Az új termékekért a mesterséges intelligencia felelhet

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 3 perc

Az Accenture egy új kutatása szerint a gyártók túlnyomó többsége a mesterséges intelligenciához (AI) fordul, hogy új képességekkel ruházza fel termékeit és szolgáltatásait.

Sokan kísérleteznek az új stratégiával

6 iparágban világszerte 500 gyártóvállalat megkérdezésén alapuló felmérés egyik fontos tanulsága, hogy az AI – különösen mobil számítástechnikával és big data elemzéssel ötvözve – képes befolyásolni a vállalatok alaptevékenységét, a dolgozói- és ügyféltapasztalatokat, vagy akár az üzleti modelleket is.

A kutatás szerint azonban még csak egy kis részük sajátítja el nagy léptékben az új technológiát. Például a megkérdezett cégek 98 százaléka már elkezdte termékei AI fejlesztését, de csak 16 százaléka rendelkezik átfogó AI stratégiával, a válaszadók csupán 5 százaléka biztosít erőforrásokat az AI-alapú termékfejlesztésekhez, illetve csak 2 százalék használja nagyobb léptékben az AI megoldásokat.

A kutatás rámutat azokra a kihívásokra is, amelyekkel a vállalatok szembesülnek a technológia alkalmazása során. Ezek közül leggyakrabban az adatok minőségét (51 százalék), az adat- és kiberbiztonságot (45 százalék), az AI megoldások megvásárlása, illetve saját fejlesztése közötti döntés nehézségét (45 százalék), valamint az adatok megosztását és a szellemi tulajdon védelmét (40 százalék) említették.

„Az ipari termékek AI segítségével történő újragondolása még korai fázisban van, és egyáltalán nem könnyű jól csinálni” – nyilatkozta Eric Schaeffer, az Accenture szenior igazgatója és ipari üzletágának globális vezetője. „Ugyanakkor a felmérésben szereplő, az AI terén vezető vállalatok sikerei azt mutatják, hogy végre lehet hajtani a fejlesztéseket, hiszen az az ipari környezetben alkalmazott AI üzleti haszna igen komoly.”

Azok a vállalatok, amelyek az AI és más digitális technológiák ötvözésével meg tudják újítani megoldásaikat, hatalmas haszonra tehetnek szert: egy korábbi Accenture kutatás szerint az AI használata során az ipari berendezéseket gyártó cégek akár 25 százalékkal növelhetik piaci értéküket.

Hogyan érik el sikereiket az AI terén vezető vállalatok?

A felmérés eredményei szerint a vállalatoknak egy négy szakaszból álló utat kell bejárniuk a AI sikeres alkalmazásához:

1. Hisznek az AI-ban és a termékek digitális megújításához szükséges képességekben;

2. kialakítanak egy víziót arról, hogyan hasznosítják az AI-t a meglévő kínálatukban;

3. erőforrásokat biztosítanak a termékek AI fejlesztéséhez;

4. végrehajtják a digitális újragondoláshoz szükséges elképzeléseket.

A jelentésben alkalmazott iparági és a fenti 4 lépés alapján elvégzett csoportosítás szerint az AI-érettség szintje iparáganként eltérő: az autóipari vállalatok nagyobb mértékben kötelezik el magukat az AI mellett, így 9 százalékuk éri el a harmadik szakaszt, és 5 százalékuk a negyediket. Ugyanakkor a tartós fogyasztási cikkeket gyártók 7 százaléka, valamint az ipari és nehézgépeket gyártó vállalatok csupán 3 százaléka lép a harmadik szakaszba, és mindkét szektorban csak a cégek 1 százaléka jut el a negyedik szakaszba.

A vállalatok fő jellemzői

A kutatás eredményei azt is megmutatják, hogy mi jellemzi azokat a vállalatokat (16 százalék), akiknek legalább elképzeléseik vannak termékeik újrafeltalásáról: azok a szervezetek, amelyek elérik a „vízió” fázisát, kidolgozzák az adatok beszerzéséhez, feldolgozásához és biztosításához szükséges beruházási és környezeti stratégiákat.

Ezenkívül gondosan elemzik, hogy mire kell összpontosítaniuk: az előrelátó vállalkozások 82 százaléka a fokozott „ügyféllojalitást” és a „termékek, valamint a szolgáltatások használatából eredő információkat” tartotta a fő értékteremtőnek. Ugyanilyen arányban mondták azt, hogy az AI használata során a „nagyobb biztonság” és az „okosabb megoldások és szolgáltatások” kritikus fontosságúak lehetnek ügyfeleik számára.

Az AI kezdeményezéseket jelentős erőforrásokkal támogató 5 százalék leginkább az IT képességekre és az AI nagy léptékű megvalósításához szükséges készségekre összpontosít: 91 százalék az analitikát és a rendszerintegrációt tartja fontosnak, és 64 százalék pedig üzleti modelljük egyes elemeit is hajlandók megváltoztatni az AI alkalmazása miatt.

A negyedik szakaszt ténylegesen elérő 2 százalék szorosan együttműködik partnereivel, hogy azonosítani tudják a megfelelő AI komponenseket, amelyeket más digitális technológiákkal ötvöznének megoldásaikban. Ezek a vállalatok a tervezett AI megoldások közül leginkább a computer visiont (73 százalék), a deep learninget (64 százalék) és a folyamatok robotokkal történő automatizálását (64 százalék) alkalmaznák.

Mi kell a sikerhez?

„Megállapításaink szerint az AI sikeréhez fontos a holisztikus, jól megtervezett stratégia” – nyilatkozta Raghav Narsalay, az Accenture igazgatója és az X.0 kutatás vezetője. „Az általunk megkérdezett vállalatok háromnegyede még kísérletezget, de ez valószínűleg hamarosan megváltozik, és ekkor a termékek AI segítségével történő újrafeltalálása is növekszik majd.”

A kutatás eredményei azt is jelzik, hogy a termékek AI segítségével történő újrafeltalálásának aránya iparáganként változó. A nyereséges bevételi források megváltozása például az autóipari szektor 65 százalékában prioritás, míg a jelentés „ipari berendezések gyártása” részének alcsoportjai megosztottak: a nehéz berendezések gyártóinak többsége (57 százalék) azt állítja, hogy a legfőbb prioritásuk a termék teljes életciklusát lefedő értékesítési- és marketingstratégia, míg az ipari és elektromos berendezések szektorban 42 százalék számít arra, hogy az AI alkalmazása változásokhoz vezet az innovációs architektúrájukban.

Hirdetés
Figyúzz!!!
Találtuk

A határellenőrzés szigorítását szorgalmazza a FAO.

Főként magányosak hívják a lelkisegély-szolgálatot advent idején.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Egyre több fiatal tölti munkával a nyári szünidőt

Akár 50 százalékkal is megnő a dolgozni vágyó diákok száma nyáron.

Sokkal többen utaztak a Balatonra a MÁV-val

A nyári szezon első hétvégéjén a tavalyinál 27,5 százalékkal többen.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Egyre kevesebb a magyar cég »

4IG 830 (0,12 ) AKKO Invest 29600 (-0,67 ) ALTEO 772 (0,26 ) APPENINN 412 (0,24 ) BIF 307 (2,33 ) CIGPANNONIA 239 (-3,44 ) EHEP 9700 (8,99 ) EMASZ 31200 (-0,64 ) ENEFI 430 (1,42 ) ESTMEDIA 114 (-0,35 ) FORRAS/OE 1500 (-7,41 ) GSPARK 4590 (-0,65 ) KPACK 17700 (14,94 ) MASTERPLAST 768 (1,86 ) MOL 2860 (0,49 ) MTELEKOM 448 (-1,43 ) NORDTELEKOM 44 (1,16 ) OPUS 325 (3,44 ) ORMESTER 7000 (0,72 ) OTP 13370 (2,45 ) OTT1 261 (0,77 ) PANNERGY 744 (-0,80 ) RABA 1085 (-0,46 ) RICHTER 5135 (-0,39 ) SET Group 113 (-1,91 ) TAKAREK 570 (-0,35 ) WABERERS 1300 (-4,41 ) ZWACK 17100 (-0,58 )