Félnek politizálni a kkv-k

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Tartanak a konfliktustól és vevőik elvesztésétől, ezért nem politizálnak a vállalkozók. Ha a vevő politizálni kezd, a vállalkozók passzívan hallgatnak, vagy másra terelik a szót - pláne, ha más a véleményen vannak. Pedig megvan a saját véleményük és ki is fogják nyilvánítani: 87 százalékuk biztos elmegy szavazni április 8-án - derül ki a Marketing Commando 750 kis- és közepes vállalkozás tulajdonos körében készült friss felméréséből.

De a politika ettől még jelen van

„A választások közeledtével betette a lábát a politika a vállalkozások életébe - de nem eléggé. Meglepő a felmérés eredménye, nem számítottunk rá, hogy ilyen passzívak a vállalkozások a politikával kapcsolatban. Úgy tűnik még kialakulóban a véleménynyilvánítás ezen formája, nem tudják hogyan viszonyuljanak a kérdéshez” – véli Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

Ha szeretnéd megismerni, hogyan kereskednek a profik az online tőzsdén, a Tőzsde napon konkrét tippeket kaphatsz tőlünk, amelyeket azonnal beépíthetsz a kereskedésedbe. A részvétel ingyenes, viszont regisztrációhoz kötött! (x)

A válaszadó vállalkozók 86 százaléka szerint nem helyes, ha egy vállalkozás nyíltan politizál. A többség ezt azzal indokolja, hogy elveszíthetnék a vevőik egy részét, illetve a politika magánügy, nem feladata egy vállalkozásnak. Mások a politikai kultúra miatt nem politizálnak. Tartanak attól, hogy ha nyíltan állást foglalnak politikai kérdésekben, azzal kellemetlen konfliktusba, támadások kereszttüzébe kerülnek, ami végeredményben a vállalkozás rovására menne. 

A megkérdezettek 14 százaléka ugyanakkor helyesnek tartotta, ha egy vállalkozás politizál. A többségük szerint azért, mert - a szólás és véleménynyilvánítás szabadágának határain belül - joguk van hozzá. Sokan emelték ki, hogy mivel a politika közvetlenül befolyásolja vállalkozás életét, szinte kötelessége a vállalkozónak foglalkozni vele. De nem pártpolitika mentén, hanem a vállalkozás értékei mellett kiállva. Néhányan úgy gondolják, hogy az értékek mentén tett politikai véleménynyilvánítás akár a márkakommunikáció része lehet – ezzel a megközelítéssel egyet ért Wolf Gábor is.

„Egy vállalkozás eldöntheti, hogy kiáll-e egy politikai párt, vagy jelölt mellet vagy sem. Azonban, hogy kiáll-e a számára fontos értékek mellett, az nem lehet mérlegelés tárgya. Az értékek ugyan úgy a márka része, mint a logó. Ezen értékek kovácsolják közösséggé a vevőket, éppen ezért fontos kiállni is értük” – mondta a szakértő.

A vevőnek – politikai kérdésekben is - mindig igaza van

A megkérdezett vállalkozók fele válaszolta, hogy a vevői szoktak politizálni. Ilyenkor a válaszadók többsége mintegy 60 százaléka passzívan hallgat vagy semleges beszélgetésbe elegyedve igyekszik másra terelni a szót – pláne, ha más véleményen vannak, mint a politizáló vevő. Ha egyetért a vevővel, a megkérdezettek 30 százaléka elegyedik beszélgetésbe. A válaszadók 7 százaléka viszont akár vitába is száll, ha eltér a véleménye.

A megkérdezett vállalkozók szerint a Fidesz és a Jobbik szimpatizánsai politizálnak a legszívesebben vásárlás vagy ügyintézés közben, míg legkevésbé a Párbeszéd és az Együtt szimpatizánsai.

Wolf Gábor szerint megkönnyítheti a vállalkozás életét, ha felkészül az ilyen helyzetek kezelésére, hiszen természetes, hogy a választások idején politizálnak az emberek. Egy vállalkozás megszabhatja a saját játékszabályait, megfogalmazhatja az álláspontját és kiképezheti a munkavállalókat, hogy mi a teendő egy-egy helyzetben. Egy állatorvosi rendelő árlistáján például fel volt tüntetve, hogy ha a gazdi politizál, minden ellátás feláras.

Maguk között politizálnak a vállalkozók

A vállalkozók több mint 90 százaléka nem kezdeményez politikai témájú beszélgetést sem a vevőivel, sem a beszállítókkal és alvállalkozókkal. Más vállalkozókkal azonban 26 százalék míg a munkatársakkal 38 százalék kezd politikai témájú beszélgetésbe.

Máskülönben nagyon magas a válaszadó kis- és közepes vállalkozások szavazási hajlandósága, 87 százalék nyilatkozott úgy, hogy elmegy szavazni az április választáson. 7 százalék még bizonytalan, 6 százalék pedig biztosan tudja, hogy nem fog szavazni.

Választási kampány a reklámokban

A vállalkozások mindössze 2,5 százaléka indít reklámkampányt a választásokhoz kapcsolódva. Wolf Gábor szerint ez nagyon alacsony arány, pedig a választás nagyszerű lehetőségeket kínál arra, hogy egy vállalkozás kitűnjön a tömegből. 

A szakértő három típusát említette az ilyen kampányoknak. Az első egyszerűen a politikai kampány stílusát használja a kommunikációban, felül a trend hátára, de nem foglal állást. A második típusban felelős vállalat képét szeretnék kialakítani, például a szavazáson való részvétel ösztönzésével -  egyre több ilyen kampányt lehet látni Magyarországon is.

A harmadik típusba azok a kampányok tartoznak, ahol a vállalkozás véleményt is nyilvánít, vagy erre ösztönöz. Egy amerikai pizzéria hálózat például úgy vezette be az egyik új üzletét, hogy ingyen pizzát ajánlott fel azoknak, akik elmentek a pizzériába és személyesen regisztráltak, hogy melyik pártra szavaznak. 

Ezt olvasta már?

Emelkedtek a hazai fogyasztói árak »

4IG 936 (0,65 ) AKKO Invest 448 (0,90 ) ALTEO 820 (1,23 ) ANY 1365 (1,11 ) APPENINN 399 (0,63 ) AutoWallis 108 (-0,46 ) CIGPANNONIA 208 (-3,49 ) CSEPEL 540 (0,37 ) CyBERG 1740 (8,75 ) Duna House A 3800 (1,33 ) EHEP 9000 (3,45 ) EMASZ 31200 (-0,64 ) ENEFI 458 (-0,22 ) ESTMEDIA 136 (2,73 ) FORRAS/OE 1420 (-4,05 ) FUTURAQUA 102 (0,99 ) MASTERPLAST 744 (1,64 ) MOL 2992 (-0,27 ) MTELEKOM 443 (1,14 ) NORDTELEKOM 43 (-0,69 ) NUTEX 36 (20,00 ) OPUS 310 (-0,77 ) ORMESTER 7000 (-0,71 ) OTP 13860 (0,65 ) OTT1 255 (0,59 ) PANNERGY 748 (0,27 ) RICHTER 5795 (0,70 ) SET Group 119 (-0,50 ) WABERERS 1265 (0,40 )