Késnek a magyar cégek, ha a számlát kell kifizetni

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Kedvezően érinti a vállalatok fizetési szokásait a megfelelő gazdasági környezet, melynek következtében rövidültek a fizetési határidők - derült ki az Intrum 2018 első negyedévében készített kutatásából. Az elmúlt évben a magyar vállalatok életében az egyik legnagyobb kihívást a GDPR hozta, ugyanakkor a megkérdezett magyar cégek nem számítanak arra, hogy a rendelet túlzottan befolyásolná tevékenységüket.

Az Intrum Európa vezető követeléskezelő vállalatcsoportja évente közzéteszi Európai Fizetési Jelentését. A legfrissebb, 2018 tavaszán készített reprezentatív felmérésben 29 európai országból 9607, köztük 450 magyar cég vett részt. Magyarországon a kis-, közép-, és nagyvállalatok fizetési szokásait vizsgálták.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

Kedvezően alakulnak a fizetési határidők

Az Intrum európai kutatása alapján a magyar vállalatok átlagosan 21 napos fizetési határidőket írnak elő partnereik részére. A tényleges teljesítés azonban jellemzően késedelemmel történik, az adatok szerint a hazai cégek 70 százalékát érinti a határidőn túli fizetés. Nem szektorspecifikus jelenségről van szó.

Az adatok szerint Magyarországon a számlák teljesítése átlagosan a 26. napon kerül sor. Meg kell jegyezni, hogy a gazdasági konjunktúra kedvező hatással van a fizetési határidőkre is: a tavalyi adatfelvétel alapján korábban 30 nap körül alakult a tényleges teljesítés időpontja.

Ugyanakkor a kutatási eredmények alapján a súlyosan késedelmes, azaz a 30 napot meghaladó követelések aránya nem változott az elmúlt év során, továbbra is minden 5. tartozás e kategóriába tartozik.

A magyar cégek szerint a késedelmes fizetés likviditási problémákhoz, bevételkieséshez vezethet, de akár a gazdasági tevékenység bővítését is ellehetetlenítheti.

„Ugyan a vállalatok reálisan látják a kihívásokat, mégis, jelentős százalékuk semmilyen óvintézkedést nem tesz a késve fizetés okozta károk enyhítése érdekében” – emelte ki Kis Annamária, az Intrum üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.

„Az előrefizetés megkövetelésén túl számos más lehetőség áll rendelkezésre, a bankgarancia kéréstől kezdve egészen a követeléskezelő bevonásáig” – hangsúlyozta a szakértő.

Nyitottan állnak a magyar cégek a GDPR-hoz

A kedvező működési környezet nemcsak a fizetési határidők rövidülésében nyilvánul meg. Közel minden 5. hazai vállalkozás úgy látja, a jövőben csökkenni fog adósainak száma, míg azok számának növekedésére alig a cégek 3 százaléka számít.

A működési környezetben a legnagyobb változást a GDPR hozta, de a cégek nem számítanak arra, hogy túlzottan befolyásolná tevékenységüket a szabályozás. A hazai vállalatvezetők 6 százaléka kifejezetten pozitív véleménnyel van a GDPR szabályokat illetően.

A magyarok szerint a fizetési szokásokat nem befolyásolja érdemben a rendelet. Hazánkban a megkérdezett cégek közel fele úgy látja, a GDRP nem hoz változást a fizetési szokásokat illetően.

„Az Intrum azt tapasztalta, hogy az utóbbi hónapokban magyar cégek kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy maximálisan megfeleljenek a rendeletben előírtaknak. Ez azt eredményezte, hogy a felkészülés folyamata is rendkívül felgyorsult” – foglalta össze a kutatás tanulságait Kis Annamária.

Ezt olvasta már?

Nőtt a Lukoil profitja »