A jövő: partnerségen alapuló üzleti modellek

| forrás:
TF információ
| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

A technológiai fejlődés a pénzügyi szektorban nemcsak IT-fejlesztést igényel, hanem az üzleti modell megváltoztatását is.

Eddig az volt az általános, hogy egy pénzintézet a technológia fejlesztésével a teljes értékláncot lefedi. Ez abból is következett, hogy a banké volt a termék, a technológia és az ügyfélkapcsolat is. De az új technológiák és a változó piaci elvárások miatt a bankoknak egyre inkább el kell gondolkozniuk a sharing economy (közösségi gazdaság) üzleti modelljén, mert ez teszi lehetővé számukra, hogy jobban összpontosíthassanak az értékláncon belül a saját kompetenciáikra.

Soren Kyhl

De a bankok nagy többsége régi technológiával működik. Egy tipikus európai bank az IT-költségvetésének döntő többségét a régi IT-rendszerének karbantartására fordítja, és alig marad forrása arra, hogy az örökké változó ügyféligényeknek megfelelő új megoldásokat fejlesszen ki. A régi, örökölt IT-rendszer nem jelenti szükségszerűen azt, hogy az ügyfeleknek nem lehet hibátlan digitális élménye – de hosszú távon a régi technológia nem tudja ezt biztosítani, így a bankok nagy része maga előtt görgeti a hatékonytalanság és a rugalmatlanság problémáit. Mindez oda vezet, hogy az innovatívabb versenytársak ügyfeleket visznek el új szolgáltatásokkal.

Az elavult IT-rendszerek generáljavítása csak a tünetek kezelésére jó, az alapproblémát nem oldja meg. De egy bank megteheti, hogy nem a teljes technológiai hátterét igyekszik fejleszteni, hanem csak a fő kompetenciájára (pl. ügyfélkapcsolat) fókuszál, és a különböző üzleti folyamataira mások által fejlesztett technológiai megoldásokat alkalmaz. Az OpenAPI-k igen nagy fokú rugalmasságot tesznek lehetővé egy pénzügyi szolgáltató számára a technológiai fejlesztés terén. A technológiát ma már nem birtokolni kell, hanem kihasználni.

Ma már nem maguk építik a cégek a CRM-rendszerüket vagy a könyvelési rendszerüket, hanem megveszik az erre specializált szolgáltatóktól a használat lehetőségét. Az üzleti folyamatok minden területén megjelentek a prémium minőségű, a szolgáltatás méretét tekintve könnyen és hatékonyan skálázható technológiát fejlesztő és kínáló cégek.

A távközlési szektorban már régóta lehet példákat találni arra, hogy egy viszonteladó szolgáltató olyan különleges ajánlattal lép a piacra, amely alapvetően más vállalat infrastruktúrájára épül. Ahelyett, hogy a saját teljes rendszerük építésébe fektetnék a pénzüket és energiájukat, mindenki arra koncentrál, amiben a legjobb: ki az infrastruktúra fejlesztésére, ki pedig a kifinomult, szegmentált ügyfélkapcsolatokra.

A technológia megosztására épülő partnerkapcsolatoknak a pénzügyi szektorban is óriási lehetőségei vannak – és éppen ezt használja ki számos fintech cég. Ha például egy innovatív vállalkozás kiváló robo advisorokkal kíván betörni a piacra, stratégiai hiba lenne egy teljes kereskedelmi platform felépítésével bajlódni – ehelyett egy olyan kész megoldást célszerű beépíteni az értékláncba, amely a gazdag funkcionalitásával, skálázhatóságával és működési biztonságával tovább növeli az advisorokat készítő vállalkozás versenyképességét.

Tíz év múlva egészen más képet fog mutatni a pénzügyi szektor, mint ma. A technológia, a szabályozók és a piaci elvárások minden pénzintézetet arra ösztönöznek, hogy megtalálják a szerepüket az értékláncon belül – a sharing economy üzleti modelljei pedig azt teszik lehetővé, hogy a bankok hatékonyan működjenek az értéklánc részeként.

Hirdetés
Kriptovaluták
Melyik a legjobb lakáshitel?
Hirdetés
Befektetés

Az elektromos furgonokban van a lehetőség

Elektromos furgonokat fejlesztő cégbe fektet az Amazon és a GM.

Másfélmilliárdból épül a házgyár

Másfél milliárd forintból építenek új üzemet kínai befektetők Kenderesen.

Jó hír, jöhetnek a szuper emeletes vonatok

Javulnak az utazási körülmények néhány Budapestről induló vasútvonalon.

Ezt olvasta már?

Regtech a pénzügyi szolgáltatások skálázhatóságában »