Így viselhetjük könnyebben a munkahelyi stresszt

| forrás:
TF-információ
| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

A munka és a stressz már lassan egymás szinonímáivá válnak. Szinte biztos, hogy mindenki legalább egyszer került már olyan helyztebe a munkahelyén, amikor legszívesebben kihajította volta az ablakon a monitort. Vagy a nyomtatót. Vagy mindkettőt egyszerre. A munkahelyi stressz azonban nem csak szimplán rossz, hanem még teljesítményünket is képes jelentősen lerontani, amely miatt még idegesebbek leszünk, és belekerülünk egy soha véget nem érő ördögi körbe. Mit tehetünk ilyenkor?

A szomorú valóság az, hogy a munkahelyi stressz napjainkban már teljesen természetes jelenségnek számít. Egy 2013-as felmérés szerint például az amerikaiak 83 százaléka a munkáját nevezte meg elsődleges stresszforrásnak. Egy korábbi jelentésben ez az arány még csak 25 százalék volt.

Veszélyben az egészségünk

Az állandó rohangálás, a papírhegyek, a közeli határidők és a folyamatos mentális készenlét nem csoda, ha kifáraszt és feszültté tesz minket. Ha mi is a munkánkat tartjuk a legfőbb stresszgeneráló tényezőnek az életünkben, nincs más hátra, mint hogy belássuk: ez így nem mehet tovább! Meg kell tanulnunk lazábban venni a dolgokat, meg kell próbálnunk kizárni - vagy legalább minimalizálni - a stresszt.

Hogy miért? Mert komoly egészségügyi problémák is kisülhetnek belőle. A Harvard és a Stanford 2015-es tanulmánya szerint a munkahelyi stressz miatt kialakuló betegségekben több ember hal meg meg évente, mint cukorbetegségben, Alzheimer-kórban vagy influenzában.

Ha szeretnéd megismerni, hogyan kereskednek a profik az online tőzsdén, a Tőzsde napon konkrét tippeket kaphatsz tőlünk, amelyeket azonnal beépíthetsz a kereskedésedbe. A részvétel ingyenes, viszont regisztrációhoz kötött! (x)

Ha nem szeretnénk, hogy az állandó idegeskedés miatt az idegrendszerünk vagy a szervezetünk bedobná a kulcsot, fogadjuk meg a Recruiter tanácsait!

Viseljünk kényelmes ruhát!

Sok munkakör megköveteli az elegáns öltözetet, így természetesen senkit sem arra buzdítunk, hogy szegje meg a dress code-ot. De tény, hogy jelentősen befolyásolja a hangulatunkat és a koncentrációs képességeinket az, hogy mit viselünk. 

Ha az öltöny vagy a magassarkú cipő növeli az önbizalmunkat, és jól érezzük magunkat, ha ezeket viseljük, akkor nincs semmi gond. Ha azonban ez inkább feszélyez minket, akkor érdemes átgondolni a munkahelyi öltözet kérdését.

Válasszunk alacsonyabb sarkú, vagy akár teljesen lapos, ám mégis csinos cipőt, vagy ruházzunk be a feszülős öltöny helyett egy pár lazább ingre, sportzakóra! Így a munkáltató is elégedett lesz a ruhatárunkkal, viszont mi is felszabadultabbnak érezzük majd magunkat a napi nyolc óra munka során.

Figyeljünk a folyadékbevitelre!

A feszített tempó mellett sokszor még enni sincs időnk, nem csoda tehát, ha megfeledkezünk az elegendő mennyiségű folyadék fogyasztásáról is. Azonban érdemes ezekre jobban odafigyelni, ugyanis az éhség sokkal feszültebbé tesz minket, a dehidratáltság pedig korlátozhatja az agyműködést.

Ha arra van időnk, hogy 3-4 kávét megigyunk munka közben, akkor néhány szem pogácsára és 1-2 pohár vízre is érdemes időt szánni.

A megfelelő folyadékbevitel fenntartására még az applikációkat is segítségül hívhatjuk: ezek a programok számon tartják, hogy mennyit ittunk a nap folyamán, és emlékeztetnek is minket, ha már ideje lenne a folyadékpótlásnak.

Tartsunk szünetet!

Elsőre ellentmondásosnak tűnhet, de amikor nagy noymás alatt vagyunk, sokkal fontosabb, hogy szünetet tartsunk. Sokan itt rontjuk el: kevés az idő, így akkor sem állunk meg, amikor már egyáltalán nem fog az agyunk. Ezzel azonban akár meg is duplázhatjuk a munka elvégzéséhez szükséges időt.

A szünet legyen igazi szünet! Bármilyen nagy is a kísértés, ne kezdjünk bele egy újabb feladatba, amint az előzőt félbehagytuk. Nyissuk ki az ablakot, szívjunk egy kis friss levegőt, sétáljunk egy kicsit a folyosón, beszélgessünk a munkatársainkkal - de ne a munkáról! - vagy mossuk meg az arcunkat, a lényeg, hogy kicsit ne gondolkodjunk! Adjunk egy kis pihenőt az agyunknak, hogy utána újra teljes gőzzel tudon működni!

Vegyünk egy nagy levegőt!

Egy 2014-es tanulmány megállapította, hogy néhány percnyi meditálás, irányított légzés is elengendő ahhoz, hogy csökkentsük testünk stressz-szintjét. Egy perc csend, amikor csak a légzésünket hallgatjuk és mellkasunk mozgására figyelünk, és máris sokkal kiegyensúlyozottabbnak érezzük magunkat. 

Írjuk ki magunkból!

A kutatások azt mutatják, hogy a stressz okozta érzelmek leírása csökkentheti a szorongást, és felfrissíti az agyat. Ez a gyakorlat mindössze napi néhány percet vesz igénybe, de jelentősen javíthatja a kognitív feladatokban nyújtott teljesítményünket. 

Írjuk le, hogy mit érzünk, amikor dolgozunk, mi miatt vagyunk stresszesek, esetleg mi állhat a szorongásunk hátterében! Ha látjuk leírva a problémát, a megoldása is könnyebben mehet majd.

Ezt olvasta már?

Kiderül, meddig horgonyoznak le a mai fiatalok egy munkahelyen »