2020. január 26. 17:19 | forrás: Kiszámoló

Minden idők legdrágábbika

Amikor az ember részvényt vásárol, akkor eltekintve a spekulatív célú vásárlásoktól azért teszi, mert reális áron részesedni akar a cég profitjából hosszútávon. Annak eldöntésére, hogy olcsó vagy drága-e egy-egy cég részvénye, különféle mutatókat használn

Amikor az ember részvényt vásárol, akkor eltekintve a spekulatív célú vásárlásoktól azért teszi, mert reális áron részesedni akar a cég profitjából hosszútávon.

Annak eldöntésére, hogy olcsó vagy drága-e egy-egy cég részvénye, különféle mutatókat használnak, mint például a cég részvényeinek az ára osztva a cég egy részvényére jutó eredményével, vagyis profitjával. Ez a híres, sokak által ismert P/E ráta.

Egy másik ilyen mutató hasonló az előzőhöz, a cég értékesítéséből befolyt összeg osztva a cég részvényeinek az árával, vagyis a price-to-sales mutató.

Ennek értéke jellemzően 0,8 és 1,9 között szokott változni az amerikai tőzsdén, mostanra felugrott az elgondolkodtató 2,41-es átlagértékre. Utoljára a kilencvenes évek végén közelítette meg a 2-es értéket, nem sokkal a 2000-es összeomlás előtt.

De vannak az átlag mögött még durvábban kiugró értékek, például az Nvidia papírjai 15 évnyi árbevétel (nem profit!) értékén forognak, ami azért elég magas érték. Hatalmas árbevétel-robbanást és nagy profitmarzsot kell belelátni a cégbe, ha ezt az árazást korrektnek gondoljuk.

Ehhez képest az autógyártó Tesla 4,07-es P/S (price to sales) értéke már-már nevetségesen kevés, igaz egy teljesen más iparágban tevékenykedik. (Bár a Teslának még egy nyereséges éve sem volt, a világ autógyártásanak 0,4%-át adja, a tőzsdei értéke alapján jelenleg többet ér, mint a Volkswagen vagy a Ford és a GM együttvéve.

Update: a cikkírast követően jött ki a Tesla eredménye 2019 utolsó negyedévére. A bevétel 3, a profit 45%-kal zuhant és a margin is tovább esett 2018 második feléhez képest, de még 2019 q3-hoz képest is, ráadásul 2019 első fele maga volt a teljes tragédia, bőven egymilliárd dollár feletti veszteséggel, amihez képest a második félév 250 milliós nyeresége még szépségtapasznak is édeskevés, amihez még érdemes hozzáadni, hogy csak azért ilyen “alacsony” az éves veszteség, mert a beruházások értékét (capex) bő egymilliárd dollárral csökkentették a tervezetthez képest. Hogyan reagált erre a piac? Még drágább lett a részvény, a Tesla már 42%-kal többet ér papíron, mint az igencsak nyereséges VW, a világ legnagyobb személyautó-gyártója. Itt már a számok senkit nem érdekelnek.)

Többen beszélnek arról, hogy 2020 lehet az “Ikarusz éve”, hasonlóan a 2000-es összeomláshoz. (Mint ismert az ókori történetből, Ikarusz addig szárnyalt egyre feljebb a maga alkotta szárnyaival, míg a nap megolvasztotta a viaszt a szárnyain és menthetetlenül lezuhant.)

Mások nem ilyen borúlátóak és rámutatnak arra a tényre, hogy a vállalatok profitrátája a kilencvenes évek 6%-áról közel 10%-ra nőtt, így ez a mostani árazás nem is annyira extrém, mint amilyennek elsőre tűnik. Ez is az oka, hogy a P/E ráta még nem érte el a kétezres évben (a dotkom lufi utolsó évében) látott mértéket.

Az elmúlt évtizedben előre törtek a technikai részvények, mint az Apple, Netflix, Google és társaik. (Ezeknek súlya az S&P 500-as tőzsdeindexben 23% volt tíz éve, most már 34%.)

S mivel a technológiai cégek jellemzően nagyobb haszonrátával dolgoznak, mint a hagyományos kereskedő, ipari vagy szolgáltató cégek, ez is indokolja/indokolhatja a még soha nem látott P/S értéket a piacon.

Share

Tovább az eredeti cikkre
Tovább a blogra

Hirdetés
Hirdetés
Brexit

2021-től a kemény Brexitre van a legnagyobb esély.

Az átmeneti időszak túl rövid lesz a szabadkereskedelmi megállapodásoz.

Lakáshitel-kalkulátor
Piaci hírek

Jó a hangulat Európában

Erősödéssel indult a kereskedés pénteken Nyugat-Európában.

Mínuszok uralkodnak Európában

Csökkenéssel indult a kereskedés a vezető nyugat-európai értéktőzsdéken...

A kivárás mellett döntöttek a befektetők

Vegyesen kezdték a napot a vezető európai értéktőzsdék szerdán.