Éveken belül teljesen átalakulhat a pénzügyi szektor

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 5 perc

Érdekes kihívások várnak a hazai bankszektorra a digitalizáció területén. Ennek részleteiről beszélt nyitóelőadásában a T-systems előadója a Portfolio keddi Financial IT and Disruptive Technologies 2018 konferenciájának nyitóelőadásában. 

A múlt és a jövő

Oláh Róbert, a T-systems Pénzintézetek üzletágának vezető értékesítési menedzsere nyitóelőadásában a pénzügyi szektor digitalizációjának múltjáról és jövőjéről beszélt.

Mint mondta, 2002-ben néhány hazai nagybank és takarékszövetkezet már rendelkezett internetbankkal. 2013-ban a mobilbank, a mobiltárca és paypass határozta meg a szektor innovációs fejlődését. 

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

Kiemelte, 2015 volt az az év, amikor a bankok elkezdtek digitális forradalmat hirdetni, és többen elindították saját digitális programjaikat, a front-end mellett a back-end racionalizálása is terítékre került.  A bankok stratégiájának része ma a videochat, chatbot, online számlanyitás, távoli azonosítás, új mobilfizetési megoldások, PFM, amelyek jó része még nem valósult meg. 

A 2019-es évet a PSD2 uniós irányelv és az azonnali fizetés bevezetése határozhatja meg.  Minden abba az irányba mutat, hogy fióklátogatás nélkül, interneten és mobilapplikáción keresztül, papírmentesen intézhessük pénzügyeinket - hangzott el az előadáson.

A szakember úgy véli, 2024-ben már arról beszélhetünk majd, hogy a bankolás ténylegesen is nagy sebességgel indult el digitalizáció útján: személyre szabott, egyszerűen igénybe vehető, könnyen átlátható, mindenhol elérhető és biztonságos lesz. Azt viszont, hogy 2035-ben hogy fog kinézni a bankolás, nincs élő ember, aki megmondaná.

Nem a bankfiókokról szól a jövő

A fintech cégek nagy része előbb-utóbb bankokkal akar együttműködni, vagy banki licenszért folyamodik - mondta előadásában a Gránit Bank első embere a Portfolio konferencián. A banknak 15 percre sikerült leszorítania a számlanyitás és a hozzá kapcsolódó szerződéskötés teljes folyamatának időigényét, minden harmadik számlanyitást a videóbankjukon keresztül bonyolítanak. 

Hegedüs Éva, a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója kiemelte, hogy miközben nagyon sok fintech cég jön létre, szakértői becslések szerint ezek 85 százaléka nem tudja elérni a profitábilis működés időszakát. 

A bankok úgy ítélik meg, hogy az ügyfelek bizalmát egyelőre ők tudják stabilan megtartani. És valóban, a felmérések szerint kétszámjegyű a különbség a bankokban és a fintech cégekben bízók aránya között előbbiek javára, de a fiataloknál egyre nagyobb a fintech cégek előnye. 

Az elmúlt 5 évben az európai challenger bankokba és fintech cégekbe 50 milliárd dollárnyi tőkebefektetés történt, ami töredéke a bankokba öntött tőkének. A fintech cégek előnye a korszerű gondolkodás, az innovációs fogékonyság, nem fogjaik a meglévő rendszereknek. A bankok viszont nagy operációs tehetetlenséggel rendelkeznek, ehhez akarják kapcsolni az új megoldásokat - mondta a szakember.

A challenger bankok tevékenységének alapja, hogy a pénzügyi szolgáltatások már nem csupán fiókokon keresztül érhetők el, a mobilnak egyre nagyobb a jelentősége, emiatt a biztonságra is egyre nagyobb hangsúly helyeződik. 

A fintech cégek nagy része előbb-utóbb bankokkal akar együttműködni, vagy banki licenszért folyamodnak, mint a Revolut. A külső kihívók elsősorban a lakossági szektorban és a pénzforgalmi szolgáltatások területén képesek értékajánlatokkal piacot elvenni a bankoktól a McKinsey kutatása szerint. 

Fókuszban a gyorsaság

Hegedüs Éva azt is hangsúlyozta, hogy a banki folyamatoknak gyorsulniuk kell a versenyképesség megtartása érdekében. 20 éve mintegy 2 óra volt számlát nyitni, ma ez a Gránit Bank videóbankja révén 15 perc: ennyi idő alatt a szerződés is az ügyfél kezébe kerül. A tömegtermékeknél a nagyon gyors kiszolgálás lesz domináns, hiszen ezekkel az ügyfelek nem szeretnének nagyon sok időt tölteni. 

Ahogy a kőkorszak sem azért ért véget, mert elfogyott a kő, a bankrendszer működését is elsősorban a gondolkodás megváltoztatása fogja megváltoztatni - véli az elnök-vezérigazgató.

A Gránit Bank ötvözi az innovációt a konzervativizmussal: online csatornák, az ebből fakadó költségmegtakarítás, a folyamatos innováció, a konzervatív hitelezés és az erős partneri kapcsolat (fintech startupokkal) határozza meg a működését.

Európa még lemaradásban van

Fintech vonalon Európa piaci dinamikában és az innovatív megoldások ösztönzésében is messze elmarad az éllovas Kínától és USA-tól, márpedig az európai fogyasztók és vállalkozások ugyanúgy igénylik a személyre szabott és hatékonyság növelő technológiákat - állapította meg Antonio García Hortal, az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) digitális ága, az EIT Digital digitális pénzügyekért felelős ágazati vezetője.

A lakossági bankolásban a megújult ügyfélélmény mellett − a mobilbank és e-kereskedelmi szolgáltatások további felfutásával – az ügyfélazonosítási kérdések kerülhetnek előtérbe.

"Az egyik általunk felkarolt projekt éppen a gépelési szokások alapján fejleszt egy gépi tanulásra épülő csalást megelőző módszert" - emelte ki a szakember.

A vállalatok ugyanakkor digitalizált, egyszerűsített számviteli megoldásokat keresnek, miközben egyre nyitottabbak a fintech alapú finanszírozási megoldások iránt.

García Hortal szerint az eszközkezelés szintén új korszak elé néz: a mesterséges intelligencia alapú kockázatkezelő és előrejelző eszközök térnyerése biztosabb hozamokat ígér, ami óriási felforgató potenciállal bír.  

A cikk a második oldalon folytatódik.

Oldalak: 1 2

Hirdetés
Hirdetés
Találtuk

Ne feledkezzünk meg az adatlopási botrányokról.

Egy egyszerű öt perces trükk, ami ha a harcban működik, akkor nálad is fog.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Magyar fiatalok is pályára lépnek az idei VB-n

A FIFA Világbajnokság-McDonald's Játékoskísérő program keretében...

A tökéletes kempingezés titkai

Néhány dologra nem árt előre felkészülni, hogy valóban felhőtlen...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

A cégek fele szerint nem túl szükséges a digitalizáció »