Ne csodálkozzunk, ha elbuknak a beszállítók

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Minden negyedik hazai beszerző szerint rendszeresen fordul elő, hogy a potenciális beszállítók válaszra sem méltatják őket az ajánlatkérés során - derült ki a 25 ezer ipari terméknek b2b piactér formájában platformot biztosító Táblázat.hu friss kutatásából.

A több mint 1100 hazai beszerző részvételével zajló felmérés arra is rávilágított, hogy nem feltétlenül a legjobb ár a nyerő: a beszállító gyorsasága, az ajánlat részletessége és a kapcsolattartás minősége többet nyom a latban.

Meglepő dolgot tapasztaltak

Miközben azt gondolnánk, hogy egy beszállító minden lehetőséget megragad az új üzlet reményében, a hazai beszerzők gyakran már a potenciális partnerek felkutatása során lyukra futnak – derült ki a több mint 25 ezer ipari terméknek b2b piactér formájában platformot biztosító Táblázat.hu friss piackutatásából.

A leggyakoribb probléma, mellyel minden második beszerző rendszeresen szembesül, hogy a potenciális beszállítók weboldalán nem talál elegendő információt a termékről. Minden 5. válaszadó pedig arról panaszkodott, hogy a neten keresve egyáltalán nem talál olyan céget, amely a beszerzendő terméket forgalmazza. Így aztán a tenderre meghívottak listáját „offline kereséssel” és telefonálgatással kell előkészítenie, ami számára jelentős időveszteséget okoz.

Kevés a rendelkezésre álló adat

„Általános tapasztalat, hogy b2b fronton, különösen ipari területen rendkívül nehéz dolga van a beszerzőknek a termékinformációk összegyűjtése során. Ezek ugyanis ritkán kerülnek fel részletesen a beszállítói weboldalakra, inkább offline katalógusokban, esetleg a szakértők fejében léteznek, bár néha még ott sem" – mondta Solt Ádám, a Táblázat.hu-t üzemeltető Industria Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

Hozzátette, a válaszadók 8 százaléka panaszkodott arról, hogy gyakran még telefonon sem érhető el olyan szakértő a forgalmazóknál, aki segítene a termékekhez kapcsolódó előzetes technikai kérdések tisztázásában.

Búvárszivattyú helyett búvárruha?

A tapasztalatok alapján a tendereztetés folyamata sem éppen gördülékeny. A beszerzők 40 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az ajánlatadás során számára a fő problémát az jelenti, hogy a kapott pályázati anyag általában nem elég részletes. Jellemző, hogy kimaradnak fontos információk, amiért aztán újabb köröket kell futni. Minden 4. beszerző szerint rendszeresen fordul elő az is, hogy a potenciális beszállító egyáltalán nem válaszol az ajánlatkérésre. A harmadik leggyakoribb gond, mely a tapasztalatok szerint az ajánlatadási fázis során 8 százalékban fordul elő, hogy a beszerző nem arra kap megoldást, amire valójában kért, néha még a termékkategória sem egyezik.

„Erre részben magyarázatként szolgálhat, hogy a beszerzők feszes tempót diktálnak, az egyszerűbb ajánlatokra a többség maximum 2 napot hajlandó várni, míg a komplex tenderek esetében az 1 hét a jellemző” – mondta Solt Ádám. Egy-egy tender esetében a kiírók fele már 3 érvényes ajánlattal elégedett, s kétharmaduk azt sem bánja, ha a kiírásban említett márka helyett egy jobb paraméterekkel rendelkező alternatív termékre kap javaslatot.

Kézen fogva = kézbe csapva?

A beszállító nem lő nagyon mellé, ha a tender kiírójával telefonon is felveszi a kapcsolatot és a részletesebb, pontosabb ajánlat érdekében szóban is egyeztet, ezt azonban kevesen teszik meg.  „Úgy látjuk, hogy az ipari cégek nem fókuszálnak eléggé a marketingre és az értékesítésre, gyakran elvárják például a beszerzőktől, hogy az adott területre vonatkozó szakmai tudásuk magas szinten legyen. Piacterünkön havi 2000 sikeres ajánlatkérés lebonyolítójaként mi úgy látjuk, hogy nem feltétlenül a legjobb ár a nyerő. Jellemzően azok csinálnak üzletet, akik gyorsan felveszik a fonalat, fogják a beszerző kezét és részletes árajánlattal, valamint minőségi kapcsolattartással előrevetítik a későbbi korrekt és gördülékeny együttműködés lehetőségét” – tette hozzá Solt Ádám.

Ezt olvasta már?

Növekedési pályán a kínai szolgáltatóipar »

4IG 699 (-0,71 ) AKKO Invest 450 (1,35 ) ALTEO 786 (0,26 ) ANY 1235 (1,23 ) CIGPANNONIA 184 (-2,91 ) DELTA 102 (-1,92 ) Duna House A 3200 (2,56 ) EHEP 3390 (-0,29 ) ENEFI 345 (0,88 ) FUTURAQUA 74 (-1,07 ) GSPARK 3530 (-1,40 ) KULCSSOFT 1670 (1,83 ) MASTERPLAST 636 (0,95 ) MOL 2014 (5,11 ) MTELEKOM 400 (1,01 ) NORDTELEKOM 31 (-1,61 ) NUTEX 30 (-1,17 ) OPUS 280 (2,38 ) ORMESTER 11600 (-4,53 ) OTP 11240 (4,07 ) OTT1 215 (-1,60 ) PANNERGY 646 (2,54 ) RICHTER 6665 (0,23 ) SET Group 69 (-2,84 ) TAKAREK 526 (-0,38 ) WABERERS 880 (8,64 )