Kína lenyomta a Szilícium-völgyet

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Kína áll a mobil alkalmazás-technológiai fejlesztés élvonalában, nem a Szilícium-völgy - írja a New York Times.

Először újítanak

Idézik Ben Thompsont, a Stratechery technológiai piackutató cég alapítóját, aki szerint az az állítás, hogy Kína mindent csak lemásol, mára már nem állja meg a helyét. Sőt, a mobil alkalmazás-technológia esetében ennek pont az ellenkezőjéről van szó - mondta.

Hozzátette: ha fel szeretnénk térképezni például, hogy milyen irányba fog haladni a Facebook Messenger, csak meg kell néznünk mi mindent tud már a WeChat. Kínában esett át a tűzkeresztségen és lett népszerű egyebek között Snapchat és a Kik csevegő-szolgáltatás vonalkód-olvasóval könnyített információátadó funkciója, a Facebook legújabb fejlesztése, a Messenger alkalmazáson belüli fuvarrendelés és fizetés, valamint az élő videoközvetítés, amit a Facebook és a Twitter idővonalain lehet élvezni.

A WeChat és az Alipay kínai alkalmazások már jó ideje használnak vonalkódot fizetések és pénzátutalások bonyolítására. Mindkét alkalmazással lehet taxit és pizzát rendelni anélkül, hogy bármilyen más alkalmazást meg kellene ehhez nyitni. A YY.com élő videoműsorszóró szolgáltatása pedig már online sztárokat is kitermelt Kínában.

Az USA csak kullog a nyomukban

Kína messze előttünk jár - mondta Ted Livingston, az amerikai Kik alapítója. Kínában sokkal többen egyenlítenek ki számlát, rendelnek szolgáltatásokat, néznek videót vagy keresnek társat mobil készüléken, mint bárhol máshol a világon.

A mobil készülékeken bonyolított fizetések összege tavaly már meghaladta az Egyesült Államokét. Azt pedig, hogy az informális "online bankok" mennyi hitelt nyújtanak mobil alkalmazásokkal, megbecsülni sem lehet. Mielőtt a Tinder elterjedt volna Kínában, már a Momo alkalmazással flörtöltek az egymás közelében tartózkodó társkereső emberek. Mielőtt az Amazon.com elkezdett volna csomagokat kiszállító drónokkal kísérletezni, a kínai S.F.Express már ezt tette.

A WeChat már hírfolyamot adott az alkalmazáson belül, mielőtt a Facebook is ezt tette volna, illetve rendelkezett walkie-talkie funkcióval jóval a WhatsApp előtt, és tudott QR-kódot beolvasni a Snapchat előtt. Jóval azelőtt, hogy a Venmo elterjed volna az amerikai fiatalok körében pénzátutalások bonyolítására, Kínában már idős és fiatal egyaránt mobil eszközön, saját digitális pénztárcából végezte átutalásait, fizette ki számláit, rendelt árucikkeket és bonyolította le befektetéseit.

Miért az előny?

Méretben csak a kínai internetes cégek tudják felvenni a versenyt amerikai társaikkal. Ennek egyik legutóbbi példája az Uber bekebelezése kínai versenytársa, a Didi Chuxing által.

Kína előnye elemzők szerint főleg abból származik, hogy technológia a nulláról indulva több lépcső kihagyásával fejlődött.

Ellentétben az Egyesült Államokkal, ahol a bankok és a kiskereskedelmi láncok szolgáltatásai már stabilan beépültek a polgárok mindennapjaiba, a kínai állami pénzintézetek nem bizonyultak elég hatékonynak a lakossági igények kielégítésében, a kiskereskedelem pedig nem tudott lépést tartani a rohamosan növekvő középosztály szükségleteivel.

Mobilon hasítanak

A kínaiak többségének mindemellett soha nem is volt számítógépe. A mobil készülékkel rendelkező 600 milliós tömeg túlnyomó részének pedig maga a mobiltelefon volt az első és egyetlen számítástechnikai eszköz, ami a kezébe került. Az Egyesült Államok ezzel szemben elsőként vezette be a hitelkártyát, és az országban mindenkinek van személyi számítógépe is.

Kínában viszont mindenki a mobiltelefonját használja minden célra, és azzal igyekszik minden feladatot elvégezni.

Kína egész egyszerűen átugrott néhány fejlődési lépcsőfokot, kihagyta a hitelkártyát és a személyi számítógépet - mutatott rá Ben Thompson.

Más az üzleti modell

Ennek megfelelően a kínai internetes cégek szemlélete is eltér amerikai társaikétól. A három nagy, az Alibaba, a Baidu és a Tencent olyan alkalmazás kifejlesztésében versenyez egymással, ami a lehető legtöbb feladat ellátására alkalmas, gyakorlatilag platformként szolgál a mindennapokhoz.

Ezeknek az alkalmazásoknak a bevétele pedig nem reklámokból származik elsősorban - mint az Egyesült Államokban - hanem a közvetítésükkel lebonyolított vásárlásokból, rendelt szolgáltatásokból, az online játékra költött összegekből. A Nomura vezetési tanácsadó cég számításai szerint például a WeChat 700 millió felhasználója egyenként évi 7 dollár bevételt termel a cégnek.

Kína az eltérő gazdaságából eredő módon számtalan innovatív üzleti modellt dolgozott ki - mutatott rá Carmen Chang, a New Enterprise Associates kockázati tőkebefektető társaság szakértője.

"Akár bevalljuk magunknak, akár nem, mindez nagy hatással van a gondolkodásunkra itt a Szilícium-völgyben is" - fogalmazott.

Ezt olvasta már?

Kína megoldása a kereskedelmi háború hatásaira »

4IG 1090 (-2,68 ) ANY 1345 (0,37 ) APPENINN 475 (0,32 ) AutoWallis 133 (9,05 ) BIF 299 (-1,32 ) CIGPANNONIA 383 (2,13 ) EHEP 5200 (1,96 ) ENEFI 454 (-2,58 ) ESTMEDIA 82 (0,37 ) FORRAS/OE 1010 (-0,98 ) FORRAS/T 1100 (-4,35 ) FUTURAQUA 84 (10,53 ) KONZUM 216 (1,17 ) KULCSSOFT 1210 (0,83 ) MASTERPLAST 722 (0,28 ) MOL 3146 (-0,63 ) NORDTELEKOM 41 (-3,30 ) OPUS 436 (1,49 ) OTP 11740 (-2,17 ) OTT1 204 (2,93 ) PANNERGY 710 (0,57 ) RABA 1185 (-0,84 ) RICHTER 5175 (1,27 ) SET Group 548 (8,73 ) TAKAREK 644 (-1,23 ) WABERERS 1230 (11,82 )