2018. április 19. 11:00 | forrás: Alapblog

Néhány év és Ázsia lesz a légi közlekedés központja?

A legforgalmasabb repülőterek listája is tartogat meglepetéseket, hiszen azon egyre több ázsiai, elsősorban kínai és indiai légikikötő jelenik meg. Az előrejelzések szerint 2022-től utasszám alapján...

A legforgalmasabb repülőterek listája is tartogat meglepetéseket, hiszen azon egyre több ázsiai, elsősorban kínai és indiai légikikötő jelenik meg. Az előrejelzések szerint 2022-től utasszám alapján Kína fogja vinni prímet a légi közlekedési piacon, aminek a hatásai már most is látszódnak.

A 2017-es évben mintegy 4 milliárd utas vett részt a légi közlekedésben, és ebből mintegy 1,5 milliárd utas a világ 20 legnagyobb repülőtereinek egyikén indult útjára. Az ACI (Airports Council International) az előző évekhez híven idén is összegyűjtötte, hogy melyek voltak a világ legforgalmasabb repülőterei 2017-ben. A legnagyobb, 104 milliós utasszámot az amerikai Harstfield-Jackson repülőtér bonyolította le, a második helyen a pekingi repülőtér szerepel 96 millió utassal, míg a Dubai repülőterén is mintegy 88 millió utas fordult meg.

Ami érdekes lehet, hogy a jelentésben az AIC felhívja a figyelmet arra is, hogy a jövő szempontjából melyik térségre érdemes figyelni a légi közlekedés szempontjából. A szervezet az ázsiai térség növekvő szerepére hívja fel a figyelmet, hiszen az új kereslet nagy része innen érkezhet. Az adataik alapján az indiai és kínai repülőterek forgalma már az utóbbi időszakban is dinamikusan nőtt, és a világ legnagyobb repülőterei közé is egyre több fog bejutni ebből a két országból.

Egy másik légi közlekedéssel foglalkozó intézmény, az IATA (International Air Transport Association) becslései szerint már 2022-re Kína és India a világ legjelentősebb légi közlekedési piacai lesznek. Az előrejelzések szerint a globális légi utasforgalom 2036-ra 8 milliárdra nőhet, amiből már 3,5 milliárd az ázsiai térségben fog jelentkezni. Kína helyzetét érdemes közelebbről is megnézni, hiszen az ország a légi közlekedés szempontjából is több érdekességet mutat.

Kína a légi közlekedést sem aprózza el

Sok mindent elárul, hogy egy újabb repülőtér-beruházás van folyamatban, ami méretei alapján a világ legnagyobbjai közé fog tartozni és a tervek szerint évi 100 millió utast fog kiszolgálni. A Daxing repülőtér Peking növekvő igényeit fogja kiszolgálni és várhatóan 2019-től üzemel majd.

A kínai légitársaságok rendkívüli bővülést tapasztalhattak az elmúlt években az utasforgalom növekedése esetében, ami gyakorlatilag csak az Emirates vagy a Qatar Airways sikereihez hasonlítható. A három legnagyobb kínai légitársaság esetében 2010 és 2017 között az utasszám mintegy 70%-kal, 339 millióra növekedett. Természetesen ez a szárnyalás a cégek pénzügyi kimutatásaiban is nyomon követhető, hiszen a kínai légitársaságok kiemelkedő profitot tudtak elérni az utóbbi évek során. Ha az egész kínai piacot nézzük, tavaly mintegy 549 millió utas utazott repülővel, míg 2007-ben csak 184 millió utas használta a légi közlekedést.

Ráadásul a növekedés nagy része a nemzetközi járatok esetében volt tapasztalható. Az elmúlt 10 év során mintegy 100 hosszú távolságú útvonalat nyitottak meg, a külföldi utak iránti helyi kereslet felpörgésével párhuzamosan. A számok is magukért beszélnek, hiszen az elmúlt évtizedben 41 millióról több mint 130 millióra nőtt a külföldre elsődlegesen repülővel utazó turisták száma.

A képhez hozzátartozik, hogy a kínai szabályozók korlátozzák a belföldi útvonalak esetében a versenyt és lehetővé teszik a légitársaságok számára, hogy támogatások révén akár veszteséges útvonalakat is fenntartsanak. Ráadásul adott esetben kisebb városok légitársaságai is a támogatások révén voltak képesek arra, hogy nemzetközi járatokat indítsanak a repülőterükről.

Mindez többletkapacitást, vagyis üres helyeket hozott létre a járatokon, így a légitársaságok viszonylag olcsó áron képesek a jegyeket a külföldi utazók számára értékesíteni. Ráadásul ezt a gyakorlatot a kínai hatóságok intézkedései is ösztönzik, hiszen lazítottak a bevándorlási ellenőrzéseken az átutazóban lévők esetében és hat napig vízummentes tartózkodást is lehetővé tettek.

Kína légi közlekedésben való előretörésének elsősorban a régió többi országának a légitársaságai a vesztesei. Ugyan az elmúlt években rekordnyereségesség jellemezte a légitársaságokat, Ázsiában az egy utasra vetíthető nyereség 2015 óta csökkenőben van. Vélhetően előbb-utóbb az amerikai és európai cégek is megérezhetik a távol-keleti ország jelenlétét, korábban az Arab-öböl menti országok légitársaságainak megjelenése is okozott fejtörést a piacon (Emirates, Eithad, Quatar Airways).

Tovább az eredeti cikkre
Tovább a blogra

Hirdetés
Hirdetés
Brexit

Az Európai Gyógyszerügynökség munkatársainak 30 százalékát veszítheti el az...

Az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium közölte, kérdésessé válna...

Lakáshitel-kalkulátor
Piaci hírek

Jó a hangulat Európában

Erősödéssel indult a kereskedés pénteken Nyugat-Európában.

Mínuszok uralkodnak Európában

Csökkenéssel indult a kereskedés a vezető nyugat-európai értéktőzsdéken...

A kivárás mellett döntöttek a befektetők

Vegyesen kezdték a napot a vezető európai értéktőzsdék szerdán.