők szerint ezek a pénzügyi-technológiai start-up vállalkozások innovatív termékeikkel képesek jelentős piaci részesedést rabolni középtávon a jelenlegi bankoktól és biztosítóktól. Az ugyanakkor már most egyértelmű, hogy a FinTech cégek nem csupán versenyezni akarnak a hagyományos szolgáltatókkal, felmérések szerint 86 százalékuk inkább együttműködne a pénzintézetekkel.

A megkérdezett FinTech cégek 78 százaléka szerint a hagyományos szolgáltatókkal együttműködve szélesebb fogyasztói bázishoz tudnának eljutni. Figyelemre méltó, hogy háromból egy FinTech cég saját bevallása szerint nem lenne képes átvenni a jelenlegi bankok és biztosítók helyét.  Ilyen megállapítások találhatóak a Roland Berger „FinTech cégek Európában – Kihívók és Partnerek“ című legújabb tanulmányában, melyben a tanácsadócég 248 FinTech cég véleményét kérte ki Európa 18 országában.

Összefogásra lenne szükség

“A FinTech cégek reálisan látják szerepüket a piacon: amellett, hogy folyamatosan kihívás elé állítják a pénzügyi szektort, tisztában vannak vele, hogy egyedül nehezebb forradalmat csinálni” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.

Hozzátette, hogy a bankok és biztosítók ugyanakkor felgyorsíthatják digitális átalakulásukat a FinTech cégekkel való együttműködés által. Számukra ez több, mint technológia váltás, egyfajta szervezeti átalakulást is jelent, ugyanis a digitalizáció mindenki munkáját átalakítja, és új gondolkodásmód szükséges hozzá.

A folyamat, amivel ezek a vállalatok szembe néznek kihívásokkal teli lesz, de az új versenytársak megjelenése miatt elkerülhetetlen. A hagyományos pénzintézetek piacait emellett az úgynevezett középtávon várhatóan a technológiai óriások is megtámadják, nem árt tehát rendesen felkészülniük.

A FinTech cégek arra törekednek, hogy a pénzügyi szektor nagyágyúival partneri együttműködést alakítsanak ki, kevésbé érdekeltek a gyorsító (14 százalék) és az inkubátor modellekben (9 százalék). Úgy vélik, a bankok és biztosítók felvásárlásokkal és összeolvadásokkal fognak reagálni az új versenyhelyzetre.

A siker záloga: az ügyfelek bizalma

A FinTech cégek az ügyfelek bizalmát tartják a siker legfontosabb tényezőjének és éppen ez a jelenlegi piaci szereplők legnagyobb erőssége.

„Az elmúlt évek krízisei nyomot hagytak az iparágon, ugyanakkor a vállalatok és magánszemélyek még mindig a tradicionális szereplőkhöz ragaszkodnak.” – mondta Schannen Frigyes.

Másrészről viszont olyan meghatározó kritériumokban, mint a termékek átláthatósága és a szolgáltatásnyújtás kényelme, ők vannak előnyben.

Teljes körű szolgáltatást nyújtanak

Az európai start-upok 91 százaléka gondolja úgy, hogy teljes mértékben képes lenne kielégíteni ügyfelei igényeit. Azok a versenyelőnyök, amelyekben a bankok és biztosítók erősek, mint a pénzügyi források és a márkaismertség, kevésbé relevánsak a FinTech cégek számára. A fiatal vállalkozások közel háromnegyede szerint a szabályozási környezet alapos ismerete nem feltétele a sikernek, mivel ők úgyis egy kevésbé szabályozott szegmensben működnek.

„A start-up cégeknek nem volna szabad alábecsülni a szabályozási környezet kérdését, – inti őket Schannen – mert ez egy olyan terület, amelyben egyértelmű a hagyományos pénzügyi szolgáltatók előnye.”

A FinTech cégek szkeptikusak azzal kapcsolatban is, hogy a pénzpiaci szereplők felkészültek-e a digitális átalakulásra. A start-upok 95 százaléka szerint az új belépők jobb digitális kompetenciákkal rendelkeznek, mint az inkumbens vállalatok.

A legnagyobb lehetőségek

A legnagyobb növekedési potenciált a megkérdezettek a befektetésekben és az eszköz menedzsmentben (55 százalék), a tranzakciókban (54 százalék), és a közösségi finanszírozásban (52 százalék) látják. A vállalatok kétharmada komoly piaci növekedésre számít a szegmensben.

A FinTech cégek jellemzően a B2B szegmensre koncentrálnak, de egyre növekszik azon start-upok száma, amelyek a lakossági ügyfelek kiszolgálásában is érdekeltek.

“Az európai FinTech cégek hajlamosak az értéklánc egyetlen pontjára fókuszálni. Nagy részük egy piacon működik és új országokba terjeszkednének a következő években” – magyarázta Schannen Frigyes.

Nem Közép-Kelet-Európa az első választás

A start-up vállalkozások alapításakor az alapján döntenek egy-egy ország mellett, hogy az mennyire tud képzett munkavállalókat biztosítani, milyen a szabályozási környezet és a szakmai hálózatok, továbbá vannak-e potenciális helyi befektetők. A FinTech cégeknek jelenleg az Egyesült Királyság, Írország és Franciaország kínálja a legjobb feltételeket.

Hirdetés
Figyúzz!!!
Találtuk

Közel nyolcvan országot megelőzve lett első a HEINEKEN Hungária.

Jók a főváros adottságai a geotermikus energia fűtési célú hasznosítására.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Számítógépes játékírók jelentkezzetek!

Itt az idő, aki mer az nyer, lehet jelentkezni.

Még több magyar látogatta a horvát tengerpartokat

Rekordot döntött tavaly is a magyar turisták száma Horvátországban.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Két ország állapodott meg az 5G fejlesztéséről »