Így lesz wifi a repülőn

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 1 perc

Néhány évvel ezelőtt általános gyakorlat volt az utasszállító repülőgépeken kikapcsoltatni a mobiltelefonokat, elvágva az út közbeni kommunikáció lehetőségét. Ez azonban változóban van: már egyre több légijáraton fedélzeti wifi működik, amire az utasok is csatlakozhatnak - írja a Vannet.

Több mint húsz évig, egészen a 2010-es évek elejéig szabály volt minden utasszállító repülőgépen, hogy az elektromos eszközöket kötelezően ki kell kapcsolni. Elsősorban azért, hogy ezek adatforgalma nehogy zavart okozzon a gép műszereinek működésében és a pilóták kommunikációjában.

A változás 2013 körül indult meg. Előbb az amerikai, majd az európai repülésbiztonsági ügynökségek is engedélyezték a telefonok, táblagépek, e-könyv olvasók és más eszközök használatát, repülési módba állítva.

Szintlépés

Az úttörő légitársaságok azonban szintet léptek azóta: az utasok már nem csak az eszközeiken lévő alkalmazásokat használhatják, hanem wifin keresztül internetezhetnek is.

„A repülőgépek fedélzetén a földi mobilinternet- és wifi-hálózatok többnyire nem érhetőek el, mert ezek – érthető okokból – csupán száz-kétszáz méteres magasságig sugároznak. Bár technikailag lehetséges, de észszerűtlenül drága lenne olyan földi rendszer kiépíteni, amely a tízezer méter körüli utazómagasságokon is folyamatos hozzáférést tud biztosítani. A légitársaságok ezért egy kézenfekvő megoldást választottak, a műholdas internetet” – avatott be a technikai részletekbe Lengvárszky Szabolcs, a Vannet telekommunikációs szakértője.

A repülőgépekre egy speciális antennát szereltek fel, amely menet közben úgy pozícionálja magát, hogy folyamatosan kapcsolatban maradjon egy kommunikációs műholddal. Az utasok laptopjai, telefonjai és a földi szerverek között így a műholdon közvetíti az adatforgalmat. A technológia rendkívül stabil és a sebességre sem lehet panasz, akár nagy felbontású videókat is zökkenőmentesen lehet streamelni a gépeken.

Lassan beszállhatnak a fapadosok is

„A régebbi repülőgépeket az antenna felszerelése és a szükséges kábelek miatt át kell kissé alakítani, hogy wifi-képesek legyenek. A modern típusok – mint az Airbus A380 vagy a Boeing Dreamlinere – legtöbb példánya azonban már eleve ezekkel az eszközökkel jön ki a gyárból. A fedélzeti wifit számos, Budapestről is repülő légitársaság használja már most, mint például a Lufthansa, az Emirates vagy az Air France-KLM” – mondta el Lengvárszky.

„A legnépszerűbb fapados gépeken egyelőre még nem terjedt el, de várhatóan hamarosan ezek a cégek is megteremtik a feltételeit, így a mostaninál is többen tölthetik netezéssel a repülés óráit” – vetítette előre a jövőt a szakértő.

Hirdetés
Figyúzz!!!
Találtuk

Közel nyolcvan országot megelőzve lett első a HEINEKEN Hungária.

Jók a főváros adottságai a geotermikus energia fűtési célú hasznosítására.

Hirdetés
Szabadidő, sport

Számítógépes játékírók jelentkezzetek!

Itt az idő, aki mer az nyer, lehet jelentkezni.

Még több magyar látogatta a horvát tengerpartokat

Rekordot döntött tavaly is a magyar turisták száma Horvátországban.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Padlón a Boeing megrendelései »

4IG 640 (-0,16 ) AKKO Invest 430 (1,30 ) ANY 1220 (2,09 ) APPENINN 350 (-0,14 ) AutoWallis 88 (-0,45 ) CIGPANNONIA 348 (5,14 ) DELTA 93 (-0,75 ) DM-KER 42 (-4,33 ) Duna House 326 (-0,61 ) EHEP 1825 (-2,41 ) ENEFI 307 (-0,32 ) FORRAS/OE 1300 (9,24 ) FORRAS/T 1410 (4,44 ) FUTURAQUA 71 (2,31 ) GSPARK 3230 (3,86 ) Gloster 2300 (0,74 ) KULCSSOFT 1620 (1,25 ) MASTERPLAST 676 (3,05 ) MOL 1781 (-0,22 ) MTELEKOM 380 (-1,04 ) NORDTELEKOM 29 (2,49 ) NUTEX 29 (-1,72 ) OPUS 261 (-4,75 ) OTP 11040 (-0,54 ) OTT1 171 (-0,23 ) PANNERGY 658 (-0,60 ) RABA 820 (1,23 ) RICHTER 7075 (-2,14 ) SET Group 65 (-2,85 ) TAKAREK 478 (-1,44 ) WABERERS 1140 (-2,15 ) ZWACK 16350 (-0,30 )