Folyton elkalandozunk munka közben? Tippek a koncentráció fenntartására

| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Ha a munkahelyünkön számítógép előtt ülünk napi nyolc órát, és van (miért ne lenne) internethozzásférésünk is, nagy lehet a kísértés, hogy céltalanul böngészgessünk, netezgessünk, amikor csökken a lelkesedés az elvégzendő feladatok iránt. Azzal nincs is semmi baj, ha néha szünetet tartunk, elolvasunk egy érdekesnek tűnő cikket, vagy hallgatunk egy kis zenét, amíg megebédelünk a billentyűzet fölött. A rendszeres elkalandozás azonban jelentősen ronthatja a hatékonyságunkat, mivel 1-1 ilyen kizökkenés után átlagosan 20-25 percre van szükségünk ahhoz, hogy újra teljes mértékben az eredeti feladatunkra tudjunk koncentrálni. A munka folyamatos megszakításával így akár 6 óránk is elmehet a semmire, a maradék 2 órában pedig idegeskedhetünk azon, ha már megint nem haladtunk semmivel. Nem hangzik túl jó, igaz? A jó hír, hogy van megoldás!

Manapság már mindenre találunk megoldást egy applikáció vagy egy számítógépes szoftver formájában. Legyen szó akár az életmódváltás kezdeti kihívásairól, a szülőséggel járó próbatételekről, a gyermekünk tanulási nehézségeiről, a családi költségvetés kézben tartásáról vagy egy vállalat vezetéséről, helyzetünk megkönnyítésére már számtalan lehetőséget találunk a tech-világ kínálatában. 

Nincs ez másképp a hatékonyság növelésével kapcsolatban sem. Ha hajlamosak vagyunk elkalandozni, nehezen vesszük rá magunkat a feladatok elvégzésére vagy problémát okoz órákon keresztül egy bizonyos dologra koncentrálni, akkor próbáljuk ki az alábbi trükköket!

Minimalizáljuk a kísértést!

A leghatékonyabb figyelemelterelők egyértelműen a közösségi oldalak. Ezek a weboldalak azonban könnyen “ártalmatlaníthatóak” például a StayFocusd nevezetű Chrome kiegészítővel. 

Állítsunk be időkorlátot, és ha mégis ennél többet töltenénk a hírfolyamban, a program egyszerűen megakadályoz minket: nem biztosít hozzáférést a “feketelistás” site-okhoz.

Még jobb megoldás, ha a munkaidőnk teljes egésze alatt kiiktatjuk ezeket a zavaró tényezőket, így nem lesz, ami elvonja a figyelmünket, és nem is bosszankodunk, hogy pont a legizgalmasabb cikk felénél fogyott el az előzetesen beállított időkeretünk.

Nagyjából ugyanezt tudja PC-n, Mac-en és iOS alapú eszközökön használható Freedom is, annyi különbséggel, hogy itt már applikációkat is megadhatunk. Beállíthatjuk például, hogy munkaidőben ne tudjunk hozzáférni a privát e-mailfiókunkhoz, a csevegőappokhoz és a képszerkesztő programokhoz. Nincs több “uncsi a munka” szelfi!

A rendszer egyébként nagyon ki van találva, mert a korlátozás ideje alatt nem is tudunk módosítani a beállításainkon, így nem nagyon tudjuk meggondolni magunkat. Sőt, ha nagyon nem bírunk magunkkal az internet közelében, akár még azt is beállíthatjuk, hogy a gépünk vagy mobilunk egyáltalán ne tudjuk csatlakozni semmiféle hálózatra, amíg dolgoznunk kellene.

Ez különösen hasznos otthoni munkavégzés esetén, persze csak akkor, ha a munkánk végzéséhez egyáltalán nincs szükségünk az internetre.

A szomorú valóság

Ha az gondoljuk, hogy nincs szükségünk a fent tárgyalt megvonásokra, hiszen csak 5-10 percekre szoktunk kiesni a munkából, érdemes kipróbálni tesztként a RescueTime kód név alatt futó “kémet”. 

A program a háttérben fut és automatikusan naplóz mindent, amit csinálunk, a nap végén pedig színes diagramokkal és táblázatokkal prezentálva szembesít minket azzal, hogy milyen feladattal mennyi időt töltöttünk el, hányszor kattintottunk el egy másik oldalra, ahok igazából nem is volt dolgunk, és ott valóban csak 5-10 percig böngésztünk-e. 

Ha azt gondoljuk, a nyers szembesítés hatásosnek bizonyulhat, akkor plusz pont lehet, hogy ennél a megoldásnál is beállíthatóak weboldalblokkolások, így két legyet üthetünk egy csapásra. Emellett célokat is beállíthatunk vele, például hogy az adott feladatot 2 órán belül elvégezzük, így még motivációs eszköznek is beválhat.

Hasonlóan hasznunkra válhat a Toogl, ami egy nagyon egyszerűen használható munkamenet-mérő alkalmazás. Segítségével projekt egyes részfeladataival eltöltött munkaórákról kaphatunk képet.

Tedd már le azt a telefont!

Már kifejezetten mobilokra készül összpontosítást elősegítő alkalmazások közül is válogathatunk. Ilyen például a kizárólag Androidra elérhető Focus Lock, ami a megadott időre blokkolja a gyakran használt, időrabló alkalmazásainkat.

A iPhone közösség pedig kipróbálhatja a Zero Willpower-t, amely segítségével összeállíthatunk egy tiltólistát azokból a weboldalakból, amiket a számítógépünkön már blokkoltuk. Így biztosan nem lesz meg a “ha gépen nem tudom megnézni, előveszem a mobilomat” című kísértés.

Emellett érdemes az értesítéseket is kikapcsolni, hiszen úgy is nehéz a munkára koncentrálni, ha azt látjuk, hogy folyamatosan felvillan valami a mellettünk lévő telefonunk képernyőjén. Még rosszabb, ha hangjelzésekkel is emlékeztet minket ara, hogy épp most maradunk le egy csomó dologról a munkánk miatt. Ne kínozzuk magunkat, kapcsoljuk ki az összes értesítést!

Ha érdekelnek még hasonló tippek, olvasd el ezt a cikkünket is: Baj van a koncentrációval? Segítünk!

Ezt olvasta már?

Amíg a felnőttek pihennek, a diákok dolgoznak »