Indul a bringaszezon: mire figyeljünk?

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Egyre többet süt a nap, ezzel párhuzamosan pedig egyre több kerékpárost látunk az utakon. Évről évre emelkedik a városi bringások száma is, ami sok szempontból jót tehet a közlekedésnek, de csak abban az esetben, ha a közlekedés minden résztvevője betartja a vonatkozó KRESZ szabályokat. Most a K&H segítségével bemutatunk néhány olyan támpontot, amikkel biztonságban érezheti magát autós és biciklis egyaránt!

Önvizsga

Kezdjük egy paradoxonnal: ugyan a biciklire üléshez és az azzal való közlekedéshez nem kell jogosítvány, így arra sincsen előírás, hogy vizsgázni kellene KRESZ-ből az indulás előtt, mégis magára a biciklis közlekedésre is vonatkoznak a KRESZ szabályai, városban és vidéken egyaránt. Célszerű emiatt legalább egy online anyagot beszerezni a KRESZ-ről a bringásoknak is, és megtanulni annak a releváns lapjait még a nyeregbe pattanás előtt. Az autósok életét is nagyban megkönnyíti egy szabályokat ismerő és betartó biciklis, ugyanakkor saját testi épségének megóvásáért is sokat tesz.

Kerékpárút

Autó az úton, kerékpár a kerékpárúton vagy kerékpársávban – a világ legegyszerűbb dolga lenne, ha ez minden esetben így történne. A gyakorlatban azonban sok helyen nincs a kerékpárosok számára kijelölt út, és sokszor a keskeny, kopott festésű itthoni utak is problémát jelenthetnek.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

A két keréken közlekedő úgy tud segíteni saját maga láthatóvá/hallhatóvá tételében, hogy beszerez egy láthatósági mellényt, használja a csengőjét, induláskor ellenőrzi, hogy rendesen égnek-e a lámpái, valamint nem hiányoznak a prizmák a küllőről. Fontos elem továbbá a bukósisak is, ami noha sosem lesz a legtrendibb viselet, de még mindig jobb frizurát igazgatni miatta, mint nem viselni és a sürgősségin ébredni. 

Gyalogosok

Túl könnyű lenne, ha csak egymás közt kellene tisztáznia a viszonyokat az autósoknak és a bringásoknak: de ott vannak még a gyalogosok is, akik sokszor a legkevésbé sincsenek tisztában a szabályokkal, ellenben szeretnek gyorsan és meggondolatlanul kilépni, átvágni az úttesten. A városi tempót miattuk is érdemes megfontoltra venni és ahol kell, kikerülni őket, valamint célszerű lehet lemondani egyes elsőbbségekről is, ha a helyzet úgy kívánja. Nem sok jó beszélgetés született eddig abból, ha egy gyalogos és egy autós vagy kerékpáros elsőbbségekről kezdett el vitatkozni egymás közt.

Kerékpáros útvonaltervezés

Abból a szempontból nincsen különbség két és négy kerék között, hogy egy jó útvonaltervező alkalmazás aranyat ér. Segítségével a legrövidebb út mellett az is kiderülhet, hol kerékpárosként lehet kisebb, kevésbé frekventált útszakaszokra rácsatlakozni, ahol jóval kisebb a balesetveszély is, mint a zsúfolt csomópontok környékén. 

Ha megtörténik a baj

Ha autós és biciklis viszonylatában történik baleset, akkor több eset is fennállhat. Ha az autós hibázott, akkor a vétlen biciklis járművében, vele lévő használati tárgyaiban, ruházatában keletkezett kárt a vétkes sofőr kötelező biztosítása téríti meg. Ugyancsak a vétkes sofőr kötelező biztosítása nyújt térítést abban az esetben is, ha a biciklis a baleset során személyi sérülést szenved.

Ha a balesetben egyértelműen a kerékpáros volt a vétkes fél, abban az esetben meg kell térítenie a gépjárműben keletkezett kárt. Ha a biciklis rendelkezik felelősségbiztosítással, abban az esetben a felelősségbiztosítása fedezheti a kárt – természetesen a szerződésében meghatározott összeghatárig. Ha ezen felül is marad kárösszeg, vagy nincs felelősségbiztosítása, akkor „saját zsebből” lesz kénytelen megtéríteni a kárt. Felelősségbiztosítás  például a lakásbiztosítás keretén belül is választható fedezet.

Az is megtörténhet, hogy – bizonyos százalékos megoszlásban, de – mindkét fél hibás volt a baleset létrejöttében. Ebben az esetben a balesetben résztvevők biztosítója  csak olyan arányban fizeti ki a kárukat, amennyire vétlenek voltak a balesetben. Biztosítás hiányában pedig itt is marad a „saját zsebből” térítés.

Ezt olvasta már?

Vasútfejlesztésről, vízi utakról tárgyaltak »

4IG 4340 (14,81 ) ALTEO 710 (2,16 ) ANY 1340 (-1,11 ) APPENINN 472 (0,43 ) AutoWallis 169 (-4,52 ) BIF 2580 (1,57 ) CIGPANNONIA 432 (-0,12 ) Duna House A 4100 (-0,97 ) ELMU 28200 (0,71 ) EMASZ 26000 (2,36 ) ENEFI 314 (19,85 ) ESTMEDIA 86 (-4,85 ) FUTURAQUA 47 (17,50 ) GSPARK 3600 (-1,37 ) KONZUM 206 (-3,07 ) KPACK 18100 (4,02 ) KULCSSOFT 1250 (-8,09 ) MASTERPLAST 695 (-0,71 ) MOL 3344 (0,48 ) MTELEKOM 470 (0,75 ) NORDTELEKOM 43 (16,85 ) NUTEX 31 (5,08 ) OPUS 403 (-2,89 ) OTP 12830 (3,97 ) OTT1 188 (-2,59 ) PANNERGY 738 (1,10 ) RABA 1170 (1,30 ) RICHTER 5370 (0,56 ) SET Group 468 (20,00 ) TAKAREK 643 (-3,31 ) WABERERS 1625 (-1,52 )